"הקצב לא תואם את השעון הפוליטי": האם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, העריך לא נכון את התגובה של הצבא האוקראיני לפלישה? הפרשן אהוד יערי שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103fm, והעריך: "רוסיה נמצאת בפיגור אחרי הלו"ז שלה למבצע באוקראינה, היא תיכננה שדברים ילכו אחרת".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"קודם הערה קטנה בעניין אחר", אמר תחילה "אני חושב שמשרד החוץ היה צריך על הבוקר אם לא אמש לזמן אצת שגריר אוקראינה ולנזוף בו על זה שהוא מנסה לקושש שכירי חרב בישראל. לא יכול להיות שעל דבר כזה יעברו לסדר היום. פה לא מקימים מחדש את הבריגדה הספרדית של שנות ה-30 ולא מזמנים אנשים כדי לבדוק מה הם עשו בצה"ל".

"אני חושב שהגינוי של הפלישה הרוסית היה צריך להיות בהיר וצלול, ולא כמו שהיה", טען. "אני חושב שהתוכנית של פוטין לא מתבצעת כמו שהוא רצה, רחוק מזה. הצבא שלו בגזרות הצפוניות מתנהל בכבדות ובצורה מסורבלת. הם נתקלים בהתנגדות הרבה יותר קשה משציפו לה אם כי הצליחו להיכנס לחרקוב וקצת לקייב. הוא עדיין נזהר לא להכניס כוחות ממונעים לתוך הרחובות של קייב כי יזרקו עליהם בקבוקי מולוטוב מהמרפסות".

כוחות צבא אוקראינה סמוך לקייב  (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה סמוך לקייב (צילום: רויטרס)

"עכשיו הם נתקלים במצב בו הם לא מתקדמים בקצב שהם רצו", אמר עוד על הכוחות הרוסיים. "הם נמצאים לפני הערכה של מי שאני מדבר איתם בערך 48 שעות בפיגור של התוכנית, לא השיגו עליונות אווירית מלאה שחשבו שישיגו ב-48-72 שעות. אני חושב שאמרתי את זה גם בפעם שעברה, להחזיק תחת כיבוש מדינה של 35 מיליון ש-90 אחוז מהם הצביעו בעד עצמאות עם כוח של מאה חמישים אלף חיילים שמגלים חוסר התלהבות מובהק, לא מרגישים שהם נלחמים על הגנת המולדת ופוטין מתחיל להיתקל בהתנגדות, במחאות, בסימני שאלה שעולים מתוך רוסיה עצמה. אני מבין שאנשים שהם סלבס ברוסיה, ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונות בתיאטרון וכו' יוצאים במפורש נגד המהלך הזה", הוסיף.

"הוא צריך להחליט", התייחס יערי למנהיג רוסיה, "מצד אחד הוא אומר לנשיא זלנסקי בוא נדבר, מצד שני צריך להחליט אם הוא לא הולך להפעיל יותר כוח כי כמו שזה מתקדם עכשיו זה לא קצב שהוא תואם את השעון הפוליטי. זו החלטה שהוא צריך לקבל".

הפרשן התייחס לצעד הבא של פוטין: "הוא מסוגל לנסות להחליט על דרך ביניים שאומרת לכתר את קייב פחות או יותר, הגשרים מפוצצים עד כמה שהבנתי, ולנסות לנהל את המו"מ או הניסיון להחליף את הממשלה ממצב כזה. בינתיים הוא רוצה רווחים בגזרות אחרות. הכוחות האוקראינים מול שתי הרפובליקות נמצאים בשעות עכשיו בסכנה של כיתור, כי כוחות שבאים מקרים מאיימים לעטוף אותם ממערב ולאוקראיני יש דילמה, הוא צריך להחליט אם הוא משאיר את הכוחות מול הכוחות הבדלניים או מסיג אותם לאחור ואז הם מתקדמים מערבה לתפוס את שאר המחוזות, את שאר חלקי המחוזות".

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף: "המאמץ העיקרי של הרוסים להגיע לקרבת קייב אבל המאמץ העיקרי הוא בדרום, הכוחות שבאו מקרים כי שם מנסים להפוך שלוחה של הים השחור לים שלהם ולתפוס את עיר הנמל, מקיפים את אודסה, עיר הנמל הכי חשובה בים השחור ומבחינת התמונה האסטרטגית הכוללת שהרוסים רואים לנגד עיניהם זה יותר חשוב מקייב".

כשנשאל מה לדעתו המטרה הסופית של רוסיה, ענה יערי: "ממשלה באוקראינה שמתנערת מהרצון לעשות את הסדר הסחר שרצו לעשות עם האיחוד האירופי, מהבקשה להצטרף לנאט"ו, שמתחייבת לזה. הבנה ברורה שאוקראינה חוזרת למעגל ההשפעה של מוסקבה. הוא לא רוצה להציב מושל רוסי בקייב".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm