הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-12: הסבב השלישי של שיחות המו"מ בין רוסיה ואוקראינה נערך הערב (שני) בבלארוס והסתיים ללא בשורות של ממש. מנהל המו"מ מטעם אוקראינה אמר כי השיחות "הובילו להתפתחויות חיוביות קטנות" בנוגע למסדרונות הומניטריים, אך "לא הובילו לתוצאה שמשפרת משמעותית את המצב". 

בתוך כך, בהמשך היום מועצת הביטחון של האו"ם תקיים דיון דחוף על המשבר ההומניטרי באוקראינה. 

לכל העדכונים מהלחימה באוקראינה - לחצו כאן

פלישת רוסיה לאוקראינה: אזרחים נמלטים מהעיר אירפין תחת אש (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

22:55: דיווח בסוכנות הידיעות RIA: החל ממחר, בשעה 10:00 (שעון מוסקבה), רוסיה תאפשר יציאת אזרחים מקייב, חרקוב, צ'רנייב, סומי ומריאופול.

22:45: שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומס גרינפילד, הבהירה כי ארצות הברית "זועמת" נוכח ריבוי הדיווחים אודות תקיפת אזרחים באוקראינה. היא קראה להפסקת העוינות ולפתיחה מחדש של המסדרונות ההומניטריים לשם פינוי אזרחים.

22:20: שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, הבהיר כי מדינתו מעוניינת בשיח ישיר בין הנשיא ולדימיר זלנסקי למקבילו ולדימיר פוטין. "אנו יודעים שפוטין הוא זה שמקבל את ההחלטות", הוסיף.

21:30: סגן ראש ממשלת רוסיה אלכסנדר נובאק אמר כי "איסור על נפט רוסי יוביל לתוצאות קטסטרופליות עבור השוק העולמי". לדבריו, החלפת אספקת הנפט הרוסי לאירופה תימשך יותר משנה. "רוסיה יודעת לאן היא תפנה מחדש את הנפט אם אירופה וארצות הברית יסרבו לזה. אף אחד לא ייהנה מאמברגו על אספקת גז דרך NORD STREAM 1". 

21:00: נשיא אוקראינה זלנסקי ינאם מחר מרחוק בפני הפרלמנט הבריטי. 

20:55: ביידן ומנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה שוחחו ואישרו את "נחישותם להמשיך לגבות מחירים מרוסיה בגין פלישתה הבלתי מעוררת והבלתי מוצדקת לאוקראינה".

20:48: רוסיה מצפה שסבב ​​שיחות נוסף עם אוקראינה יתקיים בעתיד הקרוב מאוד. "הסיבוב הבא, הרביעי, יתקיים בבלארוס בזמן הקרוב מאוד", אמר מנהל המשא ומתן הרוסי, ליאוניד סלוצקי. "עדיין לא אציין את התאריך המדויק. זה ייקבע אולי מחר".

20:28: מושל אזור מיקולאייב אמר כי שמונה חיילים אוקראינים נהרגו בתקיפה אווירית רוסית. 

20:13: מנהל המשא ומתן הרוסי מדינסקי אמר לאחר סבב השיחות השלישי עם אוקראינה כי "מוקדם מדי לדבר על משהו חיובי". סלוצקי, מתווך נוסף, הוסיף: "אל לנו להיות באשליה שהשלב הבא (של המשא ומתן) יביא לתוצאה סופית. אנו מקווים שהניסיונות הבאים להקים מסדרונות הומניטריים יתבצעו תוך זמן קצר".

20:03: הסיבוב השלישי של שיחות רוסיה-אוקראינה הסתיים. מנהל המשא ומתן מטעם אוקראינה אמר כי השיחות "הובילו להתפתחויות חיוביות קטנות במונחים של מסדרונות הומניטריים", אך הוסיף כי הן "לא הובילו לתוצאה שמשפרת משמעותית את המצב". 

פינוי פליטים בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
פינוי פליטים בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

19:33: שר החוץ לפיד בהצהרה מיוחדת לאחר הפגישה עם בלינקן: "ישראל מסייעת במאמץ התיווך יחד עם גרמניה וצרפת, אבל אנחנו ממשיכים לגנות את הפלישה הרוסית. אין הצדקה להפרת הריבונות האוקראינית ולהרג אזרחים חפים מפשע. בהנהגתו של בנט ישראל מקיימת קשר רציף עם רוסיה והנשיא פוטין וגם עם אוקראינה והנשיא זלנסקי. מטרתנו אחת: לעצור את המלחמה ולמנוע עוד סבל וקורבנות".

"יש לנו אינטרסים ביטחוניים חיוניים מול רוסיה בגבולנו הצפוני, ואנחנו מחויבים לשלומם וביטחונם של מאות אלפי יהודים וישראלים ברוסיה ואוקראינה. אנו קוראים לפתיחת מסדרונות הומניטריים בטוחים מהערים שנמצאות תחת ירי וקוראים להפסקת אש מיידית, שתאפשר משא ומתן שיחזיר את השלום והשקט לאוקראינה. המלחמה הזו היא תזכורת למדינת ישראל: יש לנו חברים, יש לנו בעלי ברית, אבל ביטחוננו צריך תמיד להיות רק בידינו".

יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: Edits palens)
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: Edits palens)

19:25: בכיר אמריקאי עדכן כי רוסיה שיגרה עד כה יותר מ-625 טילים על מטרות איראניות וציין כי ארה"ב מעריכה שכל הכוחות הרוסיים שנערכו לפלישה כבר הצטרפו ללחימה. 

18:40: שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בלטביה.
במהלך הפגישה אמר לפיד: "מלחמת אוקראינה ושיחות הגרעין בווינה הם אירועים שמשנים את העולם כפי שאנו מכירים אותו. ישראל תעשה מה שהיא יכולה כדי לעצור את המלחמה באוקראינה". 
בלינקן אמר כי הוא "מעריך את המאמץ של שותפים ובעלות ברית לסיים את המלחמה" אך הוסיף כי "רוסיה בחרה לא להמשיך בדרך הדיפלומטיה, היא בחרה בתוקפנות". 

18:33: גורם במשרד הפנים של אוקראינה אמר כי 4,000 אנשים עדיין צריכים להתפנות מפאתי קייב וטען: "רוסיה עושה כל שביכולתה כדי למנוע מסדרונות הומניטריים".

18:20: שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, האשים את חברת התעופה הישראלית "אל-על" בכך שקיבלה תשלום ממערכת הבנקאות הרוסית Mir ובכך מתחמקת לדבריו מן הסנקציות. "בעוד העולם מטיל סנקציות נגד רוסיה בשל מעשיה הברבריים באוקראינה, אחרים מעדיפים להרוויח כסף על חשבון הדם האוקראיני, זוהי מכה ליחסי אוקראינה-ישראל", כך כתב בחשבון הטוויטר שלו. 

17:30: ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע כי קנדה תטיל סנקציות על 10 אנשים המקורבים לנשיא פוטין ולהנהגה הרוסית. "היום מכריזה קנדה על סנקציות חדשות על 10 אנשים השותפים לפלישה הלא מוצדקת הזו, זה כולל פקידי ממשל בכירים לשעבר ובהווה, אוליגרכים ותומכי ההנהגה הרוסית. שמות האנשים הללו מגיעים מרשימה שחיבר מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני", אמר טרודו במסיבת עיתונאים בלונדון.

17:14: רשויות החירום בקייב דיווחו כי לפחות 13 אזרחים נהרגו בתקיפה אווירית בעיירה מקריב. 

17:11: ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר כי "אנחנו יודעים עכשיו שפוטין השתמש בפצצות מצרר, אפשר רק לנחש מה הוא יעשה בהמשך".

16:51: לפי דיווח ברשת CNN, שדה תעופה סודי במזרח אירופה משמש את מדינות המערב במסגרת המאמץ הבינלאומי לשלוח נשק לאוקראינה. מיקומו של שדה התעופה נותר סוד כדי להגן על משלוחי הנשק לאוקראינה מפני הפגזות רוסיות.

