הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום השישי: אחרי שסבב השיחות בין רוסיה ואוקראינה לקידום הפסקת אש הסתיים ללא הסכמות, הבוקר (שלישי) נמשכת הלחימה ברחבי אוקראינה, כאשר נראה שרוסיה מעלה את קצב האש: אחרי הטענות על שימוש בפצצת ואקום אמש, הבוקר נרשמו הפגזות כבדות בחרקוב, וכן שיירה צבאית רוסית באורך של 64 קילומטרים שמתקרבת לקייב.
כמו כן, נראה שהמתקפה מתרחבת עם דיווחים ראשונים על חדירת כוחות בלארוסיים לשטח אוקראינה, באזור צ'רניהיב. 

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה | לחצו כאן לכל העדכונים

טיל רוסי פוגע בבניין העירייה בחרקוב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

עדכונים שוטפים: 

14:05: אזעקה בקייב. 

13:50: נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נאם בפני פרלמנט האיחוד האירופי ואמר כי "אנחנו נותנים את האנשים הטובים ביותר שלנו כדי שיתייחסו אלינו כמו אל שווים. אנחנו נואשים לכך שאירופה תבחר באוקראינה, רוסיה מכוונת את הצבא לעבר הילדים שלנו, אבל אף אחד לא ישבור אותנו. נילחם להיות שווי ערך באירופה, האיחוד האירופי חייב להוכיח שהוא איתנו".

13:05: יועץ לשר הפנים האוקראיני עדכן כי לפחות 10 נהרגו ו-35 נפצעו בעקבות פגיעת טיל בבניין מגורים במהלך ההפגזות על חרקוב. 

12:45: עשרות דיפלומטים מהאיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה הודיעו כי יחרימו את נאומו של שר החוץ הרוסי לברוב בעצרת האו"ם, כך דווח ב"רויטרס". 

12:40: דובר הקרמלין טען כי "סנקציות מערביות לעולם לא יגרמו לרוסיה לשנות את עמדתה לגבי אוקראינה, רוסיה לא תזוז תחת הלחץ". כמו כן, הוא דחה את ההאשמות על תקיפות רוסיות על מטרות אזרחיות ועל שימוש בפצצות מצרר ופצצות ואקום, וטען כי מדובר ב"פייק ניוז".

12:28: לפי הדיווחים, כוחות בלארוסיים נכנסו לאוקראינה באזור צ'רניהיב. זאת, למרות הצהרתו של לוקשנקו מוקדם יותר לפיה אין בכוונתו להתערב במלחמה. 

12:23: האו"ם: עד כה נרשמו 536 נפגעים אזרחים באוקראינה, סביר להניח שהמספר האמיתי גבוה בהרבה. 

12:02: סוכנות הפליטים של האו"ם טוענת כי למעלה מ-660,000 פליטים נמלטו מאוקראינה למדינות שכנות בששת הימים האחרונים. 

"פוטין מתוסכל, עלול לדרדר את המצב": דוח המודיעין הדרמטי של ארה"ב

תיעוד מההרס אחרי הפגזת מרכז העיר חרקוב (צילום: רשתות חברתיות)

11:57: שר החוץ של רוסיה לברוב הודיע כי לא מקובל על רוסיה שמדינות אירופיות מחזיקות נשק גרעיני של ארה"ב ואמר: "הגיע הזמן להחזיר את הנשק הגרעיני של ארה"ב באירופה הביתה". הוא טען כי "מוסקבה נוקטת בכל האמצעים האפשריים כדי למנוע הופעת נשק גרעיני באוקראינה".
הוא הוסיף ואמר כי "רוסיה מוכנה לעבודה משותפת עם ארה"ב על יציבות אסטרטגית", ותקף: "האיחוד האירופי בחר בנתיב הסנקציות במקום דיאלוג עם רוסיה".

11:50: שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר כי רוסיה תמשיך במבצע הצבאי שלה באוקראינה עד שתשיג את יעדיה, כך דיווחה סוכנות הידיעות אינטרפקס ביום שלישי. הוא אמר שהמטרה העיקרית של מוסקבה היא להגן על עצמה מפני איומים שנוצרו על ידי המערב וטען כי רוסיה לא כובשת את שטחה של אוקראינה.

