מיאוס בקרב צבא רוסיה? דיווח של עיתון הדיילי מייל הבריטי מביא היום (חמישי) שורה של ציטוטים שאמורים להטריד את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שלושה שבועות לתוך הלחימה באוקראינה. מספר חיילים שבויים של צבא רוסיה אמרו כי "יתקוממו" נגד הנשיא, לאחר שקיבלו פקודות לבצע "מתקפות טרור", לשיטתם, באוקראינה.

ארה"ב תשקול שליחת טילי S-300 לאוקראינה; מניין הקורבנות מוסיף לעלות | עדכונים שוטפים מהמלחמה >>>

החיילים המדוברים ביצעו ככל הנראה את התקיפה על בית החולים ליולדות במריופול לפני כשמונה ימים, וכינו אותו "סטייה נאו-נאצית". באותו התקיפה, כאמור, נהרגה אישה בהריון עם תינוקה, לצד ארבעה חללים נוספים. החיילים, שלושה טייסי חיל האוויר הרוסי אמרו לרשת CNN כי הזהירו את השלטון הרוסי: "לא תחביאו את זה לזמן רב, כי הרבה חיילים מרגישים אותו הדבר, ובמוקדם או במאוחר אנו נשוב הביתה".

הם השיתו את האשמה בדבר התקיפה על המפקדים הרוסים, שהורו על ביצוע תקיפות "מחרידות" נגד "אזרחים אוקראינים בלתי מעורבים". הם הזהירו כי "לא ניתן לסלוח על מעשים שכאלו". אחד מהטייסים, מקסים, אמר: "אני לא יודע מה יכול להצדיק, לעזאזל, דמעות של ילד, או יותר גרוע, את מותם של אנשים תמימים, ילדים". הוא הוסיף: "זו לא מלחמה שמטרתה פירוז אוקראינה או מלחמה בכוחות הצבא שלה, אלא פגיעה בערים שלה, באזרחים בלתי מעורבים שמושמדים".

העובדה שהטייסים הוחזקו על ידי הצבא האוקראיני מעלה ספקות לגבי מהימנות הדברים שלהם, שכן, יתכן ובשל העובדה שהם מוחזקים בכוח הם נאלצים לגנות את הפעולות של רוסיה ושל פוטין. עם זאת, דיווח של רשת CNN הראה כי שלושת הטייסים לא דיברו תחת איומים כלשהם, והידיים שלהם לא היו אזוקות. כמו כן, האוקראינים שהחזיקו אותם לא "הכניסו להם מילים לפה" וניסו לשנות את נושא הדיבור שלהם לזה שהם בחרו לדבר עליו.

חיילים רוסים באוקראינה (צילום: רויטרס)
חיילים רוסים באוקראינה (צילום: רויטרס)

בימים האחרונים ללחימה נדמה שצבא רוסיה "הוריד את הכפפות" והפסיק לפעול בצורה כירורגית באוקראינה. במקום, הוא מפציץ יעדים באופן רוחבי, שברובם גם נמצאים מתקנים אזרחיים, לצד מטרות צבאיות. במוסקבה, לעומת זאת, טוענים אחרת. 

לטענת הטייס מקסים, רבים ברוסיה וגם בקרב הכוחות הלוחמים שפוטין שלח אל הקרב הם "נגד המלחמה": "יש להם הרבה קרובי משפחה וחברים באוקראינה, ונאמר להם שזה מבצע צבאי שמתרכז באזור דונייצק ומזרח אוקראינה, ולא מתקפה כוללת נגד כל המדינה. החטיבה שלי הייתה נגד זה לחלוטין". הוא טען עוד כי "אף אחד לא יהיה נגד העובדה שאוקראינה תצטרף לרוסיה תחת איזשהי מסגרת של שיתוף פעולה, אבל רק בתנאי שקייב תרצה. להכריח אותם זה פשוט בלתי קביל".

"הניסיון להאשים את אוקראינה בנאציזם ובפאשיזם הוא פשוט שקר שהמשטר הרוסי פרסם כדי לעודד את הציבור למלחמה הזו", טען עוד. לדבריו, פוטין ומעגלו הקרוב היו צריכים את זה כדי לקדם את המטרות האישיות שלהם. "זה ישרת אותם להפיץ דיסאינפורמציה כזו על פאשיזם ונאציזם", אמר עוד. "לא ראינו נאצים או פאשיסטים. רוסים ואקראינים מדברים באותה השפה, אז אנחנו רואים את הטוב באנשים האלה".

חיילים רוסים (צילום: רויטרס)
חיילים רוסים (צילום: רויטרס)

נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

כנשאלו לגבי פגיעות באזרחים חפים מפשע, טייס רוסי אחר בשם אלכסיי טען: "זה לא בידיים שלנו את מי להפציץ ומה להפציץ. זו פקודה". מקסים הוסיף על דבריו של אלכסיי: "קשה לנו לדעת באמת במה אנחנו פוגעים. למשל, המפקדים שלנו מסמנים לנו שורה של טנקים, אבל אנחנו לא יכולים לדעת בוודאות אם יש או אין שם אחת כזו". הוא סיפר כי הכוחות הרוסים החלו להשתמש בפצצות לא מדויקות, הידועות בכינוי "פצצות טיפשות", שמגדילות את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים.

קצין מודיעין נוסף שנשבה השבוע על ידי צבא אוקראינה לצד שישה קצינים נוספים, סרגיי גלקין, צולם כשהוא ממרר בבכי ומתנצל בפני אנשי אוקראינה על כך שהיה חלק מהפלישה בהוראותיו של פוטין. גלקין אמר כי פוטין הורה להם "לפלוש לאוקראינה, לתפוס את הבירה קייב, במטרה כביכול להגן על האוכלוסייה האזרחית מפני פאשיזם ודיקטטורה, שפושים לכאורה במדינה". הוא הוסיף: "כשהגענו לאוקראינה הבנו שזה אסון".

"זו הייתה פלישה בוגדנית", טען עוד גלקין: "אני מבקש סליחה מעצמי, מהיחידה שלי, מכל בית, כל רחוב, כל אזרח אוקראיני, זקנים, נשים וטף, על הפלישה שלנו לאדמות שלהם". בהמשך פנה להנהגת הצבא הרוסי: "אני רוצה לומר לכם דבר אחד - אתם פחדנים, נהגתם בפחדנות, בגדתם בנו". 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

חייל שבוי נוסף מצבא רוסי טען כי לדעתו איחוי היחסים בין המדינות ייקח זמן רב: "יותר משנה, יותר מכמה עשורים, אולי כמה מאות שנים. אני באמת לא רואה סיבה להמשיך להתקיים אחרי כל זה, אחרי כל מה שקרה פה".

הסרטון פורסם מספר ימים אחרי שחייל רוסי נוסף שנשבה על ידי כוחות צבא אוקראינה טען כי פוטין מחזיק "יחידות חיסול" שמחפשות אחר עריקים מהצבא, שלא מוכנים לתרום את חלקם למלחמה באוקראינה.