הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-16: גם היום (שישי) נמשכה הלחימה ברחבי אוקראינה במקביל לחזית הדיפלומטית, שם נרשמו סימנים ראשונים של התקדמות במשא ומתן בין ברוסיה ואוקראינה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען כי "יש שינויים חיוביים מסוימים בשיחות עם אוקראינה", ואילו נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר כי "הגענו לפריצת דרך אסטרטגית, אנחנו כבר בדרך לניצחון".  

במקביל לכך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע שמדינתו תבטל את מעמד "קשרי הסחר הרגילים והקבועים" של רוסיה בתגובה לפלישה לאוקראינה. עוד הודיע ביידן כי יאסור ייבוא של מוצרי יוקרה מרוסיה, ביניהם יהלומים, משקאות אלכוהוליים ומאכלי ים. לדברי הנשיא, הצעדים האלו "ימחצו את הכלכלה הרוסית".

כל העדכונים ממלחמת רוסיה-אוקראינה | לחצו כאן

נזק מהתקיפה הרוסית בדנייפור, אוקראינה (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

22:58: ארה"ב הודיעה על הטלת סנקציות נוספות נגד מוסקבה.

22:30: מנהיגי רוסיה ובלארוס סיכמו שמוסקבה תעביר ציוד צבאי מתקדם לבלארוס.

21:40: אוקראינה האשימה את הכוחות הרוסים בהפרת החוק הבינלאומי על ידי חטיפת ראש עיריית מליטופול, עיר בדרום מזרח המדינה שנפלה בשליטה רוסית במהלך הפלישה, מוסקבה לא הגיבה על גורלו של ראש העיר איבן פדורוב. "חטיפתו של ראש עיריית מליטופול מסווגת כפשע מלחמה על פי אמנות ז'נבה והפרוטוקול הנוסף, האוסרים לקיחת בני ערובה אזרחיים במהלך המלחמה", אמר משרד החוץ של אוקראינה בהצהרה.

21:30:  כוחות רוסים הפגיזו את הנמל במיקולאייב, כך דיווח המושל האזורי.

21:15: יוטיוב הודיעה על חסימת ערוצי המדיה הממומנים על ידי רוסיה ברחבי העולם "באופן מיידי".

20:30: רגולטור התקשורת של רוסיה הודיע כי הגבלות הגישה לאינסטגרם במדינה יחלו מה-14 במרץ.

20:05: רשת CNN דיווחה כי גנרל רוסי שלישי נהרג על ידי כוחות אוקראינים. על פי הדיווח, מדובר באלוף אנדריי קולסניקוב ששימש כמפקד המחוז הצבאי המזרחי.

20:00: דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין, חושף מספר צילומי לווין המתעדים את נזקי ההפגזות על איזור קייב ושדה"ת Hostomel, כמו גם תנועות של שיירות צבאיות בשטח אוקראינה.

נזק בשדה התעופה באוקראינה כתוצאה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI))
נזק בשדה התעופה באוקראינה כתוצאה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI))

19:50:  פקיד הביטחון העליון של אוקראינה מסר כי מדינתו מגלה איפוק כלפי בלארוס, אבל תילחם בחזרה אם חייל בלרוסי אחד יחצה את הגבול. 

19:45: האיחוד האירופי הודיע על חבילה רביעית של סנקציות נגד רוסיה בשל פלישתה לאוקראינה. 

18:45: הבית הלבן: יש אינדיקציות חזקות לכך שרוסיה מבצעת פשעי מלחמה.

18:40: איזומי נקמיצו, הנציג העליון של האו"ם לענייני פירוק נשק, אמר בישיבת מועצת הביטחון כי האו"ם לא מודע לשום "תוכנית נשק ביולוגי" באוקראינה, אך הזהיר כי האפשרות לתאונה במתקני הגרעין במדינה "גדלה מיום ליום".

18:30: לאוקראינה נותרו כ-56 מטוסי קרב, כך מסרו גורמים רשמיים בארה"ב.

17:47: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע שמדינתו תבטל את מעמד "קשרי הסחר הרגילים והקבועים" של רוסיה בתגובה לפלישה לאוקראינה. עוד הודיע ביידן כי יאסור ייבוא של מוצרי יוקרה מרוסיה, ביניהם יהלומים, משקאות אלכוהוליים ומאכלי ים. לדברי הנשיא, הצעדים האלו "ימחצו את הכלכלה הרוסית".

17:11: סוכנות הידיעות Tass דיווחה כי אוקראינה הסכימה רק לשניים מתוך עשרה מסדרונות הומניטריים שהוצעו לה על ידי מוסקבה. 

16:40: יועץ משרד הפנים האוקראיני: המצב בעיר מריופול הוא קריטי, ולא ברור אם שמונת המשאיות הנושאות סיוע הומניטרי יוכלו להיכנס היום לעיר.

16:30: דיווח: רוסיה הודיעה על הגבלת גישת אזרחיה לרשת החברתית אינסטגרם.

16:20: חיל האוויר של אוקראינה טוען כי כלי טייס רוסי ירה לעבר בלארוס מהחלל האווירי של אוקראינה, בניסיון לגרור אותה ללחימה.

16:10: רשת CNBC דיווחה כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביטל את היחסי הסחר עם רוסיה. 

15:36: סוכנות הגרעין הממלכתית של אוקראינה מסרה כי אספקת החשמל לתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל טרם שוחזרה, למרות שמשרד האנרגיה של רוסיה אמר כי היא שבה לפעול אתמול. אוקראינה הזהירה מפני סיכון מוגבר לדליפת קרינה אם קו המתח הגבוה, שניזוק בקרבות, לא יתוקן.

הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)
הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)

15:28: משרד זכויות האדם של האו"ם אישר כי 564 אזרחים באוקראינה נהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית, ביניהם 41 ילדים. אולם הדגיש כי המספר האמיתי גבוה בהרבה משום שבלתי ניתן לאשש דיווחים רבים.

14:10: זלנסקי: "הגענו לפריצת דרך אסטרטגית, אנחנו כבר בדרך לניצחון".

13:52: נשיא פינלנד סאולי נייניסטו ישוחח היום עם פוטין. זאת, לאחר ששוחח מוקדם יותר עם זלנסקי. "הנשיאים דנו במצב המלחמה באוקראינה ובתמיכה וסיוע של פינלנד לאוקראינה. נושאים מיוחדים היו הצורך להבטיח פינוי בטוח של אזרחים דרך מסדרונות הומניטריים ובטיחות מתקני גרעין. הנשיאים הסכימו להמשיך בקשר ביניהם", נאמר בהצהרה של ממשלת פינלנד.

13:31: נשיא אוקראינה זלנסקי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הסיכויים לשיחות שלום נדונו עם נשיא פינלנד. אנחנו חייבים לעצור את המלחמה ביחד! תודה לפינלנד על התמיכה באוקראינה במאבק בתוקפנות. זה חשוב מתמיד. עלינו לסיים במשותף את האסון ההומניטרי שנגרם על ידי רוסיה". 

13:26: נשיא רוסיה פוטין אמר כי "יש שינויים חיוביים מסוימים" בשיחות עם אוקראינה.  

13:00: מזכ״ל נאט״ו, ינס סטולטנברג, הדגיש שוב כי נאט"ו לא תשלח כוחות צבא לאוקראינה: "מהלך כזה עשוי לעורר מלחמה כוללת בין רוסיה לנאט"ו".

צ'רנייב, אוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)
צ'רנייב, אוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)