המלחמה באוקראינה, בעקבות פלישת צבא רוסיה למדינה, נמשכת זה היום ה-16 ברציפות. היום (שבת) דיווח אתר ה-BBC כיצד רוסיה מגייסת לשורותיה שכירי חרב מקצועניים, על מנת שילחמו לצידה.

על פי הדיווח, ה-BBC הצליח ליצור קשר עם שכיר חרב, ששירת מטעם רוסיה באוקראינה והסכים לשתף כיצד גויסו הוא וחבריו. לטענתו, המגייסים התמקדו בוותיקים שבשכירי החרב, בעיקר מקבוצת השכירים "וגנר", המתפקדת באופן חשאי שכן על פי החוק הבינלאומי והחוק הרוסי - נאסר לעסוק במקצוע. המגייסים יצרו קשר עם אנשי וגנר דרך קבוצות טלגרם פרטיות מספר שבועות לפני תחילת הלחימה.

שכירי החרב הוזמנו "לפיקניק באוקראינה", כאשר המגייסים אף ציינו באופן ספציפי כי יוגשו מנות "סאלו" - שומן חזיר שנאכל באופן מסורתי באוקראינה. בהודעה, המגייסים פנו בעיקר ל"בעלי עבר פלילי, אנשים בעלי חוב, אנשי מקצוע שנאסר עליהם לקחת חלק בפלוגה של שכירי חרב או אנשים ללא דרכון זר", וביקשו מהם להגיש בקשה.  המגייסים, כך על פי הדיווח, פנו גם לאנשים מאזורי לוהנסק, קרים ודונייצק והזמינו אותם להצטרף לקבוצות שכירי חרב שלהם.

כוחות פרו רוסים בדונייצק, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
כוחות פרו רוסים בדונייצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

שכיר החרב שסיפר על תהליך הגיוס ציין כי המגוייסים הטריים נשלחו ליחידות הנמצאות תחת פיקודם של קצינים מיחידת המודיעין הצבאית של משרד ההגנה הרוסי (ה-GRU). שכיר החרב הדגיש כי בשבועות שלפני המלחמה שינו את מדיניות הגיוס ליחידה וכעת יש פחות הגבלות. לטענתו, הוא אינו מרוצה "מהמקצועיות של החיילים החדשים". עוד הוא הוסיף שאנשי הצבא שינו את השם וכעת יחידות וגנר אינן פועלות תחת השם הישן יותר. 

על פי הדיווח, המגוייסים הטריים מאומנים בבסיסים של וגנר בדרום רוסיה, אשר נמצאים בסמיכות לבסיסי הצבא הרוסי. בנוסף, ה-BBC דיווח כי מלבד הטלגרם, ברוסיה התנהל קמפיין ציבורי רחב לגיוס שכירי חרב, בעיקר דרך פלטפורמת הרשת החברתית VK. כך למשל, בשבוע הראשון ללחימה, עמוד שמתואר כשייך לאדם בעל מומחיות בפעילות ביטחונית פרסם מודעה הקוראת ל"מאבטחים ממדינות ברית המועצות לשעבר להגיש בקשה לשיבוץ 'במדינות קרובות', כאשר על פי מומחים צבאיים הכוונה הייתה לאוקראינה.

אמש אמר שר ההגנה הרוסי כי 16 אלף לוחמים מהמזרח התיכון התנדבו להילחם לצד הצבא הרוסי. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אף נתן פקודה לאשר ללוחמים המדוברים להתפרס באזורי הלוחמה. על פי הדיווח, עד כה נשלחו 400 חיילים של יחידת וגנר לתוך אוקראינה.

על פי עדות הלוחם ששוחח עם ה-BBC, הוא הוצב בחרקוב. לטענתו, המשימה אליה נשלחה היחידה בוצעה בהצלחה, אך הוא לא פירט מה ביצעו. בנוסף הוא סיפר כי עבור חודש של השתתפות בלחימה הוא קיבל 2,100 דולרים ולאחר מכן נשלח בחזרה לרוסיה.