שגריר ישראל בסין לשעבר, האלוף במיל' מתן וילנאי, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, על מנת לשפוך אור על הבקשה של רוסיה מסין, להצטרף למלחמה באוקראינה ולתמוך בכוחות הרוסים. וילנאי טען בתוקף כי הפנייה של פוטין אל סין היא "ההזדמנות של סין. פוטין חשב שהוא הולך לזבנג וגמרנו באוקראינה, זה מעמיד את הסינים בתור הגורם היחיד שיכול לפתור את העניין, הם היחידים שמדברים עם שני הצדדים מתוך עמדה של חוזקה".

בראשית השיחה, האלוף במיל' ניסה לנתח את הפנייה של נשיא רוסיה אל המעצמה ממזרח העולם ואמר כי "כולנו תחת דיס-אינפורמציה כבדה. הסינים יעשו רק מה שטוב לסינים ולא שום דבר אחר. מה שהם יאמינו שהוא האינטרס שלהם, שם הם יפעילו כוח. יש להם יעד ברור להשתלב במערב, הם רוצים להיות חלק מהעולם והם עשו מאמץ גדול לזה בתחומי הכלכלה והמסחר. הם נמצאים בכל פינה ומקום, הם שניים רק לארצות הברית".

"הם חכמים. הם לא קופצים לתוך המלחמה, הם ישבו בשקט ויסתכלו על מה שקורה", הוסיף וילנאי, שאמר כי כמו סין, גם טורקיה יכולה להיות אחת מהמדינות "שסוגרות את העניין" מול רוסיה: "גם ארדואן קרוב לזה. הם דיקטטורים, אז השפה עם פוטין היא שפה שבה הם מבינים אחד את השני. העיצומים שהוטלו על פוטין, עושים אותם מצוין. אבל הוא מבין שהדלת האחורית לכלכלה העולמית היא דרך סין".

לטענת השגריר הישראלי לשעבר, הסינים יכולים להגיד לפוטין שהם לא מצטרפים ללחימה באירופה, אך הם כן יכולים לסייע במאמצים לסיומה: "הם צריכים להחליט באיזה צד של העולם הם נמצאים. הנשיא הסיני יכול לקחת על עצמו את המו"מ ולסיים את הסכסוך בצורה כזו או אחרת. אין אהבה גדולה בין סין לרוסיה כפי שהתקשורת מנסה לעיתים לייצר".

האלוף במיל' המשיך לנתח את הלחימה באוקראינה וציין כי פוטין לא חלם שהוא יגיע לשלושה שבועות של מלחמה: "הוא לא חלם שהוא יצטרך להגיע למשא ומתן וכל הדברים מסביב. הוא התכוון להסתער על קייב, להחליף את השלטון האוקראיני. מהרגע שהמלחמה הסתבכה, הוא התחיל לדשדש ונתקע בבוץ האוקראיני, כמו שקודמו נתקע בבוץ האפגני. לדעתי, הוא כבר מראש הפסיד במלחמה ועכשיו זה ברור".

"הכוח הצבאי אכזב אותו קשות. הוא לא חלם ולא האמין שהוא יצטרך להגיע לוועדות ושיחות, אז עכשיו הוא עושה את הדבר הכי מסוכן עבורו - מפעיל אש. הסכנה היא איפה הגבול שלו", טען וילנאי.

לסיום, השגריר לשעבר ניסה להסביר כיצד מצטיירים המאמצים של ראש הממשלה הישראלי נפתלי בנט לתפוס את עמדת המתווך, מבלי שישראל תיקח צד מובהק בסכסוך: "אני חושב שהממשלה מנהלת את זה יפה. כצופה, אזרח פשוט, כקצין ותיק שעבר דברים, אני חושב שרה"מ מנהל את זה באיזון כמו הסינים. הוא לא קופץ מצד לצד".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm