מריופול תחת מצור: התמונות מהפצצת בית החולים לילדים במריופול ממשיכות לזעזע את העולם, אך נראה כי אין מי שיסייע לתושבים הנצורים של העיר בשלב זה. הרב של מריאופול, מנחם כהן, סיפר הבוקר (חמישי) לניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על התחושות הקשות בקרב התושבים.

במערב חוששים שפוטין ישתמש בנשק כימי | עדכונים שוטפים

"העיר תחת מצור זמן רב. אנשים בלי חשמל, בלי מים ודברים בסיסיים ביותר, אך יש נקודה בעיר שאפשר לצאת אליה ובה יש קליטה. אנשים מסכנים את עצמם כדי לצאת שם ולבשר לילדיהם שהם בחיים", סיפר הרב כהן בפתח דבריו, והוסיף: "אנחנו נמצאים עמוק במשבר הומניטרי. אנשים יוצאים לרחוב כדי לאסוף שלג בשביל לצחצח שיניים ולשטוף פנים. זה היום השמיני ללא חשמל ומים, כבר שבועיים אין אפשרות לצאת מהעיר". 

פגיעה בבניין מגורים במריופול, אוקראינה  (צילום: REUTERS/Nikolay Ryabchenko)
פגיעה בבניין מגורים במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Nikolay Ryabchenko)

על ההפצצה בבית החולים לילדים, אמר: "מזוויע. אנשים נפצעו. אחרי ההפצצות החיילים האוקראינים נכנסו לפנות את מי ששרד את ההתקפה האיומה הזו. מתנהלת כאן לוחמה פסיכולוגית ברמה הכי אכזרית שיש. אומרים שיש מסדרון הומניטרי, ובזמן אמת יורים. ניסינו להוציא בשבת אנשים תחת אש, וקיבלנו עדכון בזמן אמת שבזמן ש-20 אוטובוסים עמדו בחניה - הם הושמדו. יש מאמץ לשבור את רוח תושבי העיר".

כמה יהודים נמצאים עדיין במריאופול?
"קיבלנו פניות ישירות מיותר מ-300 משפחות שרוצות לצאת. ברשימות שקיבלנו יש 3,000 זכאי עלייה בעיר הזו ובכפרים שמסביב לה".

בשלב זה הצטרפה לשידור טטיאנה, תושבת אשדוד, שנחשפה לתיעוד של אמה במריאופול. "אני מכירה אותה כאישה מאוד חזקה, מנהלת צוותים מגיל מאוד צעיר. בסרטון רואים את הבית שלה שנפגע, והיא צועדת ברחוב לבדה, אין אף אחד לידה, והיא מבקשת עזרה ולהציל את חייה. היא מתחננת למים, אוכל ותרופות, ואומרת שלא נשאר לה שום דבר". 

הרב כהן סיפר כי הוא "מכיר את האם והמשפחה. ראיתי את התמונות האיומות של הבית שהושמד עד היסוד. אין מילים. מה שאנחנו צריכים עכשיו זה עזרה של המומחים הכי גדולים בישראל לגבי איך מחלצים אנשים תחת אש ולוחצים על הממשלות שיאפשרו לאנשים לצאת החוצה. אני יודע ממקור ראשון שיש מתים ברחובות. איך עוזרים להם לצאת החוצה?".