מלחמת רוסיה-אוקראינה נכנסת הבוקר (ראשון) ליומה ה-18, ונראה שסיומה עדיין רחוק. משה אסמן, הרב הראשי של אוקראינה, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפר על החוויות הקשות מהמדינה המופגזת.

"אני כבר התרגלתי לכל מיני דברים, לפצצות, לסירנות. ממשיכים לעבוד. אני לא נמצא במקום אחד, אני עכשיו נמצא בכמה מקומות. 10 ימים ראשונים הייתי במקום אחד, באנטבקה ששם היו כל הזמן קרבות. עכשיו אני נמצא בכמה מקומות, גם בקייב, וגם מחוץ לקייב עם כמה משימות מיוחדות בעזרה לאנשים. יש פה כל כך הרבה מקרים דחופים שצריך לעזור, פשוט פיקוח נפש כל היום. יש לנו מקרים שאנשים נמצאים, בפרט יהודים, במרתפים, שבוע בלי אוכל, בלי מים", סיפר הרב אסמן. 

כשנשאל עד כמה זה מדויק שהצבא הרוסי נמצא 20 ק"מ מקייב, השיב: "זה מדויק. אני ראיתי את זה בעיניים שלי. זה לידנו. רואים קרבות טנקים. נכנסים, 20, 50 טנקים, ומפציצים אותם גם הליקופטרים, וגם אנשים פשוטים עומדים עם בקבוקי מולוטוב, זורקים עליהם. זה ממש ליד קייב. אני מודה שלא חשבתי שיכולה להיות כזאת התנגדות, זו פשוט מלחמה עממית. גם צבא מאוד חזק וגם התנגדות עממית. יש מוטיבציה מאוד חזקה ואצל הרוסים אין מוטיבציה. הם שולחים פשוט בשר לטבח". 

בהמשך נשאל על כך שהרוסים כבשו כמה ערים ומינו ראשי עיר מטעמם, והשיב: "יש כאלה ערים, אבל ערים גדולות הם לא לקחו. את חרקוב למשל, הם הפציצו את חרקוב כל כך חזק, מרכז חרקוב פשוט לא קיים, והיא לא נפלה. דנייפרו עומדת, אבל הם לא הפציצו אותה, אודסה עומדת, קייב, כל הערים הגדולות עומדות". 

בהמשך סיפר אסמן על פעילותו לחילוץ היהודים מאוקראינה: "אנחנו מוציאים כל יום כמה אוטובוסים מקייב ומערים אחרות. כל הזמן מגיעים אנשים. יש הרבה זקנות ששוכבות בבית ואין מי שיטפל בהן. גם קשה להשיג אוטובוסים. היו לנו מקרים השבוע שפשוט נהגים ברחו ברגע האחרון. אני משלם. לקחתי פה מאנשים שהיה להם כסף. אמרתי שאני אחזיר להם אחר כך". 

"אני יודע שפורים מתקרב ואוקראינה צריכה לנצח. הרוסים מתנהגים כמו פשיסטים. הם יורים אש מכוונת לאזרחים. אני לא מאמין למה שאני רואה פה. זו פשוט מלחמת העולם השנייה, פשוט במקום גרמנים, יש רוסים", סיים הרב אסמן את דבריו. 

לתרומות: 3770*

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm