הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-20: הלחימה על אדמת אוקראינה נמשכת גם היום (שלישי), כאשר על פי הדיווחים, האזעקות וההפגזות בערי אוקראינה לא נפסקות. בבירה קייב הוחלט על הטלת עוצר בן 35 שעות, בעוד במריופול מתריעים כי מצבם של התושבים קשה. במקביל, הצדדים נערכים לסבב נוסף של שיחות.

בתוך כך, מדינות האיחוד האירופי הודיעו על הטלת חבילת סנקציות רביעית נגד רוסיה, בעוד דובר הקרמלין הבהיר כי רוסיה "תנצל" את הקושי לטובת חיזוק כלכלתה באופן בלתי תלוי במדינות המערב. 

לכל העדכונים ממלחמת רוסיה-אוקראינה לחצו כאן

עדכונים שוטפים:

14:40: מזכיר מועצת הביטחון של רוסיה: המבצע הצבאי באוקראינה מתקיים כמתוכנן. 

14:30: הרשויות באוקראינה: 2,000 מכוניות הצליחו לעזוב את העיר מריאופול היום.  

14:00: ממשלת בריטניה הודיעה כי נוספו 350 שמות חדשים תחת רשימת הסנקציות נגד רוסיה, בהם תשעה גורמים הקשורים במערך הסייבר.

13:50: חבר צוות במשא ומתן האוקראינים מול הרוסים, דויד ארחמיה, הודיע על חידוש השיחות בין הצדדים. זאת לאחר שסבב השיחות שהתקיים אמש הופסק לאחר שבע שעות, "בנסיבות טכניות".

13:40: הרשויות בקייב עדכנו כי מניין ההרוגים מהתקיפות לפנות בוקר לעבר הבירה, עלה לארבעה.

13:27: קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמר: "עלינו להשתמש בכל צורת דיאלוג אפשרית על מנת ללחוץ להפסקת אש בטווח הזמן המיידי".

13:20: בסוכנות RIA דווח כי חיילים אוקראינים מחזיקים ב-17 ילדים כבני ערובה בעיר סלאביאנסק, המהווה חלק ממחוז דונייצק הבדלני, כך על פי משרד ההגנה המקומי.

13:10: משרד ההגנה האוקראיני הודיע על הרס שלושה טנקים רוסיים מסוג T-72 ונגמ"ש אחד במחוז הבדלני לוהאנסק. "ביחד לניצחון", כך כתבו.

12:30: בתום פגישה בין יו"ר הכנסת מיקי לוי, לשגריר ישראל באוקראינה, סוכם כי בשבוע הבא ינאם הנשיא זלנסקי בפני חברי הכנסת, בזום.

12:16: נציבות האו"ם לפליטים עדכנה כי כ-2.9 מיליון אזרחים אוקראינים עזבו את המדינה, בהם 1.8 מיליון שהיגרו לפולין.

12:15: דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב התייחס לסנקציות נגד רוסיה ואמר: "הכלכלה של רוסיה מתמודדת עם קשיים, אך זוהי הזדמנות לפיתוח, לחידוש ולהעצמת עצמאותה של רוסיה, זוהי ברכה במסווה, ננתב את הקושי לצמיחה", כך על פי ציטוטים בסוכנות הידיעות RIA.

12:10: הוועד הבינלאומי של הצלב האדום הזהיר: "המצב במריופול קיצוני, אנשים מתמודדים עם הבחירה הבלתי אפשרית שבין להאכיל את המשפחה ללשרוד בעצמם".

11:50: שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי, הטילו באופן רשמי את חבילת הסנקציות הרביעית נגד רוסיה וכינו אותה "החלטה היסטורית". חבילת הסנקציות כוללת רשימת של יותר מ-600 בעלי אזרחות רוסית. הרשימה החדשה לא נחשפה, אך על פי שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מאירי, נמנים בה אוליגרכים בכירים, לוביסטים ואנשי פרופגנדה. 

11:49: הקרמלין התייחס לתקרית בה עובדת ערוץ חדשות רוסיה הביעה מחאתה נגד המלחמה במהלך שידור, וכינה זאת "חוליגניזם".

11:15: מושל מחוז דניפרו באוקריאנה הודיע כי הכוחות הרוסים תקפו בנמל תעופה אזורי אזרחי ראשי בשעות הלילה ופגעו במסלולי ההמראה.

הפלישה הרוסית לאוקראינה: הרס בעיר דניפרו (צילום: REUTERS/Mykola Synelnikov)
הפלישה הרוסית לאוקראינה: הרס בעיר דניפרו (צילום: REUTERS/Mykola Synelnikov)

11:10: ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, הודיע על הטלת עוצר בן 35 שעות על העיר, החל מהיום בערב ועד ליום חימשי בבוקר.

10:40: שני אזרחים נהרגו במהלך ההפגזות בשעות הבוקר לעבר אזורים מגורים במערב קייב, כך על פי שירותי מערך החירום באוקראינה. 

10:30: יועצו של הנשיא זלנסקי הבהיר לקראת סבב השיחות הנוסף מול רוסיה: "אנחנו בצומת דרכים – או הסכם או שרוסיה תצא למתקפה".

