הקרבות וחילופי האש בין הרוסים לאוקראינה סביב הבירה קייב וערים נוספות נמשכים, זאת על אף שהרוסים לא הצליחו עד כה להתקדם במשימתם ולהשיג שליטה על העיר. 

יעקב בלייך, הרב הראשי של אוקראינה, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM וסיפר על שיחת הטלפון שקיבל מהנשיא זלנסקי: "הוא התקשר אליי אתמול בבוקר וביקש בשבילי זו הייתה הפתעה, הוא ביקש שנתפלל עבורם, עבור החיילים והחיילות שמגינים עלנו. אמרתי לו שוודאי אנו מתפללים על הצלחתם ושאנחנו מעריכים את מה שהם עושים. הוא אמר יש להם הרבה יותר חיילים מאשר לנו אבל לנו יש נחישות וחריצות, זו המולדת שאנחנו מגנים עליה אנחנו חייבים לנצח אבל צריכים את התפילות. הוא ביקש שאני יעביר ליהודים שיתפללו".

 בהמשך תחאר את המציאות במדינה ואמר: "יש היום 360 אלף יהודים שחיים באוקראינה, אם יש סכנה למדינה יש סכנה למאות אלפי יהודים. לא יודע מתי היה שיש קהילה כל כך גדולה במדינה בסכנה כל כך גדולה. יש התקפה על קייב עכשיו. מדובר במישהו שמוכן לזרוק טילים לתוך בתים, פצצות וטילים לבתים. זה הולך ממש לתוך העיר. מי עושה כאלה דברים?".

"מדובר על מישהו לא היטלר שרוצה להשמיד את היהודים, מדובר על אדם שמוכן להשמיד את כל האוכלוסייה רק כי הוא רוצה להראות שהרוסים הכי חזקים בעולם. המניע לא כל כך משנה, עובדה שאנשים בסכנה, גם הקהילה היהודית בסכנה. משבת ב-17:00 עד שני בבוקר אסור לצאת מהבית בקייב כי מחכים להתקפה מאוד חזקה. בינתיים נכנסו הרוסים לקייב והוציאו אותם. בשישי בבוקר היו בעיר, עברו את בית האבות שלנו טנקים רוסים, יש לי תמונות ממנהל בית האבות", הוסיף.

פלישת רוסיה לאוקראינה: טיל פגע בבניין מגורים בקייב (צילום: רויטרס)

כמו כן, אמר כי בקרב הקהילה היהודית בקייב, "מי שרצה אני הצעתי והוצאנו מי שיכולנו לפני ההתקפה. הכנו מקום מחוץ לקייב, מחנה שעשינו שכל מי שרוצה יבוא. ביום שלישי אמרו האמריקנים שתהיה התקפה ויצאו כמה משפחות. ביום חמישי הייתי בקייב, הוצאתי עוד שני אוטובוסים. אחרי שבת הכול היה בשקט, חשבו שלא יהיה כלום. חלק חזרו, חלק נשארו. ביום רביעי, ערב ההתקפה הגדולה עוד פעם הוצאתי אנשים וביום חמישי בבוקר עד שמצאתי אוטובוסים ורכבים הוצאתי משהו כמו 150 איש".

"אני מקבל טלפונים מאנשים שתקועים בבית גלמודים ומסכנים, יש לנו מאה אנשים בבית כנסת, בבית כנסת לידו 155 אנשים. מצב לא נעים, אסור לצאת מהבית, לא כולם התכוננו לזה שיהיה מספיק אוכל בבית. העלייה לישראל תגיע, אם זה לא עכשיו -זה יהיה תוך שבוע -שבועיים. מי שיכול, במצב מלחמה לא כל אחד יכול לצאת", הוסיף.

עוד אמר כי "יש יהודים בצבא אוקראינה. מאז מלחמת העולם הראשונה יש יהודים שיורים על יהודים בצבא הרוסי ובצבא האוקראיני. מישהו יכול להסביר לי בשביל מה המלחמה הזאת? למה נלחמים? כי פוטין אומר שזלנסקי יהודי שהוא ניאו-נאצי? בגלל זה עושים מלחמה נגד עם? בשביל זה הולכים להרוג ולמחוק אנשים? לא נדבר על זה שיותר מ-3,500 חיילים שלו נהרגו אבל כמה אזרחים נהרגו?"

פגיעה בגן ילדים בחארקיב, אוקראינה (צילום: reuters tv)
פגיעה בגן ילדים בחארקיב, אוקראינה (צילום: reuters tv)


"הם יורים טילים לתוך בתים! זה יעצור את נאט"ו? בית ילדים שירו בו ביום שישי זה פשיסטים או נאט"ו? גן ילדים זה פשיסטים? זה לא נורמלי מה שהולך פה היום ירו על אוטובוס של אזרחים. הבוקר שני חיילים רוסים עברו ליד מחסן וזרקו לשם והרגו כמה אנשים. זה לא נורמלי. מי שתפסו בשבי החיילים הרוסים אומרים אמרו לנו שאנחנו יוצאים לאימונים, לא אמרו שאנחנו הולכים למלחמה. יש משהו שלא מתחבר. פשוט הולך עכשיו הרס", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm