לאחר הבקשה של זלנסקי: מזכיר ההגנה של בריטניה, בן וולאס, אמר היום (שלישי) כי מדינתו תתמוך בפולין במידה ותבחר לספק מטוסי קרב לאוקראינה, אך הזהיר שיהיו לכך השלכות ישירות על פולין וכי זה יביא אותה ל"קו אש ישיר מרוסיה". 

"אנחנו נגן על פולין, נעזור להם בכל מה שהם צריכים", אמר. "פולין תבין שהבחירות שהם יעשו לא רק יעזרו ישירות לאוקראינה, וזה דבר טוב, אלא גם עשויות להביא אותם לקו אש ישיר ממדינות כמו רוסיה או בלארוס".

בתוך כך, ארה"ב ממשיכה לדחוק בפולין ובמדינות אחרות במזרח אירופה לתת את מטוסי הקרב שלהן מתוצרת רוסיה לאוקראינה, כך דווח ב-CBS. על פי הדיווח, האמריקאים עובדים על תוכנית להשלמת המטוסים שיינתנו במטוסי U.S.F-16.

אחת הסיבות לבחירה במטוסים מתוצרת רוסית היא שהטייסים האוקראינים מאומנים להטיסם. סיבה נוספת, היא שניתן לפרוס אותם הרבה יותר מהר. פקיד אמריקאי אמר שהממשל הודיע לפולין שעליה להעמיד מטוסי מיג מתוצרת רוסיה בארסנל, מכיוון שהמטוסים הללו לא ידרשו אישור ארה"ב להעברתם.

הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)

לעומת זאת, כל מאמץ לשלוח מטוסים חדשים שיוצרו לאוקראינה עלול להיתקע בניירת של כמה שנים עם קבלני ביטחון. יתרה מכך, העברת מטוסי F-16 מתוצרת אמריקאית מבעלות ברית נאט"ו תדרוש הודעה מהקונגרס. כמו כן, מכיוון שטייסים אוקראינים אינם מאומנים על מטוסים אמריקאים, מטוסי הקרב לא יועילו להם באופן מיידי, גם אם היו מצליחים להשיג אותם מוקדם יותר.

זאת, למרות שמזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הצהיר כי ארצות הברית תיתן את האישור להעברת המטוסים לאוקראינה וכבר מנהלת שיחות עם פולין על מלאי המטוסים שלה, אלא שפולין עדיין לא החליטה אם להתקדם עם ההעברות. 

דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, אמרה אתמול כי מדובר ב"החלטה ריבונית של פולין". היא ציינה את האתגרים הלוגיסטיים של העברה פיזית של המטוסים מפולין לאוקראינה. "האם הם הולכים לטוס? מאיפה הם ייצאו? איפה הם ינחתו? כל אלה שאלות חשובות מאוד כאן".

פסקי הוסיפה גם כי ישנה לוגיסטיקה מסובכת למילוי מטוסים עבור בעלות ברית אירופיות ששולחות מטוסים לאוקראינה, "מכיוון שרכישת מטוסים חדשים והעברת מערכות נשק רציניות נמשכות לעתים קרובות שנים מארצות הברית".

מארק קנסיאן, קולונל ימי בדימוס ויועץ בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, דן במקור ההיסוס של פולין עם חדשות CBS. "זה לא עניין לוגיסטי. זה עניין פוליטי. זה עניין פוליטי במובן זה שאם יש לך מטוס פולני ואתה שם טייס אוקראיני, והטייס הזה מטיס את המטוס לאוקראינה כדי להילחם ברוסים, הרוסים יכולים לטעון באופן סביר שפולין הפכה כעת ללוחמת משותפת, מכיוון שהיא משגרת מטוסים מאדמתה לאוקראינה", אמר קנסיאן.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

לדבריו, הפולנים מאוד מאוד עצבניים לגבי זה ורוצים להיזהר מאוד שזה לא יהפוך אותם לפגיעים לפעולות נגד רוסיות. בסופו של דבר, קנסיאן מאמין שפולין תסכים לעסקה "משתי סיבות. האחת היא שיש כל כך הרבה רצון לעזור לאוקראינים. והדבר השני הוא, אם פולין תוכל להיפטר ממטוסים סובייטים ישנים ולקבל מטוסי F-16 אמריקאים חדשים, זו עסקה טובה. הם רוצים לעשות את זה. בין השניים האלה, אני חושב שהם יבינו משהו".