הבית הלבן ניסה לארגן שיחות טלפון בין הנשיא ג'ו ביידן לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד - אך ללא הצלחה, כך דווח במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח, המצטט גורמים בארצות הברית ובמזרח התיכון, הרקע לניסיון הוא מאמצי האמריקאים להצליח בבניית מערכת תמיכה בינלאומית באוקראינה, לצד הזינוק במחירי הנפט

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

עוד ציינו הגורמים, כי הסירוב של השניים לבקשה האמריקאית לשוחח עם ביידן התרחש בשבועות האחרונים, זאת כאשר גורמים רשמיים במדינות הללו הציגו ביקורת חריפה יותר ויותר נגד מדיניות ארה"ב במפרץ הפרסי. "היתה ציפייה לקיום שיחת טלפון - אך היא לא התקיימה בסופו של דבר", כך ציין פקיד אמריקאי שנכח בדיון שהתקיים בנושא קיום שיחה בין יורש העצר הסעודי - לביידן, "מדובר בחלק מהשליטה של הסעודים תחום הנפט".

פלישת רוסיה לאוקראינה: למרות הפסקת האש, הרוסים ממשיכים בהפגזות על ערי אוקראינה (צילום: רויטרס)

עם זאת, ביידן שוחח בסופו של דבר עם המלך סלמאן בן ה-86, אביו של יורש העצר הסעודי, כאשר השיחה עסקה בשותפות ארוכת השנים בין המדינות. במשרד החוץ האמירתים נמסר כי השיחה בין ביידן ליורש העצר - תידחה.

כאמור, גורמים סעודים ציינו בשיחה עם העיתון כי מערכת היחסים עם ארצות הברית הידרדרה תחת ממשל ביידן, והם רוצים לקבל ממנה תמיכה משמעותית יותר בהתערבותם במלחמת האזרחים בתימן, לצד עזרה בתוכנית הגרעין האזרחים שלהם והתמודדות עם מהלכי איראן בתחום. נושא סוף שעלה הוא דרישתם לקידום חסינות כלשהי ליורש העצר הסעודי בארצות הברית, שכן בימים אלה ישנן מספר תיקים פתוחים נגדו, בהם מעורבותו בהריגת העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018.

האמירתם חולקים את החששות הסעודים לאחר התגובה המאופקת של שהפגינו בוושינגטון למתקפת הטילים האחרונה שבוצעה על ידי המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, שכוונה נגד ארצות הברית, כך לדברי גורמים רשמיים. נושא נוסף שמעורר דאגה בקרב שתי הממשלות הוא ההתקדמות המשמעותית שנרשמת במשא ומתן עם איראן, לקראת החייאת הסכם הגרעין, שלא כולל התייחסות לדאגות שהעלו בנושא הביטחוני. 

ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)
ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)

בימים אלה מנסים בבית הלבן לפעול לתיקון היחסים עם סעודיה והאמירויות, שתי מדינות מפתח במזרח התיכון, אשר הממשל זקוק להן לצידו, זאת כאשר מחירים הנפט ממשיכים לזנק ועומדים כעת על למעלה מ-130 דולרים לחבית. סעודיה ואיחוד האמירויות הן שתי יצרניות הנפט היחידות שיכולות לשאוב מיליוני חביות נפט נוספות - כמות משמעותית, אשר שימוש בה יכול לסייע בהרגעת השוק העולמי הסוער.

גורם אמריקאי ששוחח עם העיתון ציין עוד כי ממשל ביידן פועל במרץ למען חיזוק יכולת ההגנה האווירית של השתיים,  ושאמריקה יותר בחודשים הקרובים, כדי לסייע לשתי המדינות המפרציות להגן על עצמן. "זה אולי לא כל מה שהן רוצות", הסביר, "אבל ארצות הברית מנסה לטפל בדאגות הביטחוניות שלהן".

הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)

בינתיים, הסעודים והאמירתים מסרבות להגביר את קצב שאיבת הנפט, וציינו כי הן ממשיכות לדבוק בתוכנית שאושרה בארגון OPEC, המאגד את המדינות המייצאות נפט, לצד קבוצות יצרניות נוספות, בראשות הרוסים. הברית עם מוסקבה, אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, הגבירה את כוחו של אופ"ק, וקירבה את הסעודים והאמירתים למוסקבה.

הקרבה בין השלוש הגיעה לרמה כזו, שיורשי העצר שוחחו עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בשבוע שעבר, לאחר שסירבו לשוחח עם ביידן. בנוסף, השניים שוחחו גם עם הנשיא האוקראיני ולדימיר זלינסקי, ובכיר סעודי טען כי ארצות הברית ביקשה מבן סלמאן לתווך בין רוסיה ואוקראינה.