דיווח בבריטניה: הרשויות בעיר המבורג שבצפון גרמניה תפסו היום (חמישי) את ספינת הפאר "דילבר" בבעלותו של האוליגרך הרוסי אלישר אוסמנוב. ספינת הפאר העצומה ששווייה מוערך בכ-600 מיליון דולר עגנה בחופי גרמניה ותיכננה לצאת לשיט אל עבר האיים המלדיביים באוקיינוס ההודי, במטרה, ככל הנראה, להוביל את המולטי מיליארדר הרוסי אל מחוץ לגבולות הסכמי ההסגרה הבינלאומיים של המערב, כך על פי פרסום של הגארדיאן הבריטי. 

על פי הדיווח, אוסמנוב, שהשליטה ביאכטה העצומה בידיו, נכלל ברשימת האוליגרכים שהוטלו עליהם סנקציות על ידי האיחוד האירופי ביום שבו החלה הפלישה של רוסיה לאוקראינה, בסוף החודש שעבר. על פי מגזין פורבס, הספינה שגודלה 156 מטר ומשקלה הוא קרוב ל-16,000 טון, היא היאכטה הממונעת הגדולה ביותר בעולם. יש בה מקום ל-24 נוסעים ב-12 חדרי סוויטה. כמו כן, יש בה את הבריכה הגדולה ביותר שניתן היה להתקין על יאכטה, שני מנחתי הליקופטר, סאונה, מכון יופי וחדר כושר.

על פי הדיווח, היא עגנה לחופי המבורג מסוף חודש אוקטובר השנה.

יאכטת הענק ''דילבר'' (צילום:  Clive Brunskill via Getty Images)
יאכטת הענק ''דילבר'' (צילום: Clive Brunskill via Getty Images)

איש העסקים הרוסי רכש את "דילבר" בשנת 2016, לאחר שהזמין אותה מיצרן ספינות גרמני שבנה אותה על פי דרישה לאורך כ-4.5 שנים. יצרן הספינות הגרמני שבנה אותה טען כי מדובר ב"אחת מהיאכטות המורכבות והמאתגרות ביותר לבנייה, גם מבחינת גודלה וגם מבחינת האמצעים הטכנולוגיים שהיא מכילה". בהתייחסות נוספת לבנייתה טען כי "השמועות על העובדה שהיאכטה נושאת נשק נגד מטוסים הן שטויות".

עוד לפחות חמש סופר-יאכטות בבעלות אוליגרכים רוסיים עוגנות או בדרכן אל עבר המלדיביים, שכאמור לא מחזיקה בהסכמי הסגרה תקפים לארה"ב. כך, גם היאכטה של אולג דריפסקה, "קליאו", עגנה לחופי מאלה, עיר הבירה של קבוצת האיים המבודדים באוקיינוס ההודי ביום רביעי האחרון. דריפסקה הוא בעליה של ענקית האלומיניום "רוסאל", שנכנסה לרשימת הסנקציות האמריקאיות בשנת 2018. יאכטת "טיטאן" של איש העסקים אלכסנדר אברמוב, שבבעלותו המשותפת עסק לייצור פלדה, הגיעה לחופי האיים ארבעה ימים לאחר הפלישה לאוקראינה.

בארה"ב טוענים כי הם פועלים בנחישות כדי לתפוס רכוש נוסף שבבעלותם של גורמים הנמצאים ברשימת הסנקציות שלה. כמו כן, על פי הדיווח בגארדיאן, השבוע הקרוב יכלול פעילות מאומצת של כוחות הביטחון והביון האמריקאיים בניסיון לתפוס ולהקפיא נכסים ועסקים השייכים לאנשי עסקים המצדדים ברוסיה. הדברים אושרו גם בציוץ רשמי של הבית הלבן ביום ראשון. במשרד החוץ המלדיבי לא היו מוכנים להגיב לדיווח.