פרופ' דוד פסיג, חוקר עתידים וראש המעבדה למציאות מדומה באוניברסיטת בר אילן, התראיין היום (שני) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM וטען כי בזכות מודלים יחודיים הצליח לחזות כבר ב-2008 את הפלישה הרוסית לאוקראינה. בנוסף העריך האם אירוע כמו השואה יכול לחזור על עצמו באירופה.

"בני האדם זה יצור מאוד מפוחד ואנחנו חוששים שהשכן שלנו יעבוד עלינו, בגלל זה אנחנו הופכים להיות אגרסיביים. זהו דפוס התנהגות קבוע", אמר פרופ' פסיג: "בתנ"ך כל הזמן כשמדברים על מלחמה, תמיד אומרים, 'ויפגוש אותו בשדה', ו'נלחמו בשדה'. אנחנו פוחדים מהטופוגרפיה שאנחנו נמצאים בתוכה, זה מעורר בנו את אותן החששות הכי עמוקות שהיצור האנושי מכיר אלפי שנים. לכן רוסיה ספציפית מאוד מפוחדת ופוטין אמר את במפורש, הוא מפחד מנאט"ו".

"למעלה מ-100 שנים רוסיה חזרה לגבולות הראשוניים שלה, ללא אזורי חיץ בינה לבין המערב. מאות שנים היו מאבקים בין רוסיה לגרמניה, צרפת ובריטניה. לומר שאנחנו במאה ה-21 וזה שונה, זו הטעות הקולוסלית של כולנו. המתודולוגיה שהשתמשתי בה, מנסה לזהות מה הם המשתנים שגורמים למלחמות, ויש שישה כאלו שהם גם פחדים מאוד דומיננטיים. פחד גיאוגרפי, טופוגרפי, דמוגרפי ואחר כך פחדים טכנולוגיים ופחדים כלכליים. אין משתנה של דת שגורם למלחמות, דת זה כיסוי על פני הפחדים אחרים", טען חוקר העתידים. 

"ניסיתי לזהות את העימותים שעומדים לעצב את המאה ה-21, והשתמשתי במתודולוגיה שבאותם ימים היא הייתה די חדשה", אמר והוסיף: "הרעיון המרכזי אומר שמה שמניע אומות ומנהיגים לשלוח חיילים לשדה הקרב, זה פחד. ניתחתי את הפחדים של כל מיני מדינות, וביניהן גם של רוסיה. יש לה תנאים מאוד מיוחדים. הלב והראש שלה הוא בקצה הכי מערבי (מוסקבה). רשום להם ב-DNA שפעם או פעמיים כל 100 שנים, מישהו מנסה להיכנס להם לתוך הלב הזה. מה שהם מנסים לעשות לאורך מאות שנות זה לדחוף את הגבולות".

לאחר מכן נשאל פרופ' פסיג האם הוא צופה שאירוע כמו השואה יכול לחזור על עצמו, השיב: "מי שחושב שההיסטוריה לא יכולה לחזור על עצמה בווריאציות שונות, טומן את ראשו בחול. אלה הם האנשים שמביאים עלינו את הסכנות הכי גדולות. אני בין האנשים הבודדים כרגע בעולם שמרים דגל ואומר – 'אירופה ידועה בהיסטוריה שלה, עם אוכלוסייה מאוד אכזרית'. אני חושב שהפעם דווקא על האוכלוסייה המוסלמית, הם יכולים לעשות את זה בווריאציה אחרת". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק 103FM