הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-19: הלחימה על אדמת אוקראינה נמשכת גם היום (שני), כאשר על פי הדיווחים, האזעקות וההתקפות אינן נפסקות. במקביל לכך, סבב שיחות נוסף התנהל - והופסק לשם המשך עבודה של המשלחות בנפרד. זאת ועוד, נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ינאם בפני הקונגרס האמריקאי ביום רביעי הקרוב, בשיחת וידיאו, כך על פי הודעת יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. 

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין פעם נוספת, לבקשתו של הראשון, כך על פי הודעת הקרמלין. על פי גורם מדיני, השיחה ארכה כשעה וחצי ובמהלכה דנו הצדדים במאמצים להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה. 

לכל העדכונים ממלחמת רוסיה-אוקראינה לחצו כאן

עדכונים שוטפים:

23:00: ראש ממשלת רוסיה חתם על צו האוסר על יצוא דגנים לאיגוד הכלכלי האירו-אסיה עד ה-30 ביוני ועל יצוא סוכר עד ה-31 באוגוסט.

21:05: דו"ח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI) חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין, המבוסס על צילום לוויין של אזור דרום אוקראינה שבוצע היום בצהריים, חושף פגיעות נוספות בתשתיות ובמבנים כתוצאה מן הלחימה במדינה.

נזק באוקראינה מתקיפה רוסית  (צילום: ImageSat International (ISI))
נזק באוקראינה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI))

נזק באוקראינה מתקיפה רוסית  (צילום:  ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)
נזק באוקראינה מתקיפה רוסית (צילום: ImageSat International (ISI) www.imagesatintl.com)

20:37: ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, שוחח היום עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת לוקסמבורג.

20:30: לאחר שיחתו עם פוטין, בנט שוחח עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, כך הצהיר האחרון בעמוד הטוויטר שלו. "דנו במאמצים המשותפים להדיפת התוקפנות הרוסית", כך כתב הנשיא.

19:58: הקרמלין טען כי לא התקבלה כל בקשה מצד אוקראינה לשיחות ישירות בין הנשיאים זלנסקי ופוטין, כך על פי סוכנות הידיעות RIA. בנוסף, דובר הקרמלין הבהיר כי אין כוונה לשיח בין פוטין לנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן

19:52: גורם בכיר בממשל האוקראיני האשים את רוסיה בחסימת שיירת הסיוע ההומניטרי שנשלחה לעיר מריופול. 

19:23: הקרמלין: ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטלפון, שהתקיימה ביוזמתו של הראשון. על פי הודעת הקרמלין, פוטין דן עם בנט ב"התנהגות הברברית" מצדה של אוקראינה, בעוד ראש ממשלת ישראל העלה פעם נוספת אפשרות להפסקת אש. 

19:04: המדינות החברות באיחוד האירופי אישרו חבילת סנקציות נוספת נגד אוליגרכים ברוסיה ויישויות נוספות.

19:00: שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, טען כי איראן אינה תומכת בפלישה הרוסית, זאת בתום שיחה בינו לבין מקבילו האיראני, חוסיין אמיר עבדולאהיאן. "איראן מתנגדת למלחמה ותומכת בסיומה", כך כתב קולבה בחשבון הטוויטר שלו. 

18:55: סגן מזכירת האוצר האמריקאי, וולי אדיימו, הבהיר בראיון לרשת CNBC כי כלל האפשרויות כנגד רוסיה נמצאות על השולחן, כמו גם חרם סחר מלא וחסימה הגישה של רוסיה לנתיבי מים בינלאומיים. 

18:54: באוקראינה דווח כי שתי רקטות שפגעו במגדל הטלוויזיה ובבניין ההנהלה הסמוך לו הובילו למותם של תשעה בני אדם ותשעה פצועים.

18:22: המתקפה האחרונה שביצעה רוסיה נגד המרכז הבינלאומי לשמירת שלום וביטחון ביבוריב שבאוקראינה בוצעה באמצעות טילי שיוט ששוגרו מהמרחב האווירי הרוסי, על ידי מפציצים ארוכי טווח, כך על פי בכיר במערך ההגנה האמריקאי. 

18:20: שרי ההגנה של מדינות נאט"ו יקיימו פגישה ביום רביעי הקרוב, בעניין הפלישה הרוסית לאוקראינה. שר ההגנה של טורקיה, הולוסי אקאר, יגיע גם הוא לפגישה.

18:15: נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ' אמר בראיון לסוכנות הידיעות RIA כי הציע לנשיא הנוכחי, ולדימיר זלנסקי, תוכנית ל"הסכם" מול המחוז הבדלני דונבאס, אלא שהאחרון סירב. לדברי ינוקוביץ', התקיימו מספר פגישות בין הצוות שלו לבין מקורביו של זלנסקי, בהן הוצעה תוכנית הפעולה. 

18:01: הממשל האמריקאי שוקל לקדם כניסת פליטים אוקראינים למדינה עבור אלו שבני משפחותיהם מתגוררים בארצות הברית, כך על פי גורם רשמי המעורה בפרטים. 

18:00: על פי דיווח בסוכנות הידיעות RIA, סגן ראש ממשלת רוסיה הודיע כי נאסר ייצוא של סוכר מרוסיה עד ל-31 באוגוסט. נאסר גם ייצוא חיטה, שיפון, שעורה ותירס עד לסוף חודש יוני.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנאום מצב האומה (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנאום מצב האומה (צילום: רויטרס)

17:50: בבית הלבן דנו באפשרות לפיה הנשיא ג'ו ביידן יגיע לאירופה לדון בענייני הפלישה הרוסית לאוקראינה יחד עם בני בריתו, אך טרם התקבלה החלטה סופית, כך על פי גורם המעורה בפרטים.

17:00: קרן המטבע הבינלאומית: כלכלת אוקראינה עלולה להתכווץ בשליש, בעקבות הפלישה הרוסית.

16:40: מעל ל-2.8 מיליון אזרחים אוקראינים עזבו את המדינה מאז תחילת הלחימה, כך על פי הארגון הבינלאומי להגירה. 

16:20: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ינאם בפני הקונגרס האמריקאי ביום רביעי הקרוב, בשיחת וידיאו, כך על פי הודעת יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. 

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

16:10: דיווח: המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה הופסק בנסיבות טכניות, כך על פי הודעתו של חבר במשלחת האוקראינית למשא ומתן, מיכאילו פודוליאק. בחשבון הטוויטר שלו כתב כי השיחות הופסקו לשם עבודה נוספת בקרב הקבוצות באופן נפרד והבהרת הגדרות פרטניות, והוא הוסיף כי המשא ומתן יימשך.

15:30: שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, אמר בראיון לטלוויזיה הרוסית כי היאן הסיני הוא מטבע אמין, והודיע כי רוסיה תעשה שימוש במטבע כחלק מקשרי הסחר עם סין.

15:25: הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם אישר כי מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה נהרגו 636 אזרחים, בהם 46 ילדים. לטענת הארגון, המספרים עשויים להיות גבוהים אף יותר, לאור הלחימה האינטנסיבית בימים האחרונים בערים מריופול וחרקוב.

15:00: לפחות שני בני אדם נהרגו ועשרה נפצעו במהלך ההפצצות בסניהוריבקה שבמחוז מיקולאייב, כך על פי דיווח ברשת CNN. שלושה אזרחים ושבעה אנשי צבא נפצעו והועברו לטיפול בבית חולים מקומי.

14:50: משרד ההגנה ברוסיה הודיע כי לפחות 20 בני אדם נהרגו -28 נפצעו במהלך מתקפת טילים מצד אוקראינה לעבר המחוז הבדלני דונייצק. באוקראינה הכחישו את הדיוו. 

14:40: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ביקש מממשלתו להקל במסים על העסקים הקטנים והבינוניים, בעקבות המלחמה.

14:20: ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל מישוסטין, הדגיש כי רוסיה ובלארוס יעמיקו את שיתוף הפעולה ביניהן כנגד הסנקציות שהוטלו על ידי המערב, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות TASS. בסוכנות הידיעות RIA דווח כי ראש ממשלת בלארוס, רומן גולובצ'נקו, הודיע כי מדינתו נשענת על התמיכה הרוסית. 

14:01: דובר הקרמלין, דמטרי פסקוב, הבהיר כי בשלב זה, "אין מה להוסיף" באשר לשאלת סיום המבצע באוקראינה, כך דווח בסוכנות הידיעות TASS. 

13:50: גורמים בעיריית קייב הודיעו כי שני בני אדם נהרגו במהלך התקיפות של רוסיה בעיר, ומפעל מטוסים בעיר נפגע. 

13:45: דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הבהיר כי רוסיה לא פנתה לסין בבקשה לסיוע צבאי. הוא הוסיף כי לרוסיה יש את כל הציוד הדרוש על מנת להגשים את מטרותיה באוקראינה במלואן ובזמן. זאת לאחר שגורמים אמריקאים טענו כי רוסיה ביקשה מסין ציוד צבאי. 

פליטים מאוקראינה במולדובה (צילום: REUTERS/Vladislav Culiomza)
פליטים מאוקראינה במולדובה (צילום: REUTERS/Vladislav Culiomza)

הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)
הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)

פליטים מאוקראינה במעבר הגבול עם רומניה (צילום: REUTERS/Stoyan Nenov)
פליטים מאוקראינה במעבר הגבול עם רומניה (צילום: REUTERS/Stoyan Nenov)