הפלישה הרוסית לאוקראינה: פול ברודצקי, ישראלי שנמצא בקייב, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפר על המתרחש: "כל הזמן אנחנו שומעים קולות ירי ופיצוצים".

"נשארנו פה, מסתדרים פחות או יותר. הייתה הזדמנות לצאת אבל החבר'ה שיצאו עם הרכבים היה להם מקום אחד, ואני הכרתי פה שני חבר'ה צעירים סטודנטים ונשארתי לטפל, לא היה מקום לצאת ביחד. עכשיו לצאת מפה נהיה בלתי אפשרי כיום, היה עוצר כמעט יום וחצי-יומיים שאסור היה לצאת מהבית. אמנם קנינו קצת אוכל ושתיה, מנסים לשרוד".

כשנשאל מדוע נשאר במדינה, למרות האזהרות, השיב: "לא האמנתי שזה יקרה. במשך 9-8 השנים האחרונות כל המנהיגים הגדולים אמרו שהיום-מחר רוסיה פולשת אבל זה לא קרה. חשבנו שזה לא יקרה".

עוד סיפר ברודצקי כי בבניין שלו נשארו 40-50 איש מתוך קרוב ל-350 משפחות. "מנסים לא לאכול הרבה אבל בינתיים לא חושבים על זה. היו חנויות פתוחות אז קנינו", הוסיף.

כשנשאל האם יש תופעה של ביזה, ענה: "כן. לכן ארגנתי פה בחוסר ברירה קבוצות ששומרות מסביבות 19:00 בערב, ארבעה איש שמסתובבים סביב הבית, אחד חמוש, הבטיחו להביא נשקים אבל עדיין לא הביאו. כנראה שחסר".

על השאלה אם יילחם במידה והרוסים ייכנסו לשכונה, אמר: "עוד לא חשבתי על מקרה כזה כי אני נמצא בשכונה שזה לא מרכז העיר, בצד שמאל. נילחם, לא נרד לברכיים. עברנו את זה כבר".

"על פי מה שאנחנו רואים פה החיילים הרוסים תמימים ממש, לא מבינים למה הם באו לפה רובם. הצעירים, הילדים. אתה מבין? לא נראה לי שהם ילכו להרוג אנשים ומשפחות", המשיך.

בסיום דבריו, התייחס לתמיכה בנשיא אוקראינה זלנסקי וציין כי "הוא נהפך להיות מנהיג שלא ציפינו בכלל. כולם האמינו לפני שנתיים וחצי כשבחרו בו שהוא ישנה את המצב. לצער כל הבוחרים, 73 אחוז מתוך המדינה שתמכו בו הוא נהיה שחקן, לא שלט בכלום האמת על פי מה שנראה, שיותר שלטו בו".

לטענתו, עכשיו התמיכה בו גוברת: "הוא וכל מי שסביבו שלפני שבוע אנשים היו יורקים לכיוון שלו ולא מקשיבים. הוא לא יברח, הוא נמצא במקום שהתמיכה בו הולכת וגוברת".

דוברת שגרירות ישראל באוקראינה: "הפקקים בגבול נמשכים קילומטרים"

אלכס בן ארי, דוברת שגרירות ישראל באוקראינה, סיפרה הבוקר, כי "אנחנו מתעוררים עם שלג וזה הדבר הכי גרוע שאנחנו יכולים להתעורר איתו בגלל עומס הפליטים. שלג אומר קר, וזה אומר לילות יותר קרים עבור האנשים בגבול. אין מקלט, זה באמת שורות של פקקים של אנשים, מכוניות ואוטובוסים. אנשים שלנו נמצאים באזור המעברים, יכולים לנסות להשיג כל מי שנמצא ליד האזור, אבל משם הפקקים נמשכים קילומטרים".

היא הסבירה כי "לעבור בין תורי הפליטים זה בלתי אפשרי וזה גם מאוד מסוכן, תדמיין אנשים שמנסים לברוח ומגיעים ומוציאים מישהו ספציפי? מה שאנחנו עושים זה עומדים בנקודות שאליהם מגיעם אנשים כדי לעבור לפולין או למולדובה או סלובקיה ואז שולפים את האנשים כמה שיותר קרוב לגבול. אנחנו מנסים לעזור למקרים קיצוניים בסיוע הרשויות כאן. אתמול הצלחנו לשלוף 15 אנשים, 15 משפחות מתוך התור יותר קרוב. זה מאמצים מטורפים של האנשים שלנו בגבול, כשהם עושים את זה הם מסכנים את עצמם".

בגלל הזעם?
"יש תור, כשאנחנו רואים שיש תור הסיבה לעקוף אותו צריכה להיות מספיק חזקה וטובה, אנשים זועמים בדיוק כמו שכל אחד מאיתנו היה זועם. המטרה היא לעשות הכול בשיקול בין החירום והצרכים לבין ההבנה של המצב הקיים".

איך הגעתם ל-15 משפחות?
"סגן השגריר שלנו היה בשטח כל היום הוא אמר להסתובב ולהבין מי דובר עברית, במקביל אנשים שולחים אלינו איפה הם נמצאים מה הם צריכים כמה הם רחוקים וזה רק המעבר. 

יש דלק בתחנות הדלק?
"הייתי בקש רעם נציגי חב"ד – יש דלק אבל יש מגבלה. הם יוצאים מקייב, לקחו דלק במגבלה מסוימת ואני מניחה שבתחנות הבאות ייקחו עוד דלק".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm