מבוי סתום: שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל פונטלס, הודיע היום (שישי) כי "דרושה הפסקה בשיחות הגרעין בווינה". זאת, לאור הדרישה של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי ארה"ב תבטיח ערובה בכתב לכך שהסחר של מוסקבה עם טהרן לא יושפע מהסנקציות האמריקאיות. הדרישות של לברוב הגיעו מספר ימים לאחר גל הסנקציות הראשון של מדינות המערב, בשל הפלישה לאוקראינה.

בתוך כך, המשא ומתן בווינה עדיין לא תם, ומזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, אמר כי "דרישותיו של לברוב אינן רלוונטיות", והצביע על כך שארה"ב לא מתייחסה אליהן. בלינקן גם ציין כי נושא הבקשה הרוסית נמצא מעבר לתחום של הסכם הגרעין המקורי משנת 2015. כמו כן, בלינקן הציע שכל הנושא בעניין המשא ומתן יתנהל בנפרד. 

בתגובה לדבריו של בלינקן, אמר דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיב זאדה כי "טהרן ניסתה להפריד את המשא ומתן בווינה מהסוגיות האחרות של איראן עם המערב". עם זאת, ציין כי משרד החוץ חיפש מידע נוסף ממוסקבה בנוגע לדרישותיה להבטחות האמריקאיות. מקורות שונים המעורים בפרטים סיפרו כי הם אינם יכולים לאשר את הדיווח כי שיחות הגרעין אכן נעצרו.

סוכנות הידיעות האיראנית IRNA, מסרה כי ישנם דיווחים סותרים בנוגע לעמדות המשלחת האמריקאית בימים האחרונים, שהפכו את הדרך להגיע להסכם פוטנציאלי לקשה. שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדולחיאן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "נמשכים המאמצים להגיע להסכם טוב ועמיד. זה בהישג יד, אם ארה"ב תפעל בצורה עקבית. יש צורך במאמץ משותף, ההיגיון צריך לנצח".

במקביל, בכיר באיחוד האירופי טען כי אין יותר דיונים על מה צריך להסיר מהסנקציות של איראן, אולם נותרו שאלות לגבי איך הן יוסרו. הוא הוסיף כי יש לפתור שתיים או שלוש בעיות טכניות בהסכם הגרעין, ושרוסיה הבטיחה להבהיר את עמדתה לגבי ערבויות העסקה בעוד מספר ימים.

כזכור, דבריו של ז'וזפ בורל פונטלס, מגיעים לאחר אופטימיות ששררה מסביב לשולחן. השליח הבכיר של האיחוד האירופי, אנריקה מורה, שמתאם את השיחות, אמר ביום השלישי האחרון כי החתימה על הסכם הגרעין עם איראן מתקרבת. בציוץ בחשבון הטוויר שלו כתב: "רק כדי להבהיר. אין יותר 'שיחות ברמת מומחים', גם לא 'פגישות רשמיות'. הגיע הזמן, בימים הקרובים, להחלטות פוליטיות לסיים את השיחות בוינה. כל השאר זה רעש". 

הודעה זו הגיעה לאחר שהשליח האיראני עזב להתייעצויות בטהרן ודיווח בתקשורת האיראנית כי השיחות בווינה צפויות להימשך. בוושינגטון, מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן פסקי, אמרה לכתבים שארצות הברית ובעלות בריתה "מתקרבות" להסכם גרעין עם איראן, אך עדיין צריך להחליט על "מרכיבים חשובים", אמרה מבלי לפרט.