"בנט הרשג"ד": המלחמה הקשה בין רוסיה לאוקראינה נמשכה ביתר שאת בסופהשבוע וגררה תגובות רבות בישראל. צמד המגישים הווכחנים של 103fm, בן כספית וינון מגל, שטחו את דעתם הקולנית למדי על מה שהישראלים חושבים, ובמיוחד על איך ממשלת בנט-לפיד התייחסה לאירוע במישור הדיפלומטי.

כוחות רוסים נכנסו לחרקוב, זלנסקי: "מוכנים לקיים מו"מ" | עדכונים שוטפים >>>

מגל הגיב לדבריו של כספית, שטען שהפיד הביביסטי מלא במסרים "פרו-פוטין": "אפשר להגיד על הפיד השמאלי שהוא פרו אוקראינה, מתערב וחושב שצריך לגנות ולהיות בצד הנכון של ההיסטוריה עאלק, הם 'מבינים היסטוריה'. נגד היטלר החדש? קשקשנים כאלה. תפסיקו לבלבל את המוח, פוטין הוא לא היטלר, מה זה הקשקוש הזה? אין לו רצון להשתלט על כל העולם ואירופה, הוא לא רוצה לחסל יהודים, זה המנהיג הרוסי אולי הכי פרו יהודי שיש. כמה קשקושים והבלים ואנחנו תופסים את הקטע הכי פשוט - אנחנו עם הקורבן".

"בואו, אל תתערבו, הרוסים על הגדרות שלנו", הוא המשיך. "תהיו בשקט, אל תתערבו. פורסם שלפיד אמר שצריך לגנות דיקטטורים, שב בשקט. מספיק נזקים עשית. שואלים למה נתניהו שותק? נו ליצנים זה כל העניין, לשתוק. מה אתם מברברים את עצמכם לדעת? מי שאל אתכם? אפשר לחשוב שהעמדה שלכם חשובה למישהו. שקט, תרגיעו".

כספית לא יכול היה להישאר חייב, וענה בחריפות: "העמדה שלנו מאוד חשובה, בעלות בריתנו מארה"ב דרומה דורשות שנגנה ודרשו שנצטרף כשושבינים לגינוי באו"ם, מה שלא עשינו. להבנתי, כשתהיה הצבעה באו"ם אנחנו נצביע בעד הגינוי. המדיניות של הממשלה די מדויקת עד כמה שאפשר להיות מדויק באירוע כזה ביזארי".

"לעמדה שלנו יש השפעה גדולה מאוד", המשיך כספית, "האוקראינים ביקשו מאיתנו לתווך, אני מניח בלי לדעת שבנט התחמק מזה איכשהו כי זה באמת די מיותר להפוך למתווכים, אבל יש לנו עמדה מאוד חשובה גם כסוג של עם שאמור להיות מגדלור מוסרי באירועים מהסוג הזה. אני רואה את הפיד הביביסטי הוא לגמרי פרו פוטין שהופך את אוקראינה לדמון הגדול".

כוחות הגנה באוקראינה מקבלים תחמושת לקראת הלחימה מול רוסיה (צילום: Mikhail Palinchak/Pool via REUTERS)
כוחות הגנה באוקראינה מקבלים תחמושת לקראת הלחימה מול רוסיה (צילום: Mikhail Palinchak/Pool via REUTERS)

"נו, אבל זה מה שאני מסביר, שלא מתערבים", התרעם מגל חזרה. "זה שאתה לא מתערב לא אומר שאתה בעד פוטין, מה אתה קשה הבנה? התפיסה היא לא להתערב לא בעד פוטין ולא בעד אוקראינה. יש לנו יותר מדי אינטרסים לסכן. תהיו חכמים תפסיקו לבלבל את המוח עם העמדות המוסריות שלכם".

הוא המשיך: "ראיתי את בנט מצייץ לפני כמה ימים 'אני אומר בביטחון יש לנו את החיילים הכי טובים בעולם', ברמה של רשג"ד בצופים או בבני עקיבא. מה זה הקשקושים האלה? אתה מנהיג מדינה? שר חוץ? ראש ממשלה חליפי? תלמד לסתום את הפה. הצד המוסרי של ההיסטוריה? יש פה אינטרסים, מדינה שרוצה להשמיד אותך בונה לך על הגבול מאחזים. בזכות הרוסים אנחנו יכולים להתקיף שם, אז אולי תשתקו עם כל הכבוד שלכם להיות בצד הנכון של ההיסטוריה, יותר מעניין אותנו לשמור על השרידות של מדינת ישראל".

