"ישראל בדילמה": אחרי סוף שבוע ארוך וקשה מלא במלחמה ומתח, ייתכן שרוסיה ואוקראינה הגיעו למבוי סתום, ודיבורים של משא ומתן לשלום מתחילים להישמע. על המצב הביטחוני שהדבר מייצר מבחינת ישראל, ועל הקשר, איך לא, לאיראן, שוחח הבוקר (ראשון) אלוף מיל' איל בן ראובן עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm.

"אנחנו נמצאים בדילמה ראש בראש בין האתיקה, המוסר, ערכים וארה"ב, הידידה האמיתית שלנו", אמר תחילה. "מול זה ניצב צורך ביטחוני לאומי מהמעלה העליונה בגבולנו הצפוני מול האריה הרוסי שכמנט חולק איתנו גבול משותף, כשאנחנו נלחמים במערכה כמעט יומיומית, מול האיראנים שהם היעד הבטחוני הלאומי בעדיפות עליונה. איראן, צריך לזכור, היא איום קיומי, והמערכה הזאת נמצאת בסוריה תחת כיפה רוסית. צריך לזכור את זה".

"כשהייתי בוועדת חוץ וביטחון, היו שיחות כמעט קבועות עם בכירי מערכת הביטחון, שאת שמותיהם שומעים כעת, כולל שר החוץ והיו שיחות על התובנות שלנו והצורך שלנו לפעול בסוריה והם נתנו לנו חופש פעולה מדהים בשיח הזה", טען עוד. "התובנות היו שאיראן היא צרה גדולה גם להם, אבל מ חינת אינטרסים הם לא יכלו להעיף את האיראנים, אבל התובנות היו - 'תפעלו'. היה טלפון אדום בין מערכת הביטחון שלנו לבין הרוסים בסוריה. היו מדברים איתם, מתאמים איתם, עושים דברים ביחד. עכשיו נקלעים לסיטואציה שאותו רוסי פועל בצורה נבזית שאנחנו מאוד מאד מתנגדים לה, שב-2022 מדינה מתנפלת על מדינה בזכות כוחה ומראה לעולם מה שרצינו לשכוח שדברים לא נפתרים בכוח".

אפשר להשליך מזה שיווצר ציר רשע רוסיה-סוריה-איראן, שלא הכרנו בעבר?
"המסר שאני מאמין בו כרגע, שאנחנו צריכים מאד מאד להימנע מטעויות בשלב הזה, אנחנו לא צריכים לקפוץ בראש. גם אם נגנה צירי רשע כאלה ואחרים, אנחנו לא מרכז העולם, אנחנו לא באמת נשפיע על המלחמה באוקראינה. צריך להיות מאד מאד זהיר, להיזהר מטעויות  ולזכור שאינטרס הבטחון הלאומי שלנו בעדיפות עליונה. כן ניתן וצריך לדבר עם האמריקאים ולומר לנשיא ביידן, ואפשר גם מתחת לשולחן ולומר: "אנחנו אתכם" מוסרית ערכית אנחנו נגד הפעולה של פוטין ללא ספק ואם זאת בואו נחכה להתבהרות המצב ולאן זה מתפתח. אם זה מתפתח למדינות נוספות, אין ספק איפה אנחנו צריכים להיות, עם הגוש המערבי שצריך להתמודד הרבה יותר חזק, מול ציר הרשע".

הפצצה של צבא רוסיה על העיר דנייפרו באוקראינה (צילום: רויטרס)
הפצצה של צבא רוסיה על העיר דנייפרו באוקראינה (צילום: רויטרס)

האם זה יכול לשנות את חופש הפעולה של ישראל בסוריה, לכאורה ועל פי מקורות זרים?
"ראשית, ההערה שלך על פי מקורות זרים חשובה, ואני לא רואה סיבה לשינוי דרמטי. יכול להיות שבמאבק מול האמריקאים, יכול להיות שינסו לעשות איזשהם צעדים, אני לא רואה אותם עושים דבר כזה, אלא אם הם יחשבו שזה חלק מהמאבק שלהם נגד המערב. אני מציע לא לקפוץ בראש להניח את עצמנו בצד מסוים בהצהרות וכוונות. נראה אם נוצר כאן היטלר חדש, אז ברור באיזה צד אנחנו".

"אם נראה לאן זה הולך יכול להיות שצריך להסתפק לשבת כמה שיותר על שולחן צדדי ולראות לאן זה הולך", המשיך. "צר לי על כך כי המלחמה הזאת שורטת קווים בנשמה, בלתי נסבלת בכל ציר מוסרי ועניני לטובת העולם. ועוד מסר אחד, טוב תעשה מדינת ישראל 'תתנפל' כרגע על נושא הבאת יהודים מאוקראינה. בכל הכוח ובלי ביורוקרטיות".