הנשק המתקדם ביותר של צבא אוקראינה הוא מגושם ביותר: איטי, טס נמוך וחסר הגנה לחלוטין. כשהחלה הפלישה הרוסית, מומחים רבים העריכו שמעט המל"טים שישנם בצבא האוקראיני יופלו על ידי הצבא של פוטין בתוך שעות ספורות. למרבה ההפתעה, קרוב לשלושה שבועות לתוך הקונפליקט, הכטב"מים האוקראינים מתוצרת טורקיה, בייראקטאר TB2, שטסים במהירות נמוכה ממטוס קל, לא רק שעדיין טסים, אלא גם מיירטים טילים מונחים רוסים, טנקים ורכבות ציוד, לפי בכירים בפנטגון.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

המל"טים האלו הפכו לקורות התמך של מכרה המלחמה, הם מסמלים את חוסנו מעורר הפליאה של הצבא האוקראיני וגם - אחת הבעיות הגדולות שהצבא הרוסי נתקל בהן בסבב הלחימה הזה.

המל''ט הטורקי בשירות אוקראינה: בייראקטאר TB2 (צילום: AFP via Getty Images)
המל''ט הטורקי בשירות אוקראינה: בייראקטאר TB2 (צילום: AFP via Getty Images)

"ביצועיו של הצבא הרוסי עד כה היו מזעזעים", אמר דיוויד דפטולה, גנרל חיל אוויר אמריקאי לשעבר, בעל דרגה בכירה, שתיכנן בין היתר את תקיפות מטוסי צבא ארה"ב באפגניסטן ב-2001 וכן במפרץ הפרסי ב-1991. "הכישלון הרוסי לשמור על עליונות אווירית השתקף גם בפעולות האיטיות והמגושמות שלהם על הקרקע. לעומת זאת, חיל האוויר האוקראיני מפגין ביצועים הרבה יותר טובים מהצפוי. זה השפיע גם על המורל הלאומי בכל המדינה. העם האוקראיני שר שירים על הבייראקטאר, ואפילו קראו ללמור שנולד בגן החיות בקייב על שם המל"ט הטורקי".

בכיר בפנטגון אישר שהכוחות האוקראיניים השתמשו בבייראקטאר בהצלחה בכמה תקיפות על מספר שיירות ציוד רוסיות שהיו בדרכן לקייב. הכטב"מים שומשו גם, בין היתר, למשימות מודיעין וציד מטרות עבור כוחות הקרקע של הצבא האוקראיני. הבכיר ציין שהוא לא יכול לאשר את אמינותם של הסרטונים שפורסמו ברשת המראים את תקיפות הבייראקטאר.

לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, הבייראקטאר TB2 כבר היה בימיו האחרונים מבחינת כשירות מבצעית. המל"ט שמוטת כנפיו היא כ-12 מטרים, מורכב בטורקיה אבל נשען ברובו על רכיבים אלקטרוניים שמיוצרים בארה"ב ובקנדה. מספר גובר של מדינות באפריקה, במזרח התיכון ובאירופה ממשיך להצטייד במכונות הלחימה, שכן, במחיר של בערך 2 מיליון דולר לחתיכה, הם פחות או יותר הכטב"מ הזול ביותר בעולם.

קרון השליטה של הבייראקטאר TB2 (צילום: AFP via Getty Images)
קרון השליטה של הבייראקטאר TB2 (צילום: AFP via Getty Images)

בשנים האחרונות ה-TB2 תקף מטרות בסוריה, לוב ונגורנו-קרבאך - בכל פעם נגד יריבים החמושים בטנקים ומערכות נ"מ מתוצרת רוסית, ובכל פעם פגע בכוחות הקרקע פגיעה אנושה.

עם זאת, אסטרטגיים צבאיים ומומחים אזרחיים מזהירים שהמל"ט, שלו אין מערכות הגנה עצמית, מזוהה בקלות על ידי מכ"מים של האויב ומשייט במהירות של פחות מ-50 קמ"ש, יהפוך לברווז במטווח למערכות ההגנה הרב-שכבתיות של הרוסים. באמתחתו של הצבא הרוסי טילי שיוט ארוכי טווח שיכולים להרוס את הכטב"מים האוקראינים עוד לפני שהמריאו, הטילים קצרי הטווח יכולים להפיל אותם בתעופה וכלי לוחמה אלקטרונית כאלו ואחרים יכולים לשבש את יכולות התקשורת והשליטה בהם, עד כדי כך שיצנחו שמוטים אל הקרקע.

"גם עם רקורד ההצלחות החיובי של הכטב"מ, כל הציפיות דיברו על כך שברגע שהוא יתמודד עם כל סולם ההגנה של הצבא הרוסי, לא יהיה לו סיכוי", אמרה לורן קאהן, שחוקרת את תחום לוחמת המל"טים במועצה ליחסים בינלאומיים בניו-יורק. שרידותם של הכלים האלו והשימוש התכוף בהם "מעלה שאלות לגבי היכולות הרוסיות", הוסיפה.

הכישלון הרוסי בשליטה במרחב האווירי שמעל אוקראינה מבלבל את בכירי הפנטגון עד כה. במוסקבה הקימו מערכות טילים מתוחכמות וכוח אווירי מתקדם כדי לפרוץ את הגבולות האוקראינים, אבל נדמה שלא נעשה בהם שימוש אפקטיבי ומשלים לטובת כוחות הקרקע של הצבא הרוסי, כך על פי הבכירים. כמו כן, באופן מפתיע, מערכות ההגנה האוקראיניות היו אפקטיביות במיוחד נגד המטוסים הרוסים.

"אנחנו לא מצליחים לראות רמת אינטגרציה מספקת בין כוחות האוויר והקרקע", טוען היום ג'ון קירבי, דובר בכיר של הפנטגון. "לא כל הפעולות שהם עושים בקרקע מתגלם בפעולות שהם עושים באוויר. נראה שיש רמה של ניתוק שם". הצלחתה של אוקראינה בלהרחיק את רוסיה מהמטרה הנכספת - לשלוט במרחב האווירי שלה - מאפשרת לה לא רק להטיס את המל"טים שלה, אלא גם מגבילה את היכולת הרוסית לשלוח מל"טים שיצודו חוליות טילי כתף אוקראיניות שהשמידו מאות רכבי צבא רוסים עד כה.

"זה כל כך מביך, ואף אחד לא כל כך בטוח מה השתבש", אמר סמואל בנדט, מומחה לצבא הרוסי ממכון מחקר בוושינגטון הקרוי "המרכז האמריקאי החדש לביטחון". הוא טען עוד כי "לרוסיה יש מספר גדול של מל"טים, וההערכות היו שהם ישתמשו בהם כדי לתקוף מטרות אוקראיניות. ההנחה הזו הופרכה לחלוטין".

מל''ט בייראקטאר TB2 (צילום: AFP via Getty Images)
מל''ט בייראקטאר TB2 (צילום: AFP via Getty Images)

נדמה שהכוחות הרוסים השתמשו ביכולות המל"טים בקימוץ עד כה, כך על פי בנדט, אולי בגלל הפחד שיופלו, כי הם עדיין שרויים בהתמודדות על השליטה במרחב האווירי. 

ללא עליונות אווירית, יכולת התקיפה הרוסית נתקעה, והיא מצליחה לכבוש פחות שטחים בימים האחרונים. הפנטגון העריך בשבוע שעבר כי בין 5,000 ל-6,000 חיילים רוסים איבדו את חייהם בקרבות עד כה, ועדי ראייה טענו כי מספר הטנקים, משגרי הטילים והמשאיות שהרוסים איבדו הגיע למספר תלת ספרתי. בתחילת הלחימה, לאוקראינה היו בין 5 ל-20 בייראקטאר TB2 בכשירות. רוסיה טוענת שהצליחה להפיל חלק מהם, אך לא ברור כמה מהם נותרו. עדיין, אוקראינה ממשיכה לשחרר סרטונים שמראים לכאורה את המל"ט פוגע ברכבים רוסים.