11:36: שר החוץ של רוסיה לברוב טען כי "לאוקראינה יש עדיין טכנולוגיה גרעינית סובייטית, אנחנו לא יכולים להיכשל בלהגיב לסכנה הזו".

11:25: יועץ לנשיא אוקראינה: "הכוחות הרוסיים מנסים להטיל מצור על קייב וחרקוב".

11:21: יועץ לנשיא אוקראינה אמר כי הכוחות האוקראינים הפילו חמישה מטוסים צבאיים רוסיים במהלך הלילה. 

11:15: שר החוץ של אוקראינה אמר כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה על ידי הפגזה בלתי מבוקרת של מרכזי ערים, והיא אחראית להרג ופציעה של מספר רב של אזרחים.
הוא הוסיף כי התוקפנות הרוסית היא איום גלובלי והתגובה אליו חייבת להיות גלובלית. "עתיד הביטחון העולמי נקבע כעת באוקראינה, אם ההפרות של רוסיה לא ייענשו אף מדינה לא תוכל להרגיש בטוחה", הזהיר. הוא סיכם ואמר כי אוקראינה לא תיפול, אוקראינה תילחם - כולל בבתי משפט בינלאומיים.

בניין ממשל במרכז חרקוב נפגע בהפצצה רוסית (צילום: רשתות חברתיות)

11:00: אזעקות נשמעו בקייב ובחרסון.

10:56: מנהיג הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק אמר כי מטרתם היא לכתר את נמל מריפול היום, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.  

10:42: יועץ לנשיא אוקראינה אמר כי רוסיה הפגיזה בכוונה את מרכזי הערים, כולל אזורי מגורים ותשתיות אזרחיות, כדי להפיץ פאניקה בקרב האוקראינים. "המסכה ירדה. רוסיה מפגיזה באופן פעיל את מרכזי הערים, משגרת תקיפות ישירות של טילים וארטילריה על אזורי מגורים ואתרי מינהל", אמר. "המטרה של רוסיה ברורה - פאניקה המונית, אבדות באזרחים ותשתיות פגומות. אוקראינה נלחמת בכבוד".

10:32: דיווח באוקראינה: כתוצאה מהפגזת בניין הממשל בחרקוב נפצעו 6 בני אדם, בהם ילד אחד. מניין ההרוגים טרם נקבע.

10:21: נשיא בלארוס לוקשנקו אמר כי לבלארוס אין תוכניות לקחת חלק במבצע של רוסיה באוקראינה, כך דווח בסוכנות הידיעות הבלארוסית. 

10:14: יוטיוב הודיעה על חסימת ערוצים המחוברים לערוץ הרוסי RT וסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק ברחבי אירופה, באופן מיידי. 

10:12: שר החוץ של אוקראינה קורא לבידוד בינלאומי מלא של רוסיה לאחר התקיפה "הברברית" בחרקוב

09:56: מושל מחוז חרקוב אישר כי טילים רוסיים פגעו במרכז העיר ובאזורי מגורים, וכי גם בניין הממשל של העיר הופגז. הוא האשים את רוסיה וטען ששיגרה גראדים וטילי שיוט לעבר חרקוב והייתה אשמה בפשעי מלחמה, אך ציין כי הגנת העיר מחזיקה מעמד.

הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

09:30: דיווח על אזעקות בקייב. 

09:06: המודיעין הבריטי עדכן כי המתקפה הרוסית על קייב עשתה התקדמות קטנה בלבד ב-24 השעות האחרונות, וכי הכוחות הרוסיים הגבירו את השימוש בארטילריה מצפון לקייב. עוד נמסר כי רוסיה לא הצליחה להשיג שליטה במרחב האווירי על אוקראינה, מה שגרם למעבר לפעולות לילה כדי לצמצם את ההפסדים שלה.

09:02: תיעוד שהתפרסם ברשתות החברתיות מראה הפצצה של בניין העיריה בכיכר החירות במרכז העיר חרקוב. בתיעוד נוסף ניתן לראות את ההרס שלאחר ההפצצה. 