"הצלחת להפוך את האירוע הזה גם נגד בנט הרשג"ד?", ענה לו כספית. "בנט כמעט לא מדבר, לפיד נתן גינוי אחד קורקטי לטעמי פחות מדי, כי אני לגמרי בצד האוקראיני. ישראל מצליחה עדיין להחזיק את המקל בשתי קצותיו כך שהכול בסדר. תעזוב רגע את בנט. הוויכוח הוא לא רק בנט ביבי – הוא עקרוני".

נפתלי בנט (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נפתלי בנט (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

"כשאני רואה מפלצת כמו הרוסים מתנפלת על מדינה דמוקרטית ורוסיה מזמן לא דמוקרטית, והוא גם יהודי שהיה פה מלא פעמים ועשה פה סטנדאפ והוא שקל לעלות ואבא שלו התנגד אז אני אוטומטית בהיותי אוהד הפועל למען החלשים, וגם מה פוטין רוצה? הוא קצת מופרע ואני שואל למה כל הדיקטטורים המופרעים לטובתנו. וכל מה שאמרת באשר לאינטרסים בצפון נכון לכן צריך להחזיר את המקל בשתי קצותיו ואל תגזים – אנחנו לא תלויים לקיומנו בנוכחות הרוסית הצפון. אם יהיה לנו משבר עם הרוסים יהיה לנו יותר קשה אבל זה לא סוף העולם", אמר כספית.

בהמשך הוויכוח, מגל התפוצץ: "מדובר בחובבנים שלא מבינים את התפקיד שלהם. ראיתי שהם הלכו לבדוק מה ביבי עשה, עכשיו מנליס אמר שצריך למנות את ביבי שיתווך. רציתם שינוי? תסתדרו לבד. רואים בכלכלה, בחברה, במלחמה, רואים איך הם מסתדרים חבורת הליצנים החובבנים האלה. בבקשה תסתדרו בוא נראה מה יהיה בסוריה בימים הקרובים".

כספית טען: "הכול הפוך, אבל בימי ראשון הגענו למסקנה שצריך להיות יותר סבלניים. ניהול הממשלה את המשבר נכון לרגע זה וכל רגע אפשר לקחת אותנו לקצה בהצבעה באו"ם וכו', מדויק, מדוד, כמעט לא מדברים, אומרים את המינימום שצריך. אי אפשר היה בלי לגנות לכן גינינו בקצר. שר החוץ של ארה"ב הביע במהלך השיחה עם לפיד שביעות רצון המודעת הגינוי".

מגל קטע את כספית בדבריו, והתלקח בין השניים ויכוח קולני: "אתה מדבר כאילו אתה היפייפיה הנרדמת שמים לה עדשה מתחת למזרון והיא לא יכולה להירדם. אוי, שאלתי אותך תוך כדי שדיברת שאלה. אוי באמת נורא. קטעתי את חוט המחשבה". כספית לא נשאר חייב: "יש דרך שאפשר להרגיע אותך? שמישהו ייכנס וילטף לך את הראש? שיעשו לך תה קמומיל? אולי תירגע? אין לי כוח לזה, אני אומר לך את האמת. אתה מתפוצץ כמו זיקוק וזה חבל, מיותר לי. אולי אנחנו צריכים להתחיל ביום שני?".

לאחר מכן כספית המשיך: "אני מנסה בפעם האחרונה להעביר את המסר שלי בצורה מסודרת. אם זה בלתי אפשרי אני מבקש לקבל הודעה מסודרת". מגל ענה לו: "יאללה בן תפסיק כבר, אתה מתנהג כמו ילדה קטנה עם קוקיות. מה היכולת הנפשית שלך לעמוד בלחצים? זה מביך.

"נורא מביך, כמו בנט - שום יכולת", ענה לו כספית. "אני לא הדיון, אתה מסוגל לתת לי לדבר?", המשיך. מגל ענה בקוצר רוח: "דבר כבר", ואז בן נטש החליט לנטוש את השידור: "טוב, שיחת הפתיחה נסתיימה מבחינתי. אני מודה לך על הכול".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm