מלחמה באירופה: הפלישה הרוסית לאוקראינה נכנסת ליומה הרביעי וברקע נמשכים כל העת חילופי האש הכבדים בין שני הצדדים. בעקבות כך, ישנם אזרחים אוקראינים רבים שנמלטו מבתיהם לכיוון הגבולות הסובבים את מדינתם. יאנה שבצ'נקו, תושבת העיר חארקיב במערב המדינה, סיפרה על החרדה והפחד: "אני רק רוצה לצאת מכאן, הרחק מהמלחמה העקובה מדם הזו".

כמו יאנה, אלפי אוקראינים אחרים נמלטו מבתיהם ברחבי המדינה ועושים את דרכם לעבר העיר לבוב, אשר נחשבת עד כה ליעד מועדף. בעוד במחוז קייב, הנתון למטח תקיפות ארטילריה וטילים ארוכי טווח, הלחימה בלבוב הופסקה, ורבים רואים בה כמקלט בטוח או כנקודת עצירה בדרכם מערבה לאירופה.

יש הסבורים כי לבוב עלולה להפוף לבירה האלטרנטיבית של אוקראינה במידה וקייב תיפול. שגרירות בריטניה עברה לשם, יחד עם שגרירויות נוספות כמו שגרירות ארה"ב וישראל. "לבוב היא העיר הכי פחות סוביייטית והכי פחות רוסית", אמר ירוסלב חריצק, פרופ' להיסטוריה באוניברסיטה הקתולית בעיר, "יש בה אווירה של עיר אירופית".

פגיעה בגן ילדים בחארקיב, אוקראינה (צילום: reuters tv)
פגיעה בגן ילדים בחארקיב, אוקראינה (צילום: reuters tv)

עם זאת, יש החוששים שהשקט היחסי שלה עלול להסתיים בכל עת וגם תפקידה כמקלט בטוח. סגן ראש העיר, סריי קירל, אמר כי "אנו מתכוננים לתרחיש הגרוע ביותר, שורות ארוכות של כוחות רוסים נעים לעבר העיר". זאת, על רקע השמועות על מרגלים וחבלנים רוסים שציירו סימנים מחשידים על מבנים בעיר, שעלולים לכוון לעברם אש ארטילרית או לשמש במטרות להתקפות אוויריות.

בתוך כך, סוכנויות הפליטים ביבשת הזהירו אתמול כי קיים חשש מחמישה מיליון פליטים שינסו להימלט מעבר לגבול האוקראיני, ככל שהמלחמה תתגבר. עד כה, עשרות אלפים כבר חצו למדינות הגובלות במערב אוקראינה. 

פולין דיווחה כי יותר מ-50,000 פליטים נכנסו לשטחה ביומיים האחרונים, בעוד שאלפים נוספים זרמו דרומה יותר למולדובה, רומניה, הונגריה וסלובקיה. רוב הפליטים הם נשים וילדים. נדיה סלוסרנקו, אזרחית אוקראינה, נמלטה עם שני ילדיה וסיפרה: "אתמול התעוררתי כי שמעתי רעש. בעלי אמר כי הרוסים הפציצו את שדה התעופה שלנו: 'פשוט תארזו את המזוודות ותצילי את הילדים'".