08:54: דיווחים על אזעקה שנשמעת בקייב.

08:50: משרד החוץ עדכן כי אגף מש״ב, שמהווה את סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, יעביר השבוע 100 טון סיוע הומניטרי לאוקראינה, שיכלול 17 טון ציוד רפואי ותרופות, מערכות ישראליות לטיהור מים וערכת חירום לאספקת מים, אלפי אוהלים, אלפי שמיכות, אלפי שקי שינה ומעילים. הסיוע צפוי לצאת ביום שלישי לוורשה בפולין ומשם יועבר לאוקראינה.

הסיוע ההומניטרי מישראל בדרך לאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)
הסיוע ההומניטרי מישראל בדרך לאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)

08:41: סגן שר הפנים הפולני אמר כי כ-350,000 פליטים מאוקראינה נכנסו לפולין מאז יום חמישי. 

08:28: מנהיג הצ'צ'נים, רמזן קדירוב, המקורב לנשיא רוסיה, עדכן כי שני לוחמים צ'צ'נים נהרגו באוקראינה וכי שישה פצועים.

07:36: דיווח: יותר מ-70 חיילים אוקראינים נהרגו בהפגזה רוסית על בסיס צבאי באוחטירקה, עיר בין חרקוב לקייב.

07:11: ראש עיריית חרסון הודיע כי הצבא הרוסי חסם את כל הכניסות לעיר.

05:13: הממשל האמריקאי התייחס לתמונות הלוויין המציגות שיירה ענקית של כוחות רוסים, באורך של יותר מ-64 ק"מ, סמוך לקייב. גורמים בבית הלבן אמרו ל-CNN שהם לא מודאגים רק מגודלה של השיירה, אלא גם מהפגיעה הגדולה בחפים ומפשע.

04:41: אוקראינה טוענת כי במהלך היממה האחרונה השתמשה רוסיה בפצצת ואקום, האסורה לשימוש על פי הסכמים בינלאומיים. שגרירת אוקראינה בארה"ב, אוקסנה מרקרובה, אמרה: "הרוסים השתמשו בפצצה, שלמעשה אסורה על פי אמנת ז'נבה".  

02:10: מתמונות לוויין שצולמו אמש עולה כי שיירה צבאית רוסית התמקמה בשטח המשתרע לאורך כ-64 ק"מ מצפון לקייב, כך לפי חברת MAXAR. כמו כן, כוחות קרקע ומסוקי קרב נפרסו גם בדרום בלארוס, סמוך לגבול עם אוקראינה. 

שיירת ענק רוסית בדרכה לקייב (צילום: רויטרס)
שיירת ענק רוסית בדרכה לקייב (צילום: רויטרס)

02:00: גורמים בענף התעופה האמריקאי ציינו כי ממשל ביידן צפוי לאסור על מטוסים רוסים להיכנס למרחב האווירי של ארצות הברית. הבית הלבן אמר כי בעוד שההחלטה לחסום טיסות לרוסיה לא ירדה מהשולחן, הנשיא טרם קיבל החלטה בעניין.

01:00: דמיטרו קולבה, שר החוץ של אוקראינה, שוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן. בשיחה בין השניים, כך ציין האחרון, הובטחה לאוקראינה תמיכתה הבלתי מעורערת מצד ארצות הברית. "אוקראינה רוצה שלום, אבל כל עוד נותקף בידי רוסיה – אנחנו צריכים עוד סנקציות וכלי נשק", הבהיר קולבה בשיחתו עם בלינקן.

00:12: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הצהיר: "הגיע הזמן לשקול להטיל איסורי טיסה כלליים נגד רוסיה, בתגובה לפעולותיה בעיר חרקוב". בסרטון שהעלה לרשתות, הוא לא ציין כיצד ועל ידי מי יאכפו האיסורים, אך הוא ציין כי רוסיה שיגרה 56 טילים וירתה 113 טילי שיוט נגד אוקראינה בחמשת ימי הלחימה.

00:00: חברת נטפליקס הודיעה כי לא תוסיף ערוצים נוספים בשירותיה בשפה הרוסית, חרף התקנה המחייבת את שירותי הסטרימינג להפיץ ערוצים בגיבוי המדינה.