לגיטימיות מוטלת בספק? מאז החלה פלישתה לאוקראינה, נשמעו האשמות רבות נגד רוסיה סביב שימוש, לכאורה, בחימוש תרמובארי, הידוע בכינויו "פצצות ואקום". למי שלא שמע עד כה על המונח, הפצצות המדוברות שנויות במחלוקת במיוחד, כי הנזק שהן גורמות והאפקט הסביבתי שלהן הוא חזק משמעותית מכל פצצה קונבנציונלית באותו הגודל.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

אם כך, מהי בכלל פצצת ואקום, ואיך היא עובדת? מאמר של תאגיד השידור הבריטי, ה-BBC, שהתפרסם הבוקר (רביעי) שופך מעט אור על החימוש הקטלני. פצצת ואקום, הידועה גם בכינויה "פצצת אירוסול", מכילה מיכל דלק ושני מטעני נפץ נפרדים. דרכי השימוש בפצצה היא דרך משגר קרקעי (טיל קרקע-קרקע, טק"ק) או בהשלכה ממטוס קרב (טיל קרקע-אוויר, טק"א). 

חימוש תרמובארי מוכן למשלוח, צבא ארצות הברית (צילום: U.S. Navy / Handout via Getty Images)
חימוש תרמובארי מוכן למשלוח, צבא ארצות הברית (צילום: U.S. Navy / Handout via Getty Images)

כשהטיל פוגע במטרה שלו, מטען הנפץ הראשון מופעל, ומבקע חור בתוך מיכל הדלק, שמאפשר לגזים הכלואים בו להתפזר כענן מסביב לאיזור הפגיעה. הגז המתפזר יכול להיכנס למקומות צרים וספציפיים, שפצצות רגילות יתקשו לדייק בפגיעה בהם: כניסות לבניינים, פירצות בגדר, חלונות אטומים וכו'. לאחר ההתפזרות של הגז מפיצוץ מטען הנפץ הראשון, מתפוצץ המטען השני, שגם מדליק את אדי הדלק שהתפזרו. הפיצוץ הזה, כמובן, יוצר כדור אש עצום, המזכיר בדוגמתו פיצוץ של תחנת דלק או מפעל זיקוק - האש כל כך חזקה שהיא שואבת את כל החמצן מרדיוס הפיצוץ ומותירה תחושה של "ואקום".

הצבא הרוסי משתמש בחימוש תרמובארי לכל מיני מטרות, והטילים מגיעים בגדלים שונים, ואפילו יכולים להינשא על ידי חיילים רגליים שמחזיקים בצורות מוקטנות שלו כטיל כתף או רימון יד. כאמור, ישנן גם גרסאות גדולות של הפצצות המדוברות, שמשומשות יותר על ידי מטוסים המטילים אותם מהאוויר, שם האפקטיביות שלהן גוברת כשמנסים לפגוע במטרות תת-קרקעיות. פצצות הוואקום פועלות בצורה הקטלנית ביותר במטרות תת-קרקע, בגלל דלילות החמצן הקיימת באזורים האלו באופן טבעי.

עד כמה פצצות הוואקום קטלניות? בשנת 2007 רוסיה ביצעה ניסוי שבו בחנה את ביצועיה של הפצצה התרמובארית הגדולה ביותר שלה, שאפילו כונתה "אם כל הפצצות". בניסוי, הפצצה המדוברת יצרה פיצוץ כל כך גדול שגרם לכל כך הרבה נזק, שהיא נחשבת, עד היום, לפצצה המזיקה ביותר בעולם, שאינה גרעינית.

חימוש תרמובארי של הצבא הרוסי (צילום: Getty images)
חימוש תרמובארי של הצבא הרוסי (צילום: Getty images)

בשל האפקט הקטלני של הפצצות האלה, והיעילות שלהן נגד ביצורים ובונקרים, הצבא הרוסי משתמש בהן בעיקר בזירות קרב עירוניות, כלומר, בלחימה בשטח בנוי. כידוע, רוסיה פועלת בימים אלו בשטחים בנויים כשהיא משתלטת על ערים כמו חרסון, חרקוב, ולבסוף, אם הכל יילך לפי התוכנית של נשיא רוסיה, פוטין, גם בבירה קייב.

האם הכוחות הרוסיים משתמשים בפצצות האלה בלחימה באוקראינה?
שגרירת אוקראינה לארצות הברית, אוקסנה מאראקובה, האשימה את רוסיה בשימוש בפצצות ואקום בזמן הפלישה, עם זאת, אין אישור רשמי לכך. היו דיווחים של עדי ראייה שטענו שראו שימוש בפצצות תרמובאריות במהלך הימים האחרונים.

מה כללי הלחימה אומרים בנוגע לפצצות ואקום?
אין חוקים בינלאומיים שפוסלים ספציפית את השימוש בחימושים האלה, אבל אם מדינה משתמשת בהם כדי לפגוע באזרחים באזורים רוויי-אוכלוסייה ובנויים, בתי ספר או בתי חולים, אז זה יכול להיחשב כפשע מלחמה תחת הסכמי האג של 1899 ו-1907. התובע בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים ח'אן, אמר כי תבוצע חקירה הבודקת היתכנות לביצוע פשעי מלחמה באוקראינה.

איפה השתמשו בעבר בפצצות האלה?
השימוש בהן החל כבר במלחמת העולם השנייה על ידי הצבא הגרמני. הם לא פותחו באופן משמעותי עד שנות ה-60, כשצבא ארצות הברית השתמש בהן במלחמת בוייטנאם. הצבא האמריקאי השתמש בהן שוב בשנת 2001 בניסיון להשמיד כוחות של אל-קעאידה שהסתתרו בבונקרים ובמערות תת-קרקעיות בהרי טורה-בורה באפגניסטן.

כמו כן, הצבא הרוסי השתמש בפצצות הוואקום גם בלחימה בצ'צ'ניה בשנת 1999, וגונתה בחריפות על ידי ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" בשל השימוש בהן. בנוסף, חימוש תרמובארי מתוצרת רוסית שומש, על פי דיווחים, גם במלחמת האזרחים בסוריה על ידי הצבא של באשר אל-אסד, נשיא המדינה.