16:45: מועצת הביטחון של האו"ם תקיים הערב דיון בנושא המשבר ההומניטרי באוקראינה. 

16:10: דיווח ברוסיה: החלו השיחות בין רוסיה ואוקראינה בבלארוס. 

16:02: משרד החוץ של אוקראינה עדכן כי הכוחות הרוסיים ממשיכים לירות טילים לעבר ערים, כולל קייב ומריפול, וכי ההפגזות הרוסיות חוסמות פינוי אזרחים ומתן סיוע הומניטרי. 

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

15:45: דיווח ברוסיה: משרד החוץ הרוסי מזהיר כי שליחת נשק זר לאוקראינה תוביל ל"קריסה עולמית". דוברת משרד החוץ אף אמרה כי "אם המערב ישלח שכירי חרב וציוד צבאי לאוקראינה הוא יגרום להתפתחות קטסטרופלית של המצב שם".

15:40: האו"ם עדכן כי לפחות 406 אזרחים, בהם 27 ילדים, נהרגו באוקראינה מתחילת הפלישה הרוסית, וציין כי המספר האמיתי צפוי להיות גבוה בהרבה. 

15:38: המשלחת האוקראינית הגיעה לבלארוס לשיחות המו"מ עם רוסיה. 

15:17: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יקיים ועידת וידאו טלפונית עם מנהיגי צרפת, בריטניה וגרמניה כדי לדון בהתפתחויות באוקראינה.

15:08: האיחוד האירופי ידון השבוע בבקשת החברות של אוקראינה. 

הכנות לתקיפה הרוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הכנות לתקיפה הרוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

15:04: האיחוד האירופי מכין חבילת סנקציות נוספות על רוסיה בשל "הפזיזות של הקרמלין כלפי אזרחים כולל נשים וילדים", כך עדכנה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.
לדבריה, "היו לנו כבר שלוש חבילות של סנקציות קשות, אבל עכשיו אנחנו צריכים לוודא שאין פרצות ושההשפעה של הסנקציות תהיה מקסימלית". היא הוסיפה וסיפרה כי "הסנקציות שהוטלו ממש נושכות. אנו רואים את הטלטלות כלפי מטה בכלכלה הרוסית".
פון דר ליין אמרה גם כי האיחוד האירופי חייב "להיפטר מהתלות בגז, נפט ופחם רוסיים", ויציג מחר הצעות לדרכים שבהן הגוש יכול לגוון את אספקת האנרגיה שלו הרחק מרוסיה.

14:54: כוחות חיל הים האוקראינים שהגנו על אזור אודסה פגעו בכלי שיט רוסי בים השחור בירי, כך מסר חיל הים של אוקראינה בפוסט בפייסבוק בו נכתב כי "האויב נסוג שוב". מההודעה לא היה ברור מיידית איזה סוג כלי שיט נפגע.

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

14:33: כוחות אוקראינים כבשו מחדש את שדה התעופה מיקולאייב בדרום אוקראינה מידי כוחות רוסים, כך טען מושל המחוז בהצהרה בטלוויזיה. "הכבישים פתוחים, אנחנו שולטים בגשרים, אפשר לעזוב בבטחה את מיקולאייב וערים אחרות".

14:31: בכיר באיחוד האירופי הזהיר כי האיחוד "צריך להתכונן לחמישה מיליון פליטים מאוקראינה".

14:00: משרד ההגנה הרוסי טוען: אוקראינה לא עמדה בהסכם המתיר מסדרונות הומניטריים.

13:52: דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, פירט חלק מהדרישות הרוסיות לעצירת המבצע. "אוקראינה חייבת להכיר בקרים כרוסית, ובדונייצק ולוהנסק כמדינות עצמאיות", אמר פסקוב, שהוסיף: "נעצור את המבצע הצבאי 'בתוך רגע' אם אוקראינה תעמוד בתנאים". 

הכנות לתקיפה הרוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הכנות לתקיפה הרוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)

הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)