הקרבות וחילופי האש על הבירה קייב נמשכו גם הלילה, אולם הרוסים לא הצליחו עד כה להתקדם במשימתם ולהשיג שליטה על העיר.  יועץ לנשיא זלנסקי עדכן כי המתקפה הרוסית "לא מתקדמת" וכי החיילים הרוסיים, ש-3,500 מהם נהרגו ונפצעו עד כה לדבריו, לא עשו שום התקדמות אמיתית ביום האחרון. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הנספח הצבאי לשעבר ברוסיה אל"מ (מיל') אפרים מיכאלי, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והסביר את הרקע לאירועים האחרונים: "ב-1945 הסתיימה מלחמת העולם השנייה והגיעו לסטטוס קוו גוש מזרחי וגוש מערבי לחלוקת הגמוניה של ניהול העולם. ברית המועצות נגד ארה"ב וגוש אירופה מה שקרוי ברית נאט"ו. ב-1990 חומת ברלין שהוקמה כתוצאה מ-1945 התפרקה בגלל נפילה כלכלית של מעצמה שנקראה ברית המועצות".



"הובטח לגוש הזה, למפרק של הגוש הזה גורבצ'וב שכל המדינות וכל הגושים יישארו בסטטוס שלהם. מאז 1990 מערב בהנהגת ארה"ב וברית נאט"ו הרחיבו את גבולות ההשפעה שלהם מזרחה למספר רב של מדינות למעשה כמעט בלעו את כל המדינות שהיו בהשפעת הגוש המזרחי, צירפו לנאט"ו את פולניה, סלובקיה, צ'כיה, רומניה, מדינות של יגוסלביה שפורקו ל-7 מדינות והמשיכו מזרחה",הוסיף.

עוד אמר כי "בשנת 2000 התמנה הנשיא פוטין לתפקיד בפעם הראשונה, מאז ועידת מינכן לביטחון אירופה והעולם ב-2003 הוא התחיל להגיד למערב שאז הוא היה חלש וכמעט ולא היה לו במה להאכיל את העם שלו שקיבל מדינה במצב מאוד ירוד 'תפסיקו להתפשט מזרחה ולהציב נשק ובמיוחד טילים קרוב לגבול של רוסיה".

"פוטין התחיל להגיד לפני הרבה זמן וחידד את המסרים, מה עוזר לכם טילים בפולין נגדי ארבע דקות שיוט של טיל ממוסקבה? תפסיקו להתפשט מזרחה, לא אסכים שאוקראינה תיבלע על ידי נאט"ו ותציבו לי שם טילים עוד פעם נגד העם שלי. המאזינים חייבים להבין, שהייתי נספח צבאי ברוסיה בשנת 2000 ברחובות היו הורגי אנשים לא היה מה לאכול. פוטין קיבל מדינה במצב של קריסה טוטלית. מאז, 22 שנה, הוא בונה אותה והיום בצבא שלו בנשקים שהם פיתחו במעמד הכלכלי יש להם רזרבות כלכליות 650 מיליארד דולר. הוא הכין אותם כמעצמה יותר גדולה מאשר היו בזמן או לפני פירוק ברית המועצות", הוסיף.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: Yuri Kochetkov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: Yuri Kochetkov/Pool via REUTERS)

לדבריו, "הוא אומר להם תתחשבו בי ותכניסו אותי בהגמוניה של ניהול העולם בחזרה, אבל המערב בהובלת ארה"ב יחד עם נאט"ו העזיבו אותו מהמועדון היוקרתי של G8 הם במועדון G7 ומנהלים כאליו את העולם. נשיא ארה"ב מאז אובמה, הנשיא החלש ביותר בתקופה האחרונה, ואח"כ טראמפ עם הייחודיות שלו והנשיא ביידן פשוט איבדו את ההגמוניה של ארה"ב לנהל את העולם. היום יש כאוס בעולם, משתוללים מהפכנים, מטורפים ואין מישהו שממנו יראים והוא משפיע על ניהול העולם. פוטין מציע מועדון ניהול חדש – G3. רוסיה, סין, ארה"ב". 

בהמשך העריך כי "זה ייגמר בשתי דרכים. האחת, הנשיא זלנסקי יכול היה לעשות את זה לפני שבועיים מצהיר בפני העולם אני לטובת שלום העם שלי העם האוקראיני דוחה את הבקשה שלי להיכנס לברית נאט"ו ונאט"ו מודיע שלא יכניסו את אוקראינה בברית. דבר שני, מישהו סמכותי בעולם שיכול להביא את פוטין זלנסקי ונשיא ארה"ב לשולחן המו"מ. אני לא רואה מישהו כזה שפוטין יישב איתו במו"מ מלבד נשיא סין השאלה אם ביידן יבוא לנשיא סין לנהל שיחות".

"המעצמה שנקראת סין מתואמת עם רוסיה והיא עומדת להשתלט על העולם והאמריקנים יודעים את זה. לביידן יש בעיה הוא קרא לפוטין לפני כמה חודשים רוצח לא התנצל והמשיך בשלו לכן פוטין זה דוב רוסי הוא לא סולח לעולם הוא לא יסלח לו אבל יהיה מוכן לשבת עם נשיא סין. נשיא פוטין אתמול הציע לזלנסקי לבוא למינסק לנהל איתו מו"מ, בהתחלה הוא הסכים אח"כ לעניות דעתי האמריקנים הניעו אותו והוא נעלם ולא ענה. לדעתי המערב דוחף את אוקראינה עוד פעם להמשיך בסיפורי גבורה להתנגד ושולח להם נשק וכסף", הוסיף.

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג (צילום: Maxim Shipenkov/Pool via Reuters)
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג (צילום: Maxim Shipenkov/Pool via Reuters)

בהתייחסו לתגובה הישראלית למלחמה באוקראינה, אמר מיכאלי כי "אנחנו בעלי אינטרסים של ברית אסטרטגית שרה"מ הקודם פתח עם רוסיה בעיקר על התיאום במזרח התיכון. לרוסיה יש נוכחות של מעצמה בסוריה, בסיס חיל אוויר שלו ובסיס ימי ל-99 שנים, זה שטח רוסי. רוסיה שולטת בסוריה באזור הזה לעניות דעתי כפרשן פוליטי וצבאי רוסיה עוצרת את הגלים הגדולים של אירן שבאים לסוריה. נוח לרוסיה שישראל תוקפת את אירן באדמת סוריה ומודיעין ישראלי ורוסי מתואמים ובזכות התיאום הזה חיילי וטייסי צה"ל חוזרים כל יום הביתה בשלום".

"די לתאם מו"מ בין שתי מדינות מסוכסכות צריכים להיות בר סמכא, בר סמכות ולהחזיק ביד מקל וגזר שנוכל לתת למישהו בראש או סוכריות למי שיתעקש. לדעתי, למדינת ישראל אין לא את זה ולא את זה. ישראל לא יכולה להיות מתווכת בין מעצמה למדינה יריבה באוקראינה.איפוק וללכת בין הטיפות ולא להרגיז את הדוב הרוסי זו המדיניות הנדרשת כרגע", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm