הפלישה הרוסית - היום ה-15: בעוד התקיפות לעבר הערים השונות באוקראינה נמשכות, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, שוחחו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בעקבות כשלון השיחות בטורקיה, ודרשו ממנו להורות על הפסקת אש באופן מיידי. 

פוטין הודיע כי מחירי המזון במדינתו צפויים לעלות בשל הסנקציות, והזהיר את מדינות המערב: "רוסיה תתחזק לאחר שתתגבר על הקשיים שנגרמו לה". במריופול, מועצת העיר הודיעה כי מצב התושבים "קריטי" מאחר ושינו קושי בהעברת מזון ומים והאספקה אוזלת.

כל העדכונים ממלחמת רוסיה-אוקראינה | לחצו כאן

עדכונים שוטפים:

05:04: ראש ממשלת סין: "המצב באוקראינה מטריד. חשוב לתמוך ברוסיה ובאוקראינה בשיחות הפסקת האש".

04:40: נשיא ליטא: "האומה האוקראינית צריכה לדעת שהיא מוזמנת לאיחוד האירופי"

04:06: תמונות לווין חדשות חושפות כי השיירה הצבאית הרוסית ליד קייב התפרסה מחדש לאזורים סמוכים. לפי Maxar Technologies,  השיירה, שנראתה לאחרונה מצפון-מערב לשדה התעופה הסמוך אנטונוב, התמקמה בעיירות שמסביב. 

03:42: תמונות לווין חדשות של "Maxar Technologies" חושפות כי הפרברים הצפון-מערביים של בירת אוקראינה, קייב, וחלקים מהעיר צ'רניהיב שבצפון המדינה ספגו נזק משמעותי. התמונות שצולמו ביום חמישי מציגות מכלי אחסון דלק עולים באש בבסיס אנטונוב שבהוסטומל, פרבר צפון-מערבי של קייב. ניתן לראות עננת עשן שחורה ועבה עולה מהטנקים, הממוקמים בקצה הדרומי של בסיס חיל האוויר.

בסיס אנטונוב, אוקראינה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
בסיס אנטונוב, אוקראינה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)


התמונות מציגות גם סדרה של בנייני דירות שנהרסו בבורודיאנקה, עיירה הממוקמת מצפון-מערב לקייב. שריפה בוערת תועדה גם באחד מרובעי התעשייה של צ'רניהיב. 

03:10: הסנאט האמריקאי יצביע על הצעת חוק להעברת סיוע בסך של 13.6 מיליארד דולר לאוקראינה.

02:19: רוסיה התשמשה בשטחי בלארוס על מנת לבצע תקיפות אווירות, כך על פי דיווח ב-CNN המבוסס על מידע מודיעיני שנאסף על ידי מטוסי מעקב של נאט"ו שטסים מעל הגבול פולין-אוקראינה. "הרוב המכריע של מטוסי הקרב הרוסים שכוחות נאט"ו ראו אותם נכנסים למרחב האווירי של אוקראינה מאז החלה הפלישה מקורם בבלארוס", כך מסר בכיר בנאט"ו ל-CNN. 

02:03: המפקח הרגולטורי-גרעיני של אוקראינה טוען: "רוסיה פגעה במתקן המחקר הגרעיני בחרקוב".

01:42: מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לבקשת רוסיה לדון בטענותיה לגבי הפעילות הביולוגית של ארה"ב באוקראינה.

01:01 שר החוץ האוקראיני: "הלחץ על רוסיה חייב להתגבר עד שתפסיק את התוקפנות הברברית שלה".

23:15: הבית הלבן ממשיך להאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעליית מחירי הדלק, כך דווח ברשת CNN. "אין ספק שהפלישה של נשיא רוסיה לאוקראינה השפיעה על מחירי הדלק בארה"ב", אמר מזכיר העיתונות של הבית הלבן ג'ן פסקי, לאחר שדוח חדש של מדד המחירים לצרכן הראה שהמחירים זינקו ביותר מ-7.9% במהלך 12 החודשים האחרונים.

23:00: כוחות צבא רוסים התקדמו כשלושה קילומטרים לכיוון קייב. העיר צ'רניהיב הוגדרה כ"מבודדת", כך אמר פקיד הגנה אמריקאי. 

22:25: הקולונל מיכאיל מיזינצב, מכוחות ההגנה של רוסיה, הודיע כי מחר יפתחו המסדרונות ההומניטריים החל מהשעה 10:00 בבוקר (שעון מקומי), על מנת לאפשר פינוי אזרחים אוקראינים. בהודעתו התחייב לביטחון מלא בשטחים הנשלטים בידי הכוחות המזויינים של רוסיה.

22:00: הממשל הרוסי מנה רשימת ציוד וסחורות שייאסר הייצוא שלהן מהמדינה, כך על פי הודעת דוברות הקבינט. על פי ההודעה, הרשימה כוללת ציוד טכני, ציוד רפואי, כלי רכב, מכונות חקלאיות וציוד חשמלי – יותר מ-200 פריטים סך הכל. 

21:50: מועצת העיר מריופול הודיעה כי אספקת המזון לעיר הולכת ופוחתת. על פי ההודעה, מצב תושבי העיר הפך "קריטי" ומאחר והיא כותרה בידי כוחות רוסיים, אין אפשרות להעביר מים ומזון.

21:00: שר האנרגיה של אוקראינה, הרמן האלושנקו, טען כי מדינתו עושה כל שניתן על מנת להשיב את אספקת החשמל לאתר הגרעין צ'רנוביל בהקדם האפשרי. לדבריו, החשמל נחוץ לשם שמירה על מנגנוני הקירור במתקן.

נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

20:05: שר ההגנה של רוסיה, איגור קונשנקוב, טען כי לא נעשה שימוש במטוסי הקרב של רוסיה סמוך לעיר מריופול. לדבריו, התקיפה האווירית לכאורה על בית החולים בעיר הייתה "פרובקציה מבוימת שנועדה לשמר את הסנטימנט האנטי-רוסי בקרב אנשי המערב".

20:00: משרד החוץ הרוסי הבהיר כי הסנקציות שהוטלו נגד איש העסקים רומן אברמוביץ' אינן מונעות מקבוצת הכדורגל צ'לסי מלשחק בליגה הלאומית.

19:40: נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הבהיר כי דרישותיה של רוסיה להפסקת אש הן "בלתי מתקבלות על הדעת". הוא הדגיש כי הפתרון הדיפלומטי למשבר לא יתקבל בשעות או בימים הקרובים. 

19:35: נשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB) הזהירה כי המלחמה באוקראינה תגרור עלייה באינפלציה הצרכנית בטווח הקרוב. "ללחימה תהא השפעה על הפעילות הכלכלית כמו גם על האינפלציה, שתוביל לעלייה במחירי האנרגיה והסחורות, שיבוש המסחר הבינלאומי וירידה באמון", כך אמרה נשיאת ה-ECB, כריסטין לגארד.

19:08: הממשל הרוסי הודיע הפסקת יצוא כלי רכב, מטוסים ומל"טים עד לסוף השנה הנוכחית, כך על פי סוכנות הידיעות TASS. 

19:06: ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הזהיר כי רוסיה עלולה לעשות שימוש בנשק כימי נגד אוקראינה, כך אמר בראיון לרשת סקיי ניוז.

18:57: נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר למקבילו האמריקאי, ג'ו ביידן, כי חשוב שאנקרה תשמר את השיח בין רוסיה לאוקראינה, על מנת למנוע את החרפת המשבר. על פי ההצהרה מלשכתו של ארדואן, נמסר כי טורקיה תפעל למציאת פתרון.

18:55: מעל ל-12 אלף אזרחי אוקראינה עזבו את העיר סומי שבצפון מזרח המדינה, באמצעות רכב פרטי או אוטובוס, כך דווח על ידי שירותי החירום במדינה.

17:28: פוטין הזהיר: "רוסיה תתחזק והתהפוך עצמאית יותר לאחר שתתגבר על הקשיים שנגרמו לה בעקבות הסנקציות 'הבלתי לגיטימיות' של המערב". הוא הוסיף כי רוסיה לא תשלים עם פגיעה בריבונותה, גם לא לצורך רווח כלכלי לטווח קצר. 

17:08: ראש הממשלה נפתלי בנט, שוחח עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. השניים דנו במצב בין רוסיה ואוקראינה, וכן על המאמצים לסיוע הומניטארי לאזרחי אוקראינה.

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

17:00: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הזהיר כי הסנקציות המערביות יצרו "בעיות", אך הוסיף: "נפתור אותן". בנוסף הזהיר כי מחירי מוצרי המזון צפויים לעלות אם הסנקציות נגד רוסיה יוחרפו. שר החקלאות של רוסיה, דמיטרי פטרושב, ציין כי מוסקבה תמשיך בחובותיה לייצוא לשווקי החקלאות העולמיים.

16:36: החברה למתן שירותים פיננסיים, Western Union, הודיעה על הפסקת עבודתה ברוסיה ובלארוס.

16:20: קרוב ל-11 אלף אזרחים ישראלים יצאו מאוקראינה בארבע השבועות האחרונים, כך עלה מחיתוך מצב שנערך במשרד החוץ. על פי הערכות האגף הקונסולרי במשרד החוץ, נותרו באוקראינה כ-1,500 אזרחים ישראלים, מרביתם אינם מעוניינים לעזוב את המדינה בשלב הנוכחי או אינם מורשים לעשות זאת בשל חוק הגיוס האוקראיני. משרד החוץ שב וקרא לישראלים המבקשים לעזוב את אזורי הלחימה לעשות זאת בזהירות ובהתאם למצב בשטח.

15:55: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נמשך השיח עם מנהיגי בריטניה וצרפת, בו הודענו על פשעים נוספים שמבצעת רוסיה נגד אנשינו. דנו בתמיכה נרחבת יותר באוקראינה, עלינו לעצור את המלחמה".

14:57: לאחר הטלת הסנקציות ע"י בריטניה: יד ושם הודיעה על השהיית השותפות עם רומן אברמוביץ'.

14:11: סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס: "נעשה הכל כדי לתמוך בדברים בנדרשים לאוקראינה. אנחנו מוכנים להגן על כל סנטימטר הנמצא בתחומי נאט"ו".

14:05: נשיא פולין: אם בתי חולים הופצצו ואזרחי נהרגו - מדובר במעשה ברברי, וברצח עם.

13:52: זלנסקי הגיב לטענת לברוב: "הטענה לפיה לא היו מטופלים בבית החולים שהותקף במריופול - שקר". בהמשך ציין כי למעלה מ-60 בני אדם פונו במהלך יום רביעי.

13:50: רוסיה הודיעה על איסור של ייצוא בתחומי הטכנולוגיה, טלקום, רפואה, רכב, חקלאות וחשמל עד סוף השנה.

13:47: זלנסקי: שלושה בני אדם, בהם ילד, נהרגו בהפצצה הרוסית על בית החולים במריופול.

נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: Twitter/Maria Avdeeva via REUTERS)
נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: Twitter/Maria Avdeeva via REUTERS)

נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

נזקי התקיפה הרוסית בסומי, אוקראינה (צילום: Andrey Mozgovoy/via REUTERS)
נזקי התקיפה הרוסית בסומי, אוקראינה (צילום: Andrey Mozgovoy/via REUTERS)