מלחמת רוסיה-אוקראינה מתקרבת לסיום השבוע השלישי שלה, וסיומה עדיין לא נראה באופק. הבוקר (שני) שוחח פרשן חדשות 12, אהוד יערי, עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM וניתח את מצב העניינים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"אנחנו עומדים במקום. שנאמר, בשלושת הימים האחרונים הרוסים על הקרקע כמעט לא זזו. הם כל הזמן בהכנות, ברה-ארגון, דברים מן הסוג הזה. מה שאנחנו רואים זה שהוא מפעיל יותר עוצמות של אש, אני מזכיר שאחד המומחים הגדולים לצבא הרוסי אמר פעם זה צבא של ארטילריה שיש לו המון טנקים. הצבא הרוסי בנוי מדורות על הפעלת עוצמה גדולה של אש והם מנסים לעשות את זה עכשיו בצורה בררנית. הם לא הולכים להפצצות שעשו בסוריה. הנשיא הצ'צ'ני באוקראינה עכשיו. יש גיוס בסוריה. אנחנו מתייחסים לזה אגבית, אבל הם פשוט מגייסים בשר תותחים בסוריה, הם הקימו 14 מרכזים, מציעים משכורות. הבעיה שאומרים לסורים שיקבלו משכורת ברובל", פתח יערי את דבריו.

בהמשך התייחס לחולשתו של הצבא הרוסי: "אני חושב שהתצוגה של היכולת של צבא היבשה הרוסי היא מדהימה בחולשתה עד כדי כך שאתה מתקשה להבין חלק מהמהלכים שהם התחילו לעשות, אח"כ חזרו בהם. העניין לא עובד. הם שלושה שבועות בדרך לקייב, לא הצליחו לקחת את מריופול, לא ניגשו להנחתת הכוחות הגדולה מהים לעבר אודסה. יותר הפצצות מהאוויר, שימו לב שרוב תקיפות האוויר הרוסיות, המטוסים נשארים מעל שמי רוסיה, לא חוצים את הגבול".

אהוד יערי (צילום: יוסי אלוני)
אהוד יערי (צילום: יוסי אלוני)

לאחר מכן נשאל יערי האם המערב עשוי להתערב לטובת אוקראינה, והשיב: "מה יהיה אני לא יודע. זלנסקי, עם כל הכבוד שאנחנו לומדים לרכוש לו, כלפיו, הוא גם עושה שגיאות, בין היתר המתקפה המופרזת שלו על ישראל אבל זה לא העניין. אני אגיד מה אני חושב שרצוי ואולי יכול לקרות, וזה שארה"ב ובנות בריתה יכריזו שהשטחים של מערב אוקראינה, שטחים נרחבים של מערב אוקראינה הם אזור ביטחוני מוגן, שלשם באים הפליטים, ששם אפילו יציגו הצעה של אנשים רציניים בוושינגטון, ששם יציגו שלוש דיביזיות של המרינס, נחתים, במקרה הגנתי ולא כאילו הם עומדים לתקוף את רוסיה בצד השני. בכלל מה שאנחנו רואים באוקראינה הוא מדהים. אנחנו רואים את התיאוריה של פרופ' הנטינגטון המנוח על מלחמת הציביליזציות שמתממשת מול עינינו כי הקו שלו עבר בדיוק באמצע אוקראינה. האורתודוקסים במזרח הם כאילו האנטי של המערב, הקתולים במערב הם עם המערב".

עוד התייחס יערי ליחס העולם הערבי למלחמה: "אני לא רואה שארה"ב מקבלת והאירופים מקבלים רוח גבית תמיכה נמרצת ממדינות ערביות. יש פה ושם כאלו שהצביעו עמם באו"ם אבל לא מעבר לזה. האמירויות חברינו הטובים, הסעודים, המצרים ואחרים משתדלים לעמוד רחוק, לא לגעת, לא להביע דעה וכו'. היחידה שהולכת עם הרוסים 'אול אין' זו מדינה שבד"כ לא מחשיבים כחלק מהמזרח התיכון עפ"י שהיא ועוד איך חלק, וזו אריתראיה".

"פוטין לא הבין, הוטעה לגבי היכולת האמיתית של אותו צבא שהוא הכניס לתהליכי מודרניזציה, מאז ההופעה המבישה שלהם בגיאורגיה ב-2008. זה ברור, פוטין לא הבין. הציגו לו תוכניות ומי שעומד בראש המלחמה זה שר ההגנה שהוא לא איש צבא, הוא מהנדס. עוד נראה איך זה יהיה כי התחילו שם הדחות. לגבי ישראל, ישראל לא הזכירה סנקציות על רוסיה כמו מדינות המערב. אני חושב שישראל צריכה לעשות את החשבון ההיסטורי הגדול קודם כל ולא הפרטים הקטנים. מהו החשבון ההיסטורי הגדול? עולם שנשלט על ידי פוטין או בן דמותו בקרמלין ועל ידי הנשיא הסיני או בן דמותו בסין? זה עולם לא טוב לנו. אז בואו נתחיל את הדיון מפה, עכשיו יש את החשבונות הקטנים", הוסיף יערי.

עוד מתח יערי ביקורת על התנהלות ישראל: "ישראל קפצה בראש, דחפו אותה ובמקום להתנצל אנחנו מיד טסנו בשבת למוסקבה ולברלין. זה לא המקום של ישראל, אין לישראל מה לתת. זה שזנלסקי רוצה לנאום בכנסת וביד ושם וטוב שדני דיין אומר לו זה לא פורום של אירועים פוליטיים וכו', אנחנו לא צריכים להיגרר לעניין הזה עד הסוף. אני אומר את דעתי הפרטית, אני לא רואה את הרוסים משנים את העמדה שלהם כלפי תקיפות חיל האוויר את האירנים בסוריה מפני שישראל תנקוט עמדה יותר חד משמעית בעניין אוקראינה. השיקולים שם אחרים לגמרי".

"יש התעוררות לעוצמה של סנקציות, מה שלא היה בעבר, כי סנקציות נגד אריתראיה או איראן לא ממש נתנו את הפירות עכשיו שהסנקציות יותר הדוקות זה נראה כמו נשק זמין למערב למטרות שחונות וחלילה לנו לתת הזדמנות לארגן דבר כזה, אם כי בעיניי זו אפשרות רחוקה מאוד", סיים יערי את דבריו.

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm