הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-17: רוסיה ממשיכה לתקוף באוקראינה, כאשר אמש הותקפו גם ערים במערב המדינה, בהן דניפרו ולוטסק. עם פתיחת המסדרונות ההומניטריים היום (שבת) לצורך פינוי אזרחים וקבלת אספקת מזון ותרופות, דווח כי רוסיה המשיכה לתקוף וככל הנראה לא כיבדה את הפסקת האש, פעם נוספת.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נשא דברים בנאום שהועלה לעמוד הפייסבוק שלו, בו טען כי רוסיה ספגה אבידות קשות במהלך ימי הלחימה ועל כן היא צפויה לשלוח חיילים נוספים. בנוסף, הודיע כי אוקראינה פועלת בשיתוף פעולה עם הנציבות האירופית לשם זירוז אישור חברותה של אוקראינה באיחוד האירופי. 

כל העדכונים ממלחמת רוסיה-אוקראינה | לחצו כאן

נזק מהתקיפה הרוסית בדנייפור, אוקראינה (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

14:20: בצעד דרמטי וכחלק מהסנקציות שהוטלו נגדו, הנהלת הפריימר ליג הודיעה על "פסילת" רומן אברמוביץ' כבעלי מועדון הכדורגל צ'לסי. לדברי ההנהלה, הצעד לא יפגע ביכולותיה של הקבוצה להתאמן ולשחק. 

14:10: רוסיה תקפה תחנת כוח גרעינית בזאפוריז'יה, כך דווח ב-NPR. 

14:00: לאחר שדווח אמש כי ראש עיריית מליטופול מוחזק בידי הכוחות הרוסים, זלנסקי קרא לשחרורו המיידי. 

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

13:57: המטה הנשיאותי בצרפת הודיע כי חודשו השיחות בין הנשיא עמנואל מקרון, לקנצלר גרמניה אולף שולץ, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

13:50: הכוחות המזוינים באוקראינה ארבו לשיירת טנקים צבאיים בדרכה לבירה קייב, תוך שימוש בטילים נגד טנקים.

13:30: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, פרסם סרטון ברשתות החברתיות בו הודיע כי רוסיה שולחת חיילים נוספים לאוקראינה לאחר שספגה אבידות כבדות ועל כן הבהיר כי אוקראינה לא תפחית מעוצמת הלחימה. הוא הוסיף כי אוקראינה "מקיימת באופן מלא" את הפסקת האש במסדרון ההומניטרי במריופול, וקרא לרוסיה לקיים את חלקה. בנאומו ציין כי הנציבות האירופית פועלת לזירוז אישורה של אוקראינה כחברת איחוד אירופי.

13:10: דיווחים באוקראינה על פיצוצים במיקולאייב. על פי הדיווח, אחד הטילים פגע במגרש המיועד לילדים.

12:50: דיווח בכלי תקשורת אוקראינים: בלארוס הודיעה כי תשלח חמישה גדודי לחימה טקטיים לגבול עם אוקראינה, על מנת להחליף את חייליה הנוכחיים בגבול. על פי הדיווח, משרד ההגנה הבלארוסי הכחיש זאת. 

12:40: משרד החוץ של אוקראינה הודיע כי צבא רוסיה הפגיז מסגד בעיר מריופול. על פי ההודעה, במסגד נמצאים יותר מ-80 אזרחים שמצאו בו מקלט, בהם גם ילדים ואזרחי טורקיה.

פליטים מאוקראינה במעבר הגבול עם רומניה (צילום: REUTERS/Stoyan Nenov)
פליטים מאוקראינה במעבר הגבול עם רומניה (צילום: REUTERS/Stoyan Nenov)

12:20: על פי דיווחים שונים, חרף פתיחת המסדרונות ההומניטריים בקייב, התקיפות מצד רוסיה נמשכות. "השיירה ההומניטרית התקדמה לעבר מריופול, אך המצב מורכב, ההפגזות לא פוסקות", כך הודיע מושל דונייצק.

12:16: דיווח על אזעקות בעיר ויניציה.

12:10: רוסיה מוכנה לחדש את המשא ומתן לעניין הפסקת האש מול ארצות הברית, כך אמר סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב. לדבריו, מוסקבה ווושינגטון נותרו בקשר רציף לאורך ימי הלחימה, אך הקרמלין לא רואה סימנים לנכונות להמשיך במו"מ מצד ארצות הברית. בהתאם לכך, הודיע רייבקוב כי הצעות לגבי ערבויות ביטחוניות בעניין, אינן תקפות עוד. כמו כן, על פי דיווח בסוכנות RIA, רוסיה השלימה את רשימת הסנקציות נגד המערב. 

