הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-21: הקרבות ברחבי אוקראינה נמשכים גם היום (רביעי), כאשר בקייב דווח על פיצוצים עזים במהלך תקיפה של חיל האוויר הרוסי. במהלך היום, הקרמלין הודיע באופן דרמטי כי "רעיון של יצירת אוקראינה מפורזת, כמו אוסטריה ושוודיה, עם צבא משלה - יכול להיראות כפשרה".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, דחה את "מודל הנייטרליות" של רוסיה ודרש ערבויות לקראת סבב משא ומתן נוסף. בנאומו בפני הקונגרס האמריקאי הבהיר: "רוסיה הפכה את ערינו לשדה קרב". כמו כן, נאומו בפני כנסת ישראל נקבע ליום ראשון הקרוב. במקביל לנאומו של זלנסקי, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשא גם הוא הצהרה לתקשורת בה האשים את מדינות המערב שגרמו להתייקרות מחירים גלובלית והחריפו את הרעב במדינות העניות, בעקבות הסנקציות. הוא טען כי מצב של רוסיה "לא פשוט" אך הבהיר כי רוסיה נחושה להשלים את משימותיה באוקראינה. 

לכל העדכונים מיום הלחימה ה-21 לחצו כאן

עדכונים שוטפים: 

01:36: שלוש ספינות עם דגל פנמה נפגעו מטילים רוסיים בים השחור מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, כך מסרה הרשות הימית של פנמה.

01:15: יו"ר חברת הרכבות באוקראינה אמר כי ראשי ממשלת פולין, צ'כיה וסלובניה, שנסעו ברכבת לפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב, נקטו "צעד חזק" כדי להראות תמיכה בארצו שסועת המלחמה, אם כי "נאיבי".

00:30: פייסבוק הסירה פוסטים של שגרירות רוסיה שהכחישו תקיפות באוקראינה.

23:20: ארגון הבריאות העולמי דחה את מועד הערכת ספונטיק 5, החיסון הרוסי נגד נגיף הקורונה, זאת בשל פלישת מוסקבה לאוקראינה. 

22:00: הקרמלין: אמירתו של ביידן כי פוטין פושע מלחמה היא "לא מתקבלת על הדעת ובלתי נסלחת".

21:35: דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, אמרה כי ממשל ביידן אינו רואה את רוסיה נוקטת בפעולות כלשהן כדי להחליש את פלישתה לאוקראינה, שיצביעו על התקדמות בשיחות בין מנהיגי מוסקבה וקייב. 

21:05: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בשיחה עם כתבים: "פוטין הוא פושע מלחמה".

19:49: דיווח באוקראינה: ראש עיריית מליטופול שוחרר מהשבי במבצע מיוחד.

19:18: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן: "חבילת הסיוע לאוקראינה תהיה בשווי 800 מיליון דולר ותכלול בין היתר כטב"מים ומערכות נגד מטוסים". מכו כן, חשף הנשיא גם ארה"ב סיפקה לאוקראינה ציוד צבאי גם טרם הפלישה הרוסית.

18:30: מועצת העיר מריפול טוענת כי רוסיה הפציצה את התיאטרון העירוני, בזמן ששהו בו אזרחים על מנת לחפש מקלט. כעת בודקים אחר מספר הנפגעים. על פי עדי ראייה, כ-1,000 איש שהו בתיאטרון בזמן ההפצצה.

17:52: רוסיה חסמה את הגישה לערוץ BBC במדינה.

17:50: נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי: "רוסיה חייבת להענות להוראה של בית הדין בהאג".

17:30: בית הדין בהאג הורה לרוסיה להפסיק באופן מיידי את הפעולות הצבאיות באוקראינה". בית הדין הוסיף כי רוסיה חייבת להבטיח שכוחות אחרים הנמצאים בשליטתה או נתמכים על ידי מוסקבה, לא ימשיכו במבצע הצבאי.

17:00: דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, נשאל על דוח הפייננשיאל טיימס באשר להתקדמות במשא ומתן מול אוקראינה, והשיב: "מוקדם מדי לחשוף כל התקדמות פוטנציאלית שתוביל לסיום הלחימה".

15:50: ראש מועצת הביטחון ברוסיה, ניקולאי פטרושב, שוחח עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ק סליבן, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות RIA. סליבן הזהיר את פטרושב מפני כל שימוש בנשק כימי או ביולוגי נגד אוקראינה - שיגרור השלכות.

15:40: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הבהיר כי אין בכוונת רוסיה לכבוש את אוקראינה, והתריע מפני שימושה של זו בנשק גרעיני בטווח הזמן הקרוב. לדבריו המבצע ימשך כמתוכנן כאשר כלל המטרות יושגו, אך הוסיף: "אנחנו מוכנים לשאת ולתת".

בנאומו גינה את הסנקציות המערביות המובילות לדבריו לעוני, רעב ולעליית מחירים עולמית, והוסיף: "מי ידאג למיליון האזרחים הרעבים במדינות העניות?".

15:05: נשיא אוקראינה נאם בפני הקונגרס האמריקאי בשידור חי. במהלך הנאום, האשים את רוסיה המשתמשת במל"טים "כדי להרוג", והוסיף: "זה טרור שלא ראינו כבר 80 שנים ואנחנו מבקשים מענה לכך מכל העולם". זלנסקי קרא לחזק את הסנקציות המערביות נגד רוסיה וביקש סיוע של כוחות אוויריים, ואמר: "רוסיה הפכה את שמי אוקראינה לשדה מוות של אלפי אנשים".

זלנסקי פנה באופן אישי לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר: "אתה מנהיג האומה, מאחל לך שתהיה מנהיג העולם, ומשמעות הדבר, שתהיה מנהיג השלום".

14:53: שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב: "פוטין אמר שוב ושוב שאין מניעה לפגישה עם זלנסקי". 

14:33: אושר סופית: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ינאם בפני חברי הכנסת באמצעות שיחת וידאו ביום ראשון הקרוב בשעה 18:00. 

14:18: ראש ממשלת צ'כיה לאחר שחזר מהביקור בקייב: "אוקראינה מעל לכל זקוקה לציוד נשק". 
 
13:45: שר האוצר של אוקראינה: "המערכת הפיננסית יציבה, אין בעיות קריטיות". 

13:38: רשת CNN דיווחה כי דובר הקרמלין אומר שלמרות הסנקציות, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדיין פתוח לדבר עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן

13:32: נשיא אוקראינה: "עלינו לנהל משא ומתן על שלום הוגן עבור אוקראינה עם ערבויות אבטחה אמיתיות שעובדות". 

13:18: נשיא אוקראינה זלנסקי דורש מהרוסים לשחרר באופן מיידי את ראש עיריית מליטופול. על פי דיווחים נוספים במדינה, גם ראש העיר של סקדובסק, אולכסנדר יעקובלב וסגנו יורי פאליוך, נחטפו על ידי הצבא הרוסי.  
  
12:47: אוקראינה: "דוחים את מודל הנייטרליות והפירוז האוסטרי והשוודי, כפי שהוצע על ידי רוסיה". 

12:16:
הקרמלין: "רעיון של יצירת אוקראינה מפורזת, כמו אוסטריה ושוודיה, עם צבא משלה יכול להיראות כפשרה. סוגיית הסנקציות נדונה בשיחות עם אוקראינה - יהיו סנקציות אישיות על מנהיגי מדינות לא ידידותיות", כך דיווחה התקשורת הרוסית.

וולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
וולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

נזק מהפגזות רוסיה בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפגזות רוסיה בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

בניין מגורים בוער בעקבות פגיעת טיל רוסי בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
בניין מגורים בוער בעקבות פגיעת טיל רוסי בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

הפלישה הרוסית לאוקראינה: הרס בעיר דניפרו (צילום: REUTERS/Mykola Synelnikov)
הפלישה הרוסית לאוקראינה: הרס בעיר דניפרו (צילום: REUTERS/Mykola Synelnikov)