09:55: שר החוץ של סין, וואנג יי, הזהיר כי מדינתו לא מוכנה להיות מושפעת מן הסנקציות הכלכליות על רוסיה, כך על פי הודעה בכלי התקשורת המקומיים. דבריו נאמרו ברקע החרפת הסנקציות נגד רוסיה במקביל ללחץ המופעל על סין שלא להביע תמיכה במדינה הפולשת. "סין היא לא צד למשבר", הבהיר.

09:40: ראשי הממשלות של פולין, צ'כיה וסלובניה יגיעו לקייב במהלך היום, במטרה להיפגש  עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, בקייב. "מטרת הביקור היא לאשר את תמיכתן החד משמעית של מדינות האיחוד האירופי בריבונות ועצמאות אוקראינה", כך הודיע פיטר פיאלה, ראש ממשלת צ'כיה, שהוסיף כי במהלך הביקור תוצג חבילת סיוע רחבה לאוקראינה ואזרחיה.

09:05: גורם רשמי בממשל האוקראיני הודיע כי מניין ההרוגים מהתקיפה על מגדל הטלוויזיה בצפון המדינה עלה ל-19. אמש דווח כי נהרגו תשעה בני אדם ותשעה נפצעו.

09:00: דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב הודיע כי הושגה שליטה מלאה במחוז חרסון שבדרום אוקראינה, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות IFAX.

מחסן המזון שנפגע בעקבות התקיפות באזור קייב, אוקראינה (צילום: Press service of the State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)
מחסן המזון שנפגע בעקבות התקיפות באזור קייב, אוקראינה (צילום: Press service of the State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)

08:50: שני בנייני מגורים בקייב נפגעו בעקבות התקיפות מצד רוסיה, כך על פי שירותי החירום באוקראינה. על פי הדיווח, בית פרטי נפגע ובניין בן שתי קומות עלה באש, לא דווח על נפגעים באירועים, כך דווח ברשת CNN.

08:40: על פי דיווח בסוכנות הידיעות RIA, סגנית ראש ממשלת רוסיה, ויקטוריה אברמצ'נקו, הודיעה כי בצל המחסור הצפוי במזון בעקבות הסנקציות המערביות, הוחלט על הרחבת הייבוא ממדינות "ידידותיות" לרוסיה. זאת כאשר בחודש האחרון, אושר ייבוא מוצרים מ-140 תאגידים זרים, ממדינות דוגמת טורקיה, הודו, סין, בלארוס, אזרבייג'ן, קירגיסטן וקזחסטן.

08:20: יפן הודיעה על הקפאת נכסיהם של 17 אזרחי רוסיה, כך על פי משרד האוצר במדינה. הסנקציות יוטלו נגד המיליארדר הרוסי יורי קובלצ'וק ובני משפחתו, נגד האוליגרך ויקטור וקסלברג ומחוקקים בפרלמנט הרוסי.

07:40: אזעקות נשמעות באזורים שונים במדינה. 

07:20: שגריר סין בבריטניה התייחס ללחימה הקשה באוקראינה והבהיר כי הדיווח האמריקאי לפיו רוסיה פנתה לסין בבקשת סיוע מהווה "דיסאינפורמציה זדונית". הוא הוסיף כי אין להוסיף "שמן למדורה" אלא להוביל מאמצים להקלת המצב. כמו כן טען כי סין פועלת לקידום שיחות השלום בין אוקראינה לרוסיה. 

07:00: דיווחים על פיצוצים חזקים במרכז בירת אוקראינה, קייב. 

06:15: כלי התקשורת באוקראינה דיווחו כי חודשה אספקת החשמל לתחנת הכוח הגרעינית בעיר צ'רנוביל. הודעה על כך נמסרה גם לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

05:45: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יגיע לבריסל ב-23 במרץ על מנת להיפגש על מנהיגי נאט"ו. הוא צפוי לדון עמם במלחמה באוקראינה.

1:36: נשיא אוקראינה זלנסקי: "שיחות המשא ומתן עם רוסיה יימשכו היום".

1:30: חברת "פייזר" הודיעה כי תתרום את כל הרווחים שלה ברוסיה למאמצי הסיוע ההומניטרי לאוקראינה.

00:35: רוסיה העבירה בקשה לקבלת מזון וציוד צבאי, הכולל טילים, מל"טים ורחפנים מסין. עוזר בכיר של ביידן הזהיר את מקבילו הסיני מפני "השלכות ותוצאות פוטנציאליות" על סין אם תסייע לרוסים.

00:30: רשת MSNBC האמריקאית: דובר הפנטגון מסר כי ארה"ב אימנה את הצבא האוקראיני עד לפני מספר שבועות על מנת לשפר את יעילותו.

00:00: המודיעין הבריטי: אין אינדיקציות התומכות בטענות של רוסיה, כי אוקראינה עומדת להשתמש בנשק גרעיני.

נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)
הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: רויטרס)

הריסות באוקראינה סמוך לקייב (צילום: REUTERS/Thomas Peter)
הריסות באוקראינה סמוך לקייב (צילום: REUTERS/Thomas Peter)