הצרות הכלכליות של רוסיה: בעוד הפלישה הרוסית לאוקראינה ממשיכה להתקדם, נראה כי השהות בבוץ האוקראיני ממשיך ליצור בעיות כלכליות כבדות עבור רוסיה. לאחר שעשרות חברות בינלאומיות הודיעו כי הן מפסיקות את עבודתן ברוסיה, כעת היא ניצבת בפני נידוי של עולם התעופה. זאת, לאחר שמדינות רבות באירופה, סגרו את המרחב האווירי שלהן למטוסים רוסיים.

בעקבות כך, אזרחים רוסים לא יוכלו לטוס בזמן הקרוב לאירופה ולצפון אמריקה, כאשר אפילו טיסות למדינות ידידותיות, כמו סין, מוטלות בשלב זה בספק, בשם נידויה של רוסיה מקהילתה תעופה הבינלאומית ריצ'רד אבולעפיה, מנכ"ל AeroDynamic Advisory , אמר כי "רוסיה היא המדינה הגדולה בעולם, עם כלכלה מפותחת, אך בתחום התעופה לא תהיה טובה יותר מצפון קוריאה". אבולעפיה הוסיף כי "חברות תעופה הרוסיות לא יכולות לטוס, הן יצטרכו לתכנן מסלול מחדש בכל הנוגע למטוסים שבנויים כרגע על טכנולוגיות מערביות".

הארגון האירופי לבטיחות אווירית "יורוקונטרול" דיווח כי 300 טיסות של חברות רוסיות מבוטלות ביום בשל הנידוי וכך גם 50 טיסות ביום של חברות אירופאיות הטסות לשדות התעופה ברוסיה. סאש טוסה, אנליסט תעופה וחלל, שוחח עם רשת "אל-ג'זירה" והעריך כי "לרוסים יהיה קשה יותר ויותר לטוס. אחת היא משום שהמרחב האוויר באירופה נסגר למטוסים מרוסיה ושנית, כי התמיכה במטוסי חברות התעופה הרוסיות נפסקות".

בתוך כך, חברות הענק, בואינג ואיירבוס, הספקיות העיקריות של חברות התעופה הרוסיות למטוסים מסחריים, ניתקו את המדינה מגישה לחלקי החילוף. בואינג אף סגרה את מרכז העיצוב שהפעילה במוסקבה וסגרה זמנית את משרדה בקייב.

בואינג MAX 737 (צילום: רויטרס)
בואינג MAX 737 (צילום: רויטרס)

אנליסטים מסבירים כי עשויים לחלוף שבועות או חודשים, עד שאספקת חלקי החילוף של חברות התעופה הרוסיות ייגמרו. אמנם, הן יכולות להאריך את הפעילות על ידי הארקה של מטוסים, אם כי שיטות מסוג זה אסורות על פי תנאי החכירה של המטוסים המסחריים. כמו כן, רוב המטוסים המסחריים של חברות התעופה הרוסיות, נמצאות בשלב זה בבעלות חברות חכירה במערב. תחת הסנקציות האירופיות, לחברות החכירה, יש עד ה-28 במרץ לסיים את החוזים שלהן עם הספקים הרוסיים, כולל חברת AerCap מאירלנד, הגדולה בעולם בתחום, שכעת, דרשה מלקוחותיה ברוסיה להחזיר את מטוסיה.

חברת Cirium דיווחה כי שלושה מכל ארבעה מטוסי נוסעים בשירות הרוסי כיום הם מתוצאת בואינג או איירבוס, ורק 136 מתוצרת רוסית. על כן, תחום התעופה ברוסיה נמצא כעת בשפל חסר תקדים, והיא תמשיך להיות כך, על עוד המלחמה באוקראינה תימשך.