רוסיה חסמה הערב (שישי) לאזרחיה את הגישה לפייסבוק. בהודעה של השירות הפדרלי לפיקוח בתחום תקשורת, טכנולוגיות מידע ותקשורת המונים הרוסי נכתב כי ההחלטה התקבלה כנקמה על ההגבלות שמטילה החברה על רשתות התקשורת שבבעלות המדינה.

לדבריהם, "מאז אוקטובר 2020, נרשמו 26 מקרים של צנזור של התקשורת רוסית על ידי פייסבוק". מאוחר יותר דווח כי רוסיה חסמה גם את טוויטר. נשיא החברה אמר שחסימת הפלטפורמה תגרום לניתוק "מיליוני רוסים רגילים" ממידע אמין, תמנע מהם תקשורת עם חברים ובני משפחה וגרמה לכך שהם "הושתקו". 

 כזכור, חברת מטא, המפעילה בין היתר את הרשת החברתית. הודיעה בשבוע שעבר על הסרת יותר מ-40 חשבונות פרו-רוסים מפייסבוק ואינסטגרם. כאשר מדובר בדפים וקבוצות בפלטפורמות של קבוצת המדיה החברתית, שהפיצו דיסאינפורמציה פרו-מוסקבה על מלחמת אוקראינה. 

"הורדנו את המבצע הזה, חסמנו את המשתמשים שלהם בפלטפורמה שלנו ושיתפנו מידע עם פלטפורמות טכנולוגיות אחרות, חוקרים וממשלות", כתבו נתנאל גלייכר, ראש מחלקת מדיניות האבטחה של Meta, ודיוויד אגרנוביץ', מנהל שיבוש האיומים בחברה. בפוסט בבלוג. עוד קודם לכן, השלטון הרוסי החליט לחסום לחלוטין לטוויטר ברחבי המדינה, כשהדרך היחידה לגשת לרשת החברתית היא באמצעות שימוש ב-VPN.

במקביל לכך, הפרלמנט הרוסי אישר היום חוק הקובע כי אדם המפיץ מידע לא מהימן על הפעילות של הצבא הרוסי עלול להישלח לעד שלוש שנות מאסר. ארגון שיפיץ "פייק-ניוז", אנשיו עלולים להישלח למאסר של עד 10 שנים. במקרה שבו המידע המופץ יביא להשלכות חמורות, העונש המקסימלי הינו עד 15 שנות מאסר. בנימוקי החוק נכתב כי ההחלטה התקבלה לאחר "שארה"ב ובנות בריתה באירופה הפיצו מידע כוזב במדינה מתוך כוונה לעורר מחלוקות".

כמו כן, ערוץ החדשות הרוסי האינטרנטי ״דוז׳ד״ (גשם) נסגר אמש, זאת לאחר קבלת ההחלטה להשעות את פעילות הערוץ בעקבות החלטת הרשויות לחסום אותו סופית ולהורידו מהאוויר, כך לטענתם. בשידורם האחרון, חברי צוות הערוץ עזבו את האולפן במהדורה האחרונה וקראו "די למלחמה". בתום השידור הוצג קטע מתוך הבלט "אגם הברבורים". כזכור, במהלך במהלך ההפיכה בברית המועצות בשנת 1991 שידרו ערוצי התקשורת את קטע הבלט במקום את ההתרחשויות במדינה. 



ערוץ הטלוויזיה נתקל בעבר בקשיים בקבלת רישיונות שידור מרשויות רוסיה לאחר שהביע תמיכה בפעיל הפוליטי אלכסיי נבלני. בשנת 2014 עורר הערוץ סערה לאחר שששודרה תוכנית שעסקה במצור על לנינגרד בתקופת מלחמת העולם השנייה; בתוכנית נשאלה השאלה האם שווה היה להיכנע לנאצים על מנת להציל חיים.