במעבר הגבול שייני־מדיקה הפליטים האוקראינים המשיכו אתמול לחצות את הגבול לפולין בקצב איטי. בתור המכוניות, המשתרך לאורך כ־30 קילומטר, שני בקרי גבול אוקראינים בוחנים כל דרכון בקפידה במשך דקות ארוכות. מספר הממתינים לחצות מוערך היום בכ־10,000 איש. מי שבא משם מספר על מראות קשים.

מזג האוויר הקר מאוד מקשה על המעבר. בשעות הבוקר נרשמה טמפרטורה של מינוס ארבע מעלות, ושלג ירד לפרקים. יש דיווחים על אנשים המבעירים אש כדי להתחמם, וגם פריטי לבוש מושלכים לאש כדי להזין אותה.

יש התמרמרות ותסכול רב בין הממתינים הישראלים גם כלפי ממשלת ישראל שכביכול אינה עושה די - למרות מאמצים כבירים של משרד החוץ המתוגבר בשטח גם על ידי שגרירים וקונסולים ישראלים המוצבים בשגרה במדינות אחרות וכן בלשעברים. נמצאים בזירה גם גורמים אזרחיים ישראליים, כמו פספורטכארד, שהביאה עמה את מייסד תחום החילוץ והאיתור חיליק מגנוס וצוותו, השולפים אזרחים ישראלים הנדרשים לעזרה מתוך התור הארוך.

לממתינים הישראלים הועבר המסר כי מי ששולט בסיטואציה הוא הרשויות האוקראיניות, וגם כי העדפתם של ישראלים על אזרחי מדינות אחרות יוצרת כעס בין הממתינים בתור. הועברה אליהם הבקשה שבהמתנה הארוכה והמתסכלת יש "לדאוג זה לזה".

הבוקר עבר במעבר שייני־מדיקה אוטובוס ובו כ־40 ישראלים, וארכה יממה עד שהצליח להשלים את כמה מאות המטרים האחרונים. כמו כן, כ־70 סטודנטים ערבים עברו אתמול במעבר קורצ'ובה־קרקובץ, כמה עשרות קילומטרים משם, אבל כמה עשרות סטודנטים ממזרח ירושלים בעלי תעודות מסע נתקלו בבעיה, מפני שבניגוד לישראלים הם נדרשים לטיסה כדי להיכנס לפולין.

בתוך כך, כמה מדינות זרות, בהן ישראל, בוחנות כעת את פתיחתו של מתחם דיפלומטי משותף בסמוך למעברי הגבול בימים הקרובים.
אנה, פקידת הקבלה במלון סמוך למדיקה, מספרת כי היא עצמה מארחת כעת חמישה פליטים בביתה בעיירה הסמוכה פשמישל, שפעם חיה בה קהילה יהודית גדולה. מדובר בשתי נשים ובשלושה ילדים, שאותם היא לא הכירה קודם לכן. היא אספה אותם מריכוז פליטים שהקים מחנה מאולתר במרכז העיירה שלה.

מחנות כאלה צצים עכשיו במרכזי העיירות הסמוכות לגבול, והתושבים נקראים לסייע במאמץ להקל עליהם בבגדים חמים, בשמיכות ובאירוח. "הם עם אמא שלי בזמן שאני עובדת", היא מסבירה. גם למלון המפואר שבו אנה עובדת הגיעו אישה עם ילדיה בכלי רכב. המלונות אינם מתלהבים לקבל פליטים, גם אם הם מוכנים לשלם בכסף סכום מלא. בשני המקרים הבעלים נותרו מאחור: אוקראינה אינה מתירה לגברים בני 18־60 לעזוב את המדינה וקוראת להם להתגייס למאמץ המלחמתי להגן על המולדת.