ראש אמ"ן לשעבר אלוף (מיל') עמוס ידלין, עמית בכיר באוניברסיטת הווארד, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב־103fm על מצב הלחימה בין רוסיה לאוקראינה והעריך האם נשיא רוסיה פוטין עתיד להסלים את המצב. הוא הוסיף וציין כי התארכות המלחמה יצרה מבוכה רבה בסין, שנתנה לפוטין "אור ירוק" למבצע, וכעת שוקלת מחדש את עמדתה ואת תמיכתה ברוסיה. זאת, בצל שיחתו הצפויה היום של נשיא סין שי עם נשיא ארה"ב ביידן

בפתח דבריו הסביר ידלין כי "מקובל מאוד שבמקביל ללחימה יהיה גם משא ומתן, אבל מה שחשוב להבין הוא האם המשא ומתן הזה הולך לאיזשהו מקום. להערכתי, הפער בין 2 הצדדים הוא מאוד גדול ובשלב הזה הם ניצבים בפני דילמה אכזרית - לקבל הסכם שיציג אותם ככאלה שלא השיגו את היעדים לטובתם יצאו למלחמה, או לוותר על חלקים מארצם".

ידלין הסביר כי "שני הצדדים לא בשלים לוויתור הזה, ולכן הם נגררים להמשך המלחמה. זה לא פשוט, כי לרוסים יש אבדות גדולות והלוגיסטיקה שלהם לא תומכת. פוטין מודע למה שקורה לצבא שלו, שלא סיפק את הביצועים להם ציפה, אך הוא אומר לעצמו שאם יפסיק עכשיו הוא יישאר עם בעיית מוניטין קשה מאוד. הרי רוסיה היא מעצמה וכשמעצמה יוצאת למלחמה, היא לא נמדדת בימים או בשבועות".

עוד הוסיף: "פוטין חושב כמו ראש מעצמה וברגע הזה הוא מרגיש שאם יפסיק ההימור שלו נכשל. הוא כמו מהמר ליד השולחן, מגדיל את גובה ההימור. אז או שזה יצליח לו, או שהוא ימשיך להיכשל בגדול - ואז תהיה סכנה מסוג אחר לגמרי, כלומר מעבר לכלי נשק שעד היום הוא לא השתמש בהם אלא רק רמז עליהם".

על החשש מכך שפוטין ישתמש בנשק כימי, אמר: "אני חושב שזו אפשרות, זה על השולחן כבר שבועיים, אבל אני עדיין חושב שהוא רחוק מזה. צריך לתת לו את הצידוק למהלך הזה - פוטין לא חושב במונחים של מלחמת ששת הימים, אלא במונחים ארוכים יותר".

בהמשך, התייחס לתפקידה של סין במלחמה והדגיש: "כשהסינים נתנו אור ירוק לרוסים, הם חשבו את מה שפוטין חשב - שיהיה מבצע משטרתי, שתוך כמה ימים תסולק הממשלה האוקראינית ושארצות הברית שוב תיחלש כפי שקרה בפקיסטן. זה היה הימור לא נכון ולדעתי יש היום בהחלט מבוכה בבייג'ינג ומחשבה שנייה האם להמשיך לתמוך ברוסים. לכן, השיחה עם ביידן כה חשובה". 

לסיכום, התייחס ידלין לסוגייה האיראנית וההתקדמות אל ההסכם ואמר: "ישראל לא חלק מההסכם, והשיקול אם להמשיך את הפעילות החשאית תלוי במה עושים האיראנים. אין מגבלה על ישראל להמשיך את הפעילות החשאית גם כשיש הסכם.

הוא הסביר כי "מה שישראל תצטרך לעשות, זה להכין את עצמה למקרה של התקדמות לקראת סוף ההסכם, שאז לאיראנים מותר להגדיל את תוכנית הגרעין כמעט בצורה בלתי מוגבלת, ישראל צריכה להיות מוכנה עם האופציה. אנחנו מדינה חזקה ולא תלויים באמריקאים, אבל מאכזב לראות איך שהם מוכנים לוותר בנושא הזה. עם זאת, אני חוזר ואומר שזה עדיין לא גמור".

סייע בעריכת הכתבות: דוד זבולוני, 103fm