הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-24: הלחימה ברחבי אוקראינה נמשכת גם היום (שבת), כאשר קרבות קשים מתנהלים ברחובות במרכז העיר מריופול הנצורה, מה שמקשה על המאמצים לחילוץ אנשים שנלכדו מתחת להריסות התיאטרון שהופגז מוקדם יותר השבוע.

במקביל, עוצר מורחב הוכרז בעיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה, על רקע החשש שהעיר עשויה להיות במסלול של התקדמות רוסית אפשרית במעלה ממריופול. במישור הדיפלומטי, פולין הציעה לאיחוד האירופי שהגוש יטיל איסור מוחלט על סחר עם רוסיה.

המלחמה באוקראינה: נזק רב במריופול הנצורה בעקבות ההפגזות מצד הרוסים (צילום: רויטרס)

לכל העדכונים מהיום ה-24 ללחימה לחצו כאן

עדכונים שוטפים:

22:00: כ-50 גופות אותרו מתחת להריסות בסיס צבאי במיקולאייב, לאחר שביום שישי הוא נפגע מירי רקטות. על פי שירותי החירום באוקראינה, לפחות 200 חיילים שהו בו בעת ההפגזות.

21:50: משרד החוץ האוקראיני טען כי כ-14,400 אנשי צוות מרוסיה נהרגו באוקראינה מאז תחילת הפלישה, לפני כשלושה שבועות. על פי פרסום של משרד החוץ, נטען כי גם 95 מטוסים רוסים, 115 הליקופטרים, 1,470 רכבים משוריינים ו-213 אמצעי ארטילריה הושמגו.

21:40: גבר וילד כבן תשע נהרג במתקפה הרוסית נגד העיר חארקוב. 

21:00: 6,623 אזרים אוקראינים פונו מבתיהם במסדרונות ההומניטריים במהלך היממה האחרונה, כך על פי גורם בכיר המעורה בפרטים. בנוסף, 4,128 אזרחים עזבו את העיר מריופול במהלך פרק זמן זה.

הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

20:50: נשיא אוקראינה לשעבר, פטרו פורושנקו, קרא לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, להגיע לביקור באוקראינה, במסגרת שהותו בבריסל, לקראת כינוס נאט"ו, בשבוע הבא. "למה שחברה הטוב של אוקראינה, ג'ו ביידן, מנהיג העולם שמנהיגותו נעמדת במבחן כעת – לא יגיע לבקר כאן בשבוע הבא כאות הזדהות?".

20:30: הרשויות בקייב, בירת אוקראינה, עדכנו כי מאז תחילת הפלישה הרוסית נהרגו 228 בני אדם בבירה, בהם ארבעה ילדים. בנוסף, 912 בני אדם נפצעו.

18:50: שר האוצר של אוקראינה הבהיר כי הפלישה הרוסית גרמה לפגיעה בכ-30% מהכלכלה במדינה. "ההכנסות שלנו ממסים לא מאפשרות לנו לכסות את הוצאותינו, לכן נתבסס על הלוואות", אמר סרחי מרצ'נקו.

הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

18:02: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, דחק בשוויץ לפעול נגד אוליגרכים רוסים, שלדבריו מסייעים בניהול המלחמה במדינתו, מתוך שוויץ.

18:00: פיפ"א הודיעה על הקצאת כמיליון דולרים עבור סיוע הומניטרי לאוקראינה.

17:50: אוקראינה הפכה למדינה הראשונה בעולם שהגישה כתב אישום לבית השפט, תחת העבירה – מימון טרור, כך הודיעה אמין דז'פארובה, סגנית שר החוץ של אוקראינה.

17:10: מיכאילו פודוליאק, חבר בצוות המשא ומתן של אוקראינה, אמר כי "סין חייבת לקבל את ההחלטה הנכונה ולהצטרף לגינויים על רוסיה".

16:15: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ביום חמישי והציב מספר תנאים עבור הפסקת אש עם אוקראינה. בין התנאים שהציב פוטין: אוקראינה חייבת להישאר ניטרלית ולוותר על בקשת ההצטרפות לברית נאט"ו, פירוק מנשק ומתן ערבות ביטחונית, סיום תהליך ה"דה - נאציפיקיציה של אוקראינה", הסרת חסמים משימוש בשפה הרוסית באוקראינה. כמו כן, אוקראינה תתבקש להכיר בסיפוח חצי האי קרים ובשתי הרפובליקות העצמאיות בדונבאס.

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

בנוסף, ארדואן הציע לפוטין להגיע לשיחות שלום עם אוקראינה שיתקיימו בטורקיה. על פי הדיווח, נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי הסכים להצעה, אך פוטין דרש שכל התנאים שהציב ימולאו בטרם יגיע לשיחות.

15:30:  אולכסנדר סטארוך, ראש מועצת זפוריז'יה, הודיע ​​כי העוצר בשטח שתחת אחריותו יחל בשעה 16:00 ויסתיים ביום שני בשעה 06:00. "למען ביטחונכם, נא לא לצאת לרחובות או למקומות ציבוריים אחרים במהלך הזמן הזה (למעט עם כרטיסים שהונפקו במיוחד ותעודות זהות)", אמר סטארוך ברשתות החברתיות.

14:48: שבעה בני אדם נהרגו וחמישה נוספים נפצעו בתקיפת מרגמה רוסית על העיירה מקריב שבאוקראינה ביום שישי, כך מסרה המשטרה המקומית.

13:35: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי שיתוף הפעולה בין מוסקבה לסין רק יתחזק בנסיבות הנוכחיות. "שיתוף הפעולה הזה יתחזק, כי בתקופה שבה המערב מערער באופן בוטה את כל היסודות שעליהם מבוססת המערכת הבינלאומית, כמובן שאנחנו - כשתי מעצמות גדולות - צריכים לחשוב איך להמשיך בעולם הזה", הצהיר לברוב.

13:00: פולין הציעה לאיחוד האירופי שהגוש יטיל איסור מוחלט על סחר עם רוסיה, כך אמר ראש הממשלה של פולין מטאוש מורבייצקי. "פולין מציעה להוסיף איסור סחר לחבילת הסנקציות בהקדם האפשרי", אמר מורבייצקי.

נזק מהפגזה רוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפגזה רוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)