לפי דיווח בחדשות NBC, ממשל ביידן שוקל לספק לאוקראינה מל"טים מתאבדים מתוצרת ארה"ב, שמתפקדים כטילים מונחים חדישים שיכולים לפגוע במדויק בטנקים ותותחים רוסים ממרחק קילומטרים, כך סיפרו ל-NBC שני גורמים בקונגרס שתודרכו בנושא. לדבריהם, אם הנשק ינתן לאוקראינה, זה עלול לגרום לשימוש המשמעותי ביותר בנשק בלחימה עד כה.

לא התקבלו החלטות, אבל הגורמים אמרו כי הבית הלבן מתלבט אם לצייד את אוקראינה ב"טילים מסתובבים" עמוסי חומרי נפץ, המכונים סוויצ'בלייד, כחלק מחבילה חדשה של סיוע צבאי לאוקראינה בה הנשיא ג'ו ביידן צפוי לדון היום. 

הסוויצ'בלייד הם פצצות חכמות רובוטיות, המצוידות במצלמות, מערכות הדרכה והנחיה וחומרי נפץ. ניתן לתכנת אותם כך שיפגעו אוטומטית במטרות במרחק קילומטרים, וניתן לנווט אותם סביב יעדים עד שיגיע הזמן המתאים לפגיעה.

ישנן שתי גרסאות של הנשק, ה-300 וה-600, כאשר ה-300 מיועד לתקיפות נקודתיות על כוח אדם, וה-600 הגדולים יותר נועדו להשמיד טנקים וכלי רכב משוריינים אחרים. לפי היצרן, ה-600 יכול לטוס למשך 40 דקות ועד 50 מיילים.

הם כלי נשק חד-פעמיים, וזו הסיבה שהם כונו "מל"טים מתאבדים", אבל הם זולים בכמה סדרי גודל מטילי הלפייר שיורים המל"טים האמריקאים מדגם ריפר. ה-300 יכול לעלות עד 6,000 דולר, לפי הערכות מסוימות.

ניתן להגדיר את שני הנשקים תוך דקות ולשגר אותם מצינורות. הם טסים הרבה יותר מהר מהמל"טים הטורקיים שאוקראינה השתמשה בהם עד כה כדי להסב נזק לרוסיה, וככל הנראה הם יוכלו לחדור להגנה האווירית הנקודתית שרוסיה מפעילה על כוחותיה.

אם הסוויצ'בלייד ינתן לאוקראינה, זה עלול לגרום לשימוש המשמעותי ביותר בנשק בלחימה עד כה. צבא ארה"ב השתמש בסוויצ'בלייד בלחימה בנסיבות מוגבלות באפגניסטן ובמקומות אחרים, אך לא פרסם עובדה זו, אמרו מקורות הבקיאים בעניין.

את הנשק מייצרת חברת AeroVironment, שבסיסה בפרברי וושינגטון, והיא מספקת אותו לפיקוד המבצעים המיוחדים של ארה"ב. עד כה, בריטניה היא המדינה הזרה היחידה שהורשתה לרכוש את הסוויצ'בלייד.

חדשות NBC גם דיווחו על הדגמה בלעדית של הסוויצ'בלייד 300 בדצמבר. בכירים ב-AeroVironment אמרו אז שהממשלה אסרה עליהם להדגים את ה-600. פקידי AeroVironment לא הגיבו לבקשות להגיב.

"אנו עומדים לצד בעלות בריתנו והמדינות הריבוניות שלנו בזכותם להגן על ארצות מולדתם ועל חייהם כאשר הזכות הבסיסית הזו מאוימת", אמרה החברה בהצהרה באתר האינטרנט שלה שכותרתה "AeroVironment עומדת לצד תושבי אוקראינה ונאט"ו כולה". 

נותרו שאלות רבות לגבי ההסדר המוצע עם אוקראינה, כולל כמה מהטילים יש לארה"ב במלאי שלה, באיזו מהירות AeroVironment יכולה לייצר חדשים וכמה הכשרה האוקראינים ידרשו כדי להפעיל את המערכות.

מקורות בעלי ידע בנושא אמרו כי אוקראינה מבקשת מממשל ביידן רחפנים חמושים, טילים נגד ספינות, ציוד שיבוש אלקטרוני "מהמדף" וטילי קרקע-אוויר שיכולים לפגוע במטוסים בגובה רב יותר. לדבריהם, אוקראינה רצתה עזרה לחזק את מאמצי הלוחמה האלקטרונית שלה נגד רוסיה עם ציוד "מהמדף", כולל ציוד ניווט לווייני ושיבוש תקשורת ותקשורת קרקעית לפיקוח על מל"טים.

רשימת המשאלות שהוגשה לאחרונה לוושינגטון על ידי אוקראינה כוללת גם בקשה לטילי נ"מ ניידים יותר של סטינגר ונשק נ"ט של Javelin, שכבר הוכיחו חשיבות מכרעת במאבקה של הממשלה נגד כוח רוסי גדול יותר וחמוש יותר, אמרו המקורות , כולל שני דיפלומטים אירופאים שמכירים את הדרישות של קייב.

עדיין לא ברור אם ממשל ביידן יאשר חלק מהבקשות לנשק וציוד, כולל מל"טים חמושים או טילים נגד ספינות. הממשל ביקש בעבר להימנע מלספק נשק הכולל טכנולוגיה רגישה, מכיוון שהוא עלול ליפול לידיים של חיילים רוסים או להתגלות כבלתי מעשי כאשר הכוחות האוקראינים זקוקים לציוד שניתן להפעיל במהירות עם מינימום של אימונים.

פקידי ממשל גם מודאגים מנקיטת צעדים שעלולים להעלות את הסיכון לסכסוך ישיר בין נאט"ו לרוסיה. כאשר הממשל שלל הצעה לסייע לפולין לשלוח מטוסי קרב מתקופת ברית המועצות לאוקראינה, ציטט משרד ההגנה הערכת מודיעין שקבעה כי מהלך כזה עלול להסלים את המתיחות עם רוסיה.

ממשל ביידן סירב להגיב לדיווח.