הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-18: הלחימה על אדמת אוקראינה נמשכה היום (ראשון) עם אזעקות והפגזות ברחבי המדינה, לצד דיווחים מצמררים לפיהם הכוחות הרוסים עשו שימוש בפצצות זרחן במהלך הפגזה לילית בעיר במזרח אוקראינה. הכוחות הרוסים הפגיזו גם בסיס צבאי סמוך לעיר לבוב שבמערב המדינה, והרשויות באוקראינה דיווחו כי לפחות 35 אנשים נהרגו במהלך התקיפה. 

בתוך כך, המאמצים הדיפלומטים לתיווך בין המדינות נמשכים. יועץ לנשיא זלנסקי מסר כי ישראל או טורקיה יוכלו לתווך בשיחות עם רוסיה, ובמקביל מנהל המשא ומתן באוקראינה הצהיר כי לדעתו יכולות להיות תוצאות מהשיחות עם מוסקבה כבר בימים הקרובים.

לכל העדכונים ממלחמת רוסיה-אוקראינה לחצו כאן

נזקי ההפצצה הרוסית בעיר חרקיב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

22:35: בסבא"א טוענים כי הרגולטור האוקראיני הודיע לה שהצוות בצ'רנוביל לא מבצע עוד תיקונים ותחזוקה של ציוד הקשור לבטיחות, בין השאר בעקבות עייפות הצוות.

22:11: עיתון ה"פייננשל טיימס" דיווח כי רוסיה ביקשה מסין ציוד צבאי להמשך הלחימה באוקראינה. גורמים אמריקאים מסרו כי הסיוע יערער את העזרה של המערב לאוקראינה. עוד דווח כי ארה"ב מתכננת להזהיר את בעלות בריתה כתוצאה מהאינדיקציות על הסיוע הסיני. פקידים אמריקאים אחרים מסרו כי ישנם סימנים לכך שלרוסיה עומד להיגמר מלאי של כמה מסוגי הנשק שלה, במלחמה שנכנסת לתחילת השבוע השלישי שלה.

21:05: ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון: "הפעולות הברבריות של פוטין מופנות לא רק כלפי אוקראינה, אלא כלפי כל האנושות".

20:10: דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI) חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין, המבוסס על צילום לוויין של אזור דרום אוקראינה שבוצע היום בצהריים, חושף פגיעות נוספות בתשתיות ובמבנים כתוצאה מן הלחימה במדינה.

נזק באוקראינה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)
נזק באוקראינה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)

נזק באוקראינה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)
נזק באוקראינה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)
 

20:04: דובר הקרמלין טען כי שיחות רוסיה-אוקראינה לא מתקיימות כרגע, אבל מתוכננות ליום שני, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. 

19:52: יועץ לנשיא אוקראינה אמר כי אוקראינה ורוסיה מנהלות מו"מ באופן פעיל וכי "השיחות נמשכות כרגע". לדבריו, המצב בעיר מריופול הנצורה הוא מוקד מיוחד עבור הרשויות האוקראיניות.

19:35: שר החוץ האוקראיני שוחח עם מקבילו האמריקאי אנתוני בלינקן. השניים הסכימו כי "יש לעשות יותר כדי לעצור את התוקפנות הרוסית".  

19:24: סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ'וק עדכנה כי בעקבות הפגזה רוסית שיירה הומניטרית שוב לא הצליחה להגיע לעיר מריופול הנצורה, שסובלת ממחסור במים ומזון. "מחר השיירה תנסה שוב להגיע למריופול", אמרה. היא הוסיפה וציינה כי יותר מ-140,000 אזרחים פונו מקווי החזית ואזורי העימות באוקראינה עד כה. 

18:41: גורם במשרד הפנים של אוקראינה דיווח כי הכוחות האוקראינים יצאו למתקפת נגד באזור מיקולאיב וחארקיב. הוא הוסיף ואמר כי הוא לא חושב שמצור על קייב אפשרי בעתיד הקרוב. 

18:31: רוסיה טוענת: "הרגנו עד 180 לוחמים זרים בתקיפת מתקן האימונים ביבוריב". 

18:00: לפי דיווחים ברוסיה, משרד ההגנה הרוסי אמר כי כוחות רוסים תקפו מתקן אימונים ביבוריב שבמערב אוקראינה. רוסיה טוענת כי המתקן שימש לאחסון ציוד צבאי שנמסר ממדינות זרות. 

16:44: מועצת העיר מריאופול עדכנה כי המצבורים האחרונים של מזון ומים שנמצאים בעיר מתחילים להיגמר, ודיווחה כי 2,187 מתושבי העיר נהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית. 

16:15: הבית הלבן עדכן כי נציגים אמריקאיים ייפגשו עם עמיתיהם הסינים כדי לדון בהשפעה של מלחמת רוסיה נגד אוקראינה על הביטחון האזורי והעולמי.

15:39: היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר כי הרחבת התקיפות של רוסיה באוקראינה למטרות חדשות ליד הגבול הפולני משקפת את התסכול הגובר שלה לגבי קצב הפלישה. הוא הוסיף והתחייב כי ארה"ב ובעלות בריתה ימשיכו להסלים את הלחץ על רוסיה והזהיר: "ניסיון של סין או אחרים לספק חבל הצלה לרוסיה או לעזור להם להתחמק מהסנקציות המערביות לחלוטין ייענה בהשלכות". 

15:35: ה"ניו יורק טיימס" אישר כי כתב העיתון ברנט רנו נהרג באוקראינה. בהצהרה מטעם העיתון נמסר כי "ברנט היה צלם ויוצר קולנוע מוכשר, אך הוא לא נשלח מטעם העיתון לסקר באוקראינה". 

15:24: דיווחים ברוסיה: נציג רוסי במו"מ עם אוקראינה אמר כי יש התקדמות משמעותית מאז שהחלו השיחות וכי אולי ניתן יהיה להגיע לעמדה משותפת בין שתי המשלחות בקרוב. 

15:15: הנציג האוקראיני בשיחות המו"מ אמר כי הוא חושב שניתן להתקדם בשיחות עם רוסיה בימים הקרובים, מכיוון שהצד הרוסי הפך להיות יותר בונה. "לא נוותר עקרונית על אף עמדה. רוסיה מבינה את זה כעת וכבר מתחילה לדבר בצורה בונה. אני חושב שנשיג כמה תוצאות ממש תוך מספר ימים", אמר בסרטון שפורסם באינטרנט.

14:49: דיווח: עיתונאי של "הניו יורק טיימס" נורה למוות על ידי כוחות רוסים בעיר אירפין.

14:38: נציב זכויות האדם באוקראינה: "רוסיה השתמשה בפצצות זרחן בהתקפה הלילה במזרח המדינה".

14:25: מנהל המשא ומתן באוקראינה הצהיר כי לדעתו יכולות להיות תוצאות מהשיחות עם רוסיה בימים הקרובים.

12:50: יועץ לנשיא זלנסקי מסר כי ישראל או טורקיה יוכלו לתווך בשיחות עם רוסיה.

12:30: עלה ל-35 מניין ההרוגים בהתקפה על הבסיס הצבאי בסמוך לגבול עם פולין. 

11:30: נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אמר כי במידה ופוטין ישתמש בכלי נשק להשמדה המונית באוקראינה זה ישנה את תנאי המשחק, ונאט"ו תצטרך לחשוב על דרכי פעולה.