עליונות אווירית נחשבת כצעד ראשון במעלה כשפועלים פעולה צבאית בעידן המודרני, וצבאות ברחבי העולם מבזבזים זמן רב ומשאבים כלכליים כדי לוודא שהם יוכלו לשלוט בשמיים ברגעים הראשונים לתחילת הלחימה. אסטרטגים שחוקרים את רוסיה הניחחו שהיא תשתמש בכוחות הטילים שלה באופן מידי כדי לתקוף ולהרוס את חיל האוויר האוקראיני לפני שיספיקו להשתמש בו, ואז תצא למתקפה עם מטוסי קרב, לוחמה אלקטרונית מתוחכמת ושיירות של משאיות טילים כדי לקחת בעלות על המרחב האווירי שמעל אוקראינה. עם העליונות האווירית בשליטתה, רוסיה הייתה יכולה להשתמש בקלות במטוסי הקרב, המפציצים והמל"טים שלה כדי להשמיד לחלוטין את הצבא האוקראיני. זה לא קרה.

מל''ט בייראקטאר TB2 בהמראה (צילום: AFP via Getty Images)
מל''ט בייראקטאר TB2 בהמראה (צילום: AFP via Getty Images)

בימים הראשונים לפשיטה היה נראה כאילו הצבא הרוסי מרסן את כוחו האווירי, אולי מתוך ההנחה כי הצבא האוקראיני לא ישיב מלחמה. במקום, הצבא הרוסי נתקל בהתנגדות קשה. כשניסו להניע לעבר הגבולות את משגרי הטילים ואת אמצעי הלוחמה האלקטרונית, הם הותקפו על ידי מארבים של האוקראינים עוד לפני שהספיקו להשתתף במערכה.

"זו בהחלט לא הדרך לפתוח במבצע אווירי", טען מייקל קופמן, ראש המחלקה ללימודים רוסיה במכון מחקר לענייני ביטחון והגנה הממוקם במדינת וירג'יניה בארה"ב. "אך עם זאת, המלחמה הזו לא התחילה באופן שבו הצבא הרוסי מארגן ומאמן את כוחותיו להילחם", המשיך. "זה היה מבצע מבולבל להחלפת השלטון, שהתגלגל לכדי מלחמה שהם לא באמת רצו".

למרות זאת, הכישלון בהשגת ניצחון מהיר עבור רוסיה לא אומר שהאוקראינים ניצחו, טען קופמן בנוסף. הוא ציין שהאוקראינים ממשיכים לאבד כלי טיס למשגרי הנ"מ הרוסים, ושזה בלתי אפשרי ללקט מידע על מצבה האמיתי של המערכה האווירית מהודעות רשמית ודיווחים חדשותיים בלבד.

באופן פרדוקסלי, המומחים טוענים כי ההצלחה המוקדמת של אוקראינה בהגנה על המרחב האווירי רק מאריכה את המערכה ומגבירה את ההרס, כשנראה שהצבא הרוסי עובר מהתקפות כירורגיות ומדויקות להפצצות רוחביות של שכונות מגורים ומטרות אזרחיות.

ההערכה הרווחת היא כי לרוסיה עדיין יש כוחות מילואים שהיא יכולה לעשות בהם שימוש בהמשך כדי לבסס את עליונותה האווירית לאחר שנכשלה בכך בהתחלה. מומחי ביטחון טוענים כי לחיל האוויר האוקראיני נותרו כמה מטוסים שיש לבחור בקפידה את מטרותיהם פן גם הם יופלו על ידי מערכות הטילים החזקות והמתקדמות של הרוסים. 

לעת עתה, הכטב"מים האוקראינים עדיין טסים, על פי בכירים ביטחוניים בארה"ב. ביום חמישי האחרון, סרטון וידאו שפורסם ברשתות החברתיות הראה כי המל"ט הטורקי של האוקראינים נהרס על ידי חוליית משגרי טילים רוסית ניידת - אמצעי הלחימה שיועד להפיל את המל"טים המגושמים שבידי האוקראינים.