סוכנויות הביון של ארה"ב קבעו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתוסכל מהכישלונות הצבאיים שלו באוקראינה וכי תסכולו הולך וגובר, והוא עלול לראות את הכפלת האלימות כאפשרות היחידה שלו, כך אמרו גורמים אמריקאים ל-NBC News.

לפי הדיווח, גורמים רשמיים אף אמרו כי לארה"ב יש מידע מודיעיני מוצק לפיו פוטין הפגין "פרצי זעם חריגים" כלפי אנשים במעגל הפנימי שלו, בעקבות מצב המערכה הצבאית. 

רוסיה מגבירה את קצב האש: כ-70 הרוגים באוחטירקה, בניין ממשלתי בחרקיב הופגז | כל העדכונים 

מרכז העיר חרקיב (צילום: Press service of the Ukrainian State Emergency Service/Handout via REUTERS )
מרכז העיר חרקיב (צילום: Press service of the Ukrainian State Emergency Service/Handout via REUTERS )

בעוד הכלכלה הרוסית מתמודדת עם סנקציות גלובליות חסרות תקדים והכוח הצבאי הנעלה שלו, לכאורה, נבלם, פוטין התפרץ בכעס על הכפופים לו, אפילו שהוא נותר מבודד ממרבית הקרמלין, בין השאר בגלל דאגות בנושא הקורונה, אמרו הגורמים.

"זה מישהו שבבירור נתפס לא מוכן מול גודל ההתנגדות האוקראינית", אמר סנטור מארק וורנר, יו"ר ועדת המודיעין ב-MSNBC. "הוא בודד את עצמו. הוא לא היה בקרמלין הרבה. יש לו פחות ופחות אנשים עם תובנות סביבו, ואלו שישנם הם 'אומרי כן'". הוא הוסיף: "אני כן דואג שהוא נדחק לפינה ואין לו דרך יציאה ברורה".

לסוכנויות המודיעין המערביות יש ראות טובה על פוטין כרגע והן עוקבות מקרוב אחר מהלכיו לגבי כל שינוי התנהגותי משמעותי, אמרו כמה גורמים רשמיים בהווה ובעבר. ארבעה פקידים אמריקאים אמרו שאין מידע מודיעיני שאומר שהוא לא יציב נפשית, אבל הם אמרו שהוא הפגין דפוס התנהגות שונה מבעבר.

שיירה צבאית של כוחות פרו רוסים בלוגנסק, אוקראינה (צילום: רויטרס)
שיירה צבאית של כוחות פרו רוסים בלוגנסק, אוקראינה (צילום: רויטרס)

לארה"ב יש מידע מודיעיני מוצק לפיו פוטין מתוסכל ומפנה פרצי זעם יוצאי דופן כלפי אנשים במעגל הפנימי שלו על מצב המערכה הצבאית והגינוי העולמי למעשיו, כך אמרו פקיד אמריקאי אחד לשעבר ושני בהווה שעודכנו על המודיעין.

"זה יוצא דופן", הם אומרים, כי פוטין, בעצמו קצין מודיעין לשעבר, שומר בדרך כלל על רגשותיו בקור רוח. "הוא כבר לא אותו דיקטטור בעל דם קר וצלול עיניים שהוא היה ב-2008", אמר ראש ה-CIA לשעבר, ג'ון ברנן.

דיפלומט מערבי אמר כי נראה כי פוטין מבודד יותר ויותר ומקבל מידע מוטעה. "הדאגה העיקרית היא המידע שהוא מקבל ועד כמה הוא מבודד. הבידוד הוא חשש גדול באמת", אמר הדיפלומט. "אנחנו לא מאמינים שיש לו הבנה ריאלית של מה שקורה".

שיירת ענק רוסית בדרכה לקייב (צילום: רויטרס)
שיירת ענק רוסית בדרכה לקייב (צילום: רויטרס)