12:08: דיווח: שר החוץ הרוסי הצהיר כי כלי טיס הנושאים ציוד צבאי לאוקראינה עשויים להוות יעד פגיעה עבור צבא רוסיה.

11:41: יועצו של הנשיא זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, הזכיר בציוץ בטוויטר את ראש הממשלה נפתלי בנט וכתב: "כמו מתווכים נוספים, גם בנט הציע שלא להסכים לדרישותיה של רוסיה. זה בלתי אפשרי מבחינה צבאית ופוליטית. ישראל דורשת מרוסיה להעריך את האירועים בצורה מדויקת יותר". 

11:40: נפתח המסדרון ההומניטרי בעיר מריופול, במטרה לפנות אלפי אזרחים מחוצה לה. כמו כן, על פי הודעת מועצת העיר, יותר מ-90 טונות של מזון ותרופות יגיעו לעיר באמצעות המסדרון. 

11:35: רוסיה השמידה כ-3,500 מתקנים צבאיים באוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית שהחלה ב-24 בפברואר, כך על פי ציטוט בסוכנות הידיעות TASS מפי דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב.

11:30: משרד ההגנה הרוסי פרסם סרטון לפיו כלי רכב של הכוחות המזוינים של אוקראינה הושמד באזור קייב, באמצעות תחמושת ארטילרית בעלת דיוק גבוה.

11:00: מאות אזרחים יצאו להפגין בעיר מליטופול, בעקבות מעצרו של ראש העיר, איוואן פדורוב, בידי הכוחות הרוסים. "שחררו את ראש העיר", כך קראו. 

10:25: מטוסי הקרב של רוסיה יירטו חמישה מל"טים ומערכת לשיגור טילים בליסטיים מסוג טוצ'קה, כך על פי דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב. בנוסף, לדבריו, רוסיה פגעה ב-145 מטרות של הכוחות המזוינים באוקראינה במהלך היום ה-16 ללחימה. 

10:20: סוכנות הידיעות NEXTA דיווחה כי מספר חברות טבק ובהן Kent, Dunhill, Lucky, Pall Mall ו-Rothmans, הודיעו על הפסקת משלוחים לרוסיה במקביל לצמצום הייצור. חברת פיליפ מוריס אינטרנשיונל בע"מ, המחזיקה במספר מותגי סיגריות ובהם: מרלבורו, L&M, פרלמנט ונוספים, הודיעה על צמצום הייצור.

10:00: מחסן תחמושת בווסילקיב שבמחוז קייב, עולה באש. על פי משטרת המחוז, השריפה פרצה בעקבות מתקפה רוסית כבדה באמצעות שישה טילים, בשדה התעופה הצבאי המקומי.

09:50: ראש המנהל האזורי של צ'רנייב טען כי מתקפת טילים פגעה בתשתיות אזרחיות, לרבות בנמל התעופה. לדבריו, העיר נותרה בלי חשמל, גז, מים וחימום, אך שירותי העירייה פועלים לתקן זאת. "אנשים מתים, רבים נפצעים, האויב פוגע במקום בו הצבא לא נמצא, אבל אוקראינה חזקה", כך אמר.

09:46: הנציבות האירופית מתכננת "חבילת" סנקציות רביעית נגד רוסיה, כך הודיעה הנשיאה, אורסולה פון דר ליין.

09:40: מחסן ובו מוצרי מזון קפואים בברובארי שבמחוז קייב, עלה באש בעקבות תקיפות הצבא הרוסי, כך על פי הודעת משרד הפנים באוקראינה.   

09:30: דיווח: הרשויות הפיננסיות באיטליה לכדו את היאכטה של האוליגרך הרוסי, אנדריי מלניצ'נקו. מדובר ביכאטת המפרש הגדולה בעולם ששוויה מוערך ביותר מחצי מיליארד אירו. בשבוע שעבר דווח כי היאכטה עגנה בעיר טרייסט.

09:23: חיילי צבא רוסיה השמידו 3,491 מתקנים צבאיים באוקראינה מאז תחילת הפלישה לפני 17 ימים, כך הודיע דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנוב. לדבריו, רוסיה ממשיכה לתקוף מטרות בחזית.

