המלחמה במזרח אירופה: נטליה מזרחי, שהצליחה להימלט מקייב המופצצת בדרך לא דרך ונחתה בישראל, שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, בסיוע סבטלנה פידטילוק, אשת צוות בבית החולים בלינסון, שתרגמה את השיחה. 

"ביום הראשון שהחלה המלחמה, התחלנו את המסע מקייב לגבול אוקראינה באוטו. זה לקח חמישה ימים, ישנו בכל מיני מקומות, כאשר מקייב לגבול אפשר להגיע תוך 7-6 שעות. הגענו לגבול עם רומניה ומשם לארץ", אמרה.

כשנשאלה מדוע הגיעה לארץ, למרות שאיננה יהודייה השיבה: "לאח שלה יש פה קולגה מהעבודה שלו שהבטיח שיעזור להם. כל כך מהר החליטו לצאת מאוקראינה, לא היה להם זמן לחשוב לאן נוסעים ומה עושים פשוט יצרו איתו קשר. הוא שם את הפיקדון בשדה התעופה על כל בן אדם עשרת אלפים שקלים. חיכו שש שעות בשדה תעופה רק כדי לצאת משם".

בהמשך הריאיון, היא התייחסה לדרמה האישית איתה מתמודדת נטליה, שהתברר לה כי היא חולה בסרטן בסמוך לפלישה: "היא חולה אונקולוגית, יש לה סרטן השד. התחילה טיפולים באוקראינה. טיפול אחד לא הספיקה לעשות כי הייתה צריכה לברוח משם. באוקראינה כל הטיפולים לחולים אונקולוגיים נעצרו בינתיים, לא עוזרים לאף אחד. הטיפול הכימי שהתחילה שם עבר בסדר, בלי תופעות לוואי קשות. עכשיו יש לה חולשה אבל בכל מקרה כשהגיעה לכאן היא מרגישה שהיא בידיים טובות ושיהיה בסדר".

בתוך כך, סבטלנה שתרגמה את הריאיון, התייחסה לדרמה המשפחתית שלה: "יש הרבה קרובי משפחה מאוקראינה, אמא שלי בדרך לפולין עכשיו. היא נסעה כל הלילה באוטובוס בכבישים, פקקים איומים, לילה שלם לא ישנה. האמת, לא דיברתי איתה, לא יודעת מה מצבה כי אין קליטה. ברגע שהיא עוברת את הגבול אין לי איך לתקשר איתה".

"מקווה שנסתדר כי גם טיסות לישראל מפולין, הטיסה הכי קרובה זה רק בשבת. אני לא יודעת איך להוציא אותה משם. היא רוצה לחזור, היא לא רוצה להישאר פה, יש לה שם בית, חיים, קרובי משפחה. היא ברחה לבד, היא פחדה אבל הפחד למות בגלל ההפצצות גרם לה לקפוץ לאוטובוס הראשון שהיא ראתה שנוסע לגבול", סיפרה.

בהמשך עלתה לשידור פרופ' רינה ירושלמי, מנהלת היחידה לאנקולוגיה של השד במרכז דוידוף, והתייחסה לדברים: "קיבלנו הודעה דרך עזר מציון ומיד נרתמנו לנושא, בי"ח התחייב באופן מידי לטיפול מלא באישה. המחלה שלה היא מחלה מורכבת, דורשת באמת טיפול כימי. לא נוכל להשלים את הטיפול שהפסידה, אבל לשמחתנו התוספת שלו לסיכויי ההחלמה שלה מינורי". 

ירושלמי התייחסה לשאלה כיצד היא מצפה מהמדינה לנהוג בפליטים האוקראינים, והשיבה: "אנחנו רואים כאן נדיבות מרשימה של מערכת הבריאות, אנחנו נצטרך לעשות הערכה של מה היקף החולים שנזקקים לטיפולים, איזה טיפולים. ישראל תמיד נחלצה, תמיד התמודדנו עם נושא של פליטים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm