הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-23: בצל הדיווחים על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה ואוקראינה, הלחימה ברחבי אוקראינה נמשכת גם היום (שישי) עם הפצצות כבדות בערים רבות באוקראינה ולראשונה הפגזה גם בעיר לבוב שבמערב אוקראינה, שם נפגע מפעל מטוסים הסמוך לשדה התעופה בעיר. באוקראינה עדכנו כי 109 ילדים נהרגו מתחילת הלחימה ומעל 130 נפצעו. 

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לשוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג בשעה 09:00 בבוקר שעון ארה"ב (15:00 שעון ישראל). על פי הודעת הבית הלבן, השיחה היא "חלק מהמאמצים לשמור על קווי התקשורת בין ארה"ב וסין פתוחים. שני המנהיגים ידונו בנוסף במלחמה של רוסיה נגד אוקראינה".

לכל העדכונים מיום הלחימה ה-22 לחצו כאן

המלחמה באוקראינה: נזק רב במריופול הנצורה בעקבות ההפגזות מצד הרוסים (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים: 

14:05: צבא אוקראינה טוען: כ-14,200 חיילים רוסים נהרגו מאז החלה המלחמה. 450 טנקים רוסיים וכמעט 1,450 רכבי קרב משוריינים נוספים הושמדו, יחד עם 93 מטוסים רוסיים ו-112 מסוקים. בנוסף, 205 מערכות ארטילריה רוסיות הושמדו, יחד עם 72 מערכות שיגור רקטות מרובות ו-43 מערכות נשק נגד מטוסים.

14:03: שגרירות ארה"ב באוקראינה: "פוטין יישא באחריות להתקפות המכוונות על מריופול".

13:53: סגן ראש הסגל של נשיא אוקראינה: לא נוותר על הצעת החברות באיחוד האירופי כדי להתפשר עם רוסיה.

13:44: שגרירות אוקראינה בישראל- "הרוסים ממשיכים להרוס בכוונה בתי כנסת ומרכזי תרבות יהודית ברחבי אוקראינה. מה עוד צריך לקרות כדי לגרום לממשלת ישראל לעזור לאוקראינה?".

13:39: הרשויות בקייב דיווחו כי 222 בני אדם נהרגו בבירה מאז תחילת הלחימה, מתוכם כ-60 אזרחים וארבעה ילדים. כמו כן, 889 בני אדם נפצעו, בהם 241 אזרחים.

13:28: האיחוד האירופי העביר עוד 300 מיליון יורו לאוקראינה, כך הודיע סגן נשיא הנציבות האירופית, ואלדיס דומברובסקיס. לדבריו, לראשונה האיחוד האירופי יממן רכישה ומסירת נשק "למדינה שהותקפה".

13:17: רוסיה לגוגל: הפסיקו להפיץ איומים על רוסים ביוטיוב.

12:34 הקרמלין: "אנחנו שומעים ורואים הצהרות שהן למעשה עלבונות אישיים על הנשיא פוטין. בהתחשב בעצבנות של ביידן, עייפותו ולעיתים שכחה שמובילה להצהרות תוקפניות, לא נבצע הערכות קשות, כדי לא לגרום ליותר תוקפנות".

נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

12:28: בולגריה הכריזה על עשרה דיפלומטים רוסים כלא רצויים. 

12:26: ארגון זכויות אדם באוקראינה עדכן כי כ-130 בני אדם חולצו מתיאטרון מריופול לאחר התקיפה האווירית.

12:11: שר החוץ האוקראיני דן עם ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי על הטלת חבילת סנקציות נוספת, חמישית במספר, על רוסיה. 

12:06: קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במשך כמעט שעה. בשיחתם שולץ קרא להפסקת אש באוקראינה והדגיש כי יש לשפר את המצב ההומניטרי ולהתקדם במציאת פתרון דיפלומטי בהקדם האפשרי. 

11:50: פוטין אמר לשולץ כי "קייב מעכבת את שיחות השלום עם מוסקבה", אך ציין כי מוסקבה עדיין מעוניינת להמשיך במשא ומתן.

11:39: איגוד עובדי הנמל השבדי הודיע ​​כי הוא מתכנן לחסום את כל הספינות המגיעות לרוסיה וממנה במחאה לפלישה לאוקראינה. עובדי המזח השוודים לא יטפלו באוניות היוצאות לרוסיה וממנה, ספינות הנושאות מטענים רוסיים בייבוא ​​ויצוא וכלי שיט הרשומים כרוסים.

פליטים מתפנים ממריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מתפנים ממריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

11:30: ראש ממשלת פולין הודיעה כי מדינתו תפעל להסרת התלות הכלכלית ברוסיה, עם תוכניות לבנות צינורות גז חדשים ולסבסד חקלאים על עליית מחירי הדשנים כדי לשמור על מחירי המזון נמוכים.

11:29: משרד היועץ המשפטי לממשלה באוקראינה מעדכן כי נכון להיום נהרגו 109 ילדים ונפצעו יותר מ-130.

11:22: לברוב: "המטרה שלנו היא להסיר כל איום על רוסיה מאדמת אוקראינה".

10:26: כוחות ההצלה של שירות החירום הממלכתי באוקראינה מדווחים כי אדם אחד נהרג ו-11 נפצעו בהפגזה על בניין מגורים בעיר חרקיב. 

10:13: רשות התקשורת הבריטית ביטלה את רישיון השידור של חברת טלוויזיה הרוסית RT בממלכה.

פליטים מתפנים ממריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מתפנים ממריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

10:12: דובר ממשלת צרפת: "אנו מקווים שהסנקציות יאלצו את פוטין לשנות את תוכניותיו".

09:32: צבא אוקראינה- "רוסיה שיגרה שישה טילים לעבר העיר לבוב. ככל הנראה הטילים היו טילי שיוט שנורו ממטוסי קרב מעל הים השחור, שניים מהטילים יורטו על ידי מערכות ההגנה האווירית".

09:25: כוחות ההצלה של שירות החירום הממלכתי באוקראינה מדווחים כי בהפגזה על מחוז פודיל נהרג אדם אחד וארבעה נפצעו.

08:33: ראש עיריית לבוב: "טילים פגעו באזור ליד נמל התעופה של לבוב. נגרם נזק לחלונות בבניינים של חברת הובלות".

נזק מהפגזה רוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפגזה רוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

08:29: דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI) חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין המבוסס על צילומי לווין שבוצעו אתמול מציג הערכות כוחות צבא בבלארוס, פעילות מפציצים בבסיס ברוסיה והערכת גודל הפעילות ביחס לכמות השלג שמסביב המטוסים.

בסיס חיל האוויר הרוסי אנגלס (צילום: וח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המוד)
בסיס חיל האוויר הרוסי אנגלס (צילום: וח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המוד)

הערכות כוחות צבא בבלארוס (צילום: וח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המוד)
הערכות כוחות צבא בבלארוס (צילום: וח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המוד)

08:22: דו"ח של משרד ההגנה הבריטי מעריך כי רוסיה סובלת מבעיות לוגיסטיות וכי מתקפות הנגד האוקראיניות פגעו בתמרון ההתקפי הרוסי

08:17: מספר טילים נחתו בסמוך לנמל התעופה בלבוב, כך מסר ראש העיר. 

06:40: דיווח על פיצוצים עזים נשמעו בעיר לבוב, במקום מיתמר ענן עשן.

04:15: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג בשעה 09:00 בבוקר שעון ארה"ב (15:00 שעון ישראל). על פי הודעת הבית הלבן, השיחה היא "חלק מהמאמצים לשמור על קווי התקשורת בין ארה"ב וסין פתטחים. שני המנהיגים ידונו בנוסף במלחמה של רוסיה נגד אוקראינה".

עשן מעל לבוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
עשן מעל לבוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

03:00: יפן הכריזה שתפעיל סנקציות נגד 15 אוליגרכים רוסים ותשעה ארגונים הנמצאים בבעלות רוסיה. הסנקציות החדשות, הכוללות בין היתר הקפאת נכסים, יצטרפו לסנקציות הקיימות נגד רוסיה שכבר הטילה יפן.

02:55: נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי פנה לאזרחי רוסיה בפייסבוק ופרסם אזהרה עבורם: "מי שיחליט להצטרף לצבא הרוסי - זו תהיה ההחלטה הגרועה בחייו. חיים ארוכים שווים יותר מהכסף שיתנו לכם עבור חיים קצרים. אנחנו לא רצינו את המלחמה, אנחנו רוצים שלום. רוצים שתאהבו את הילדים שלכם יותר ממה שאתם מפחדים מהשלטון שלכם".

02:28: שרת החוץ של אוסטרליה אמרה כי הממשלה האוסטרלית החליטה להטיל סנקציות על קרן העושר הלאומית הרוסית ומשרד האוצר הרוסי.

01:30: מועצת העיר מריופול טענה כי העיר מותקפת בין 50 ל-100 פעמים מצד הצבא הרוסי מדי יום, מאז פרוץ הלחימה לפני שלושה שבועות. לטענת מועצת העיר, כ-80% מהדירות בעיר נפגעו, וכ-30% מהן בלתי ניתנות לשחזור.

נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפצצה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

00:10: בארה"ב דווח כי אזרח אמריקאי נהרג בעיר צ'רנוב שבצפון אוקראינה, בזמן שהמתין בתור לקבלת לחם. על פי הדיווח, אחותו של ההרוג פרסמה פוסט בפייסבוק בו טענה כי אחיה נורה על ידי צלפים של הצבא וכי גופתו נמצאה לאחר מכן על ידי המשטרה המקומית. זמן קצר לאחר הדיווח, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אישר את הדיווח בהודעה רשמית.

23:25: שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, פנה למדינות החברות בארגון FAFT שהוקם על ידי מדינות ה-G7, בבקשה להוציא את רוסיה מכלל הארגונים והפלטפורמות האזרחיות ולהוסיף אותה לרשימה השחורה של FATF.

23:00: רוסיה לא תעמיד להצבעה את הטיוטה הקוראת להגשת סיוע הומניטרי באוקראינה, כך אמר שגריר רוסיה באו"ם, ואסילי נבנזיה.

22:25: על פי סוכנות הידיעות IFAX, כ-3,810 אזרחים אוקראינים עזבו את מקום מגוריהם באמצעות המסדרונות ההומניטריים שנפתחו אתמול.