09:10: אירינה ורשצ'וק, סגנית ראש ממשלת אוקראינה הודיעה כי המסדרונות ההומניטריים יפתחו היום פעם נוספת. "מקווים שרוסיה תכבד את הפסקת האש", כך נמסר.

08:50: משרד ההגנה הבריטי דיווח כי הערים הסובבות את קייב, בהן חארקיב, צ'רנייב, סומי ומריופול, סובלות מהמשך הפגזות מצד רוסיה. עוד דווח, כי חיילים רוסים נמצאים כעת במרחק של 25 קילומטרים ממרכז קייב. 

שיירת ענק רוסית בדרכה לקייב (צילום: רויטרס)
שיירת ענק רוסית בדרכה לקייב (צילום: רויטרס)

08:44: יועץ משרד הפנים של אוקראינה אמר כי הוא מקווה שהמסדרונות ההומניטריים יפתחו גם היום, בדגש על העיר מריופול.

08:17: ארצות הברית לא מצאה עדויות לכך שרוסיה עושה שימוש בנשק כימי נגד אוקראינה, כך אמר מזכיר הפנטגון, ג'ון קירבי. "אנו מודאגים מכך, אך אין אינדיקציות ברורות לכך", אמר.

07:30: משרד ההגנה באוקראינה פרסם כי כוחות ההגנה של אוקראינה ממשיכים לבלום את המבצע ההתקפי של הכוחות המזוינים ברוסיה, כאשר על פי דיווח מפי משרד ההגנה, באזור דונייצק בוצע דילול משמעותי של הכוחות הרוסיים. כמו כן, מאז תחילת הלחימה, 31 גדודים מצבא רוסיה איבדו את יכולותיהם הצבאיות.

07:21: עיתונאי רשת CNN דיווחו על פיצוצים במרכז העיר דניפרו ואף זיהו עשן מיתמר סמוך לנהר באזור. כמו כן, אמש הופגז בית ספר בעיר ואזרח אחד נהרג.

07:20: משרד ההגנה האוקראיני פרסם סרטון בו כלי טיס בלתי מאויש מסוג Bayrakter TB2, פגע בכלי רכב של הצבא הרוסי. 

07:15: דיווחים על משמע פיצוצים בעיר ואסילקיב. על פי הערכות, יתכן ובוצעה תקיפה אווירית נגד שדה התעופה המקומי. 

06:50: משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות נגד דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב כמו גם נגד אשתו ושני ילדיו, כך על פי הודעה רשמית ממחלקת האוצר האמריקאית. 

06:18: אזעקות נשמעו במרבית ערי אוקראינה ובהן: קייב, לבוב, חארקיב, צ'רקאסי, וסומי, כך דווח בכלי תקשורת מקומיים. 

05:50: האו"ם הודיע כי מאז תחילת הלחימה, לפחות 2.5 מיליון אזרחים אוקראינים עזבו את המדינה. עוד על פי האו"ם, 1,546 אזרחים אוקראינים נפגעו מתחילת הלחימה, בהם 564 נהרגו.

05:00: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, העלה סרטון לרשתות החברתיות בו הוא כינה את מעצרו של ראש עיריית מליטופול, איוואן פדורוב, "פשע נגד הדמוקרטיה". 

22:58: ארה"ב הודיעה על הטלת סנקציות נוספות נגד מוסקבה.

22:30: מנהיגי רוסיה ובלארוס סיכמו שמוסקבה תעביר ציוד צבאי מתקדם לבלארוס.

21:40: אוקראינה האשימה את הכוחות הרוסים בהפרת החוק הבינלאומי על ידי חטיפת ראש עיריית מליטופול, עיר בדרום מזרח המדינה שנפלה בשליטה רוסית במהלך הפלישה, מוסקבה לא הגיבה על גורלו של ראש העיר איבן פדורוב. "חטיפתו של ראש עיריית מליטופול מסווגת כפשע מלחמה על פי אמנות ז'נבה והפרוטוקול הנוסף, האוסרים לקיחת בני ערובה אזרחיים במהלך המלחמה", אמר משרד החוץ של אוקראינה בהצהרה.

נזק בשדה התעופה באוקראינה כתוצאה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI))
נזק בשדה התעופה באוקראינה כתוצאה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI))

צ'רנייב, אוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)
צ'רנייב, אוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)