הפלישה הרוסית לאוקראינה, היום ה-25: בעוד התקיפות האלימות נגד אוקראינה, לרבות העיר מריופול נמשכות, הנשיא, ולדימיר זלנסקי, הודיע היום (ראשון) כי הוא מוכן לשאת ולתת ישירות מול מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין. עם זאת, הוא הזהיר כי אם המו"מ ייכשל – הדבר יוביל למלחמת עולם שלישית, כפי שאמר בראיון לרשת CNN.

במקביל לכך, בניגוד להפצרותיה של אוקראינה, הבית הלבן הודיע כי אין בכוונתו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן לבקר באוקראינה במהלך השבוע הקרוב, במסגרת ביקורו באירופה. זאת ועוד, על פי נציב הפליטים של האו"ם, כעשרה מיליון אזרחים אוקראינים נעקרו מבתיהם בעקבות הפלישה, ובאו"ם מדווחים על כ-900 הרוגים אוקראינים מתחילת הקרבות.

לכלל העדכונים מיום הלחימה - לחצו כאן

המלחמה באוקראינה: שריפת ענק פרצה בשוק בחרקוב בעקבות הפגזה רוסית (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

22:50: דיווח על פיצוצים בשמי קייב.

22:20: אוקראינה מתכננת לשלוח 50 אוטובוסים במטרה לפנות תושבים החל משעות הבוקר במריופול. כמו כן, במהלך היום פונו 3,985 מהעיר מריופול לזאפוריז'יה, כך על פי סגן ראש הממשלה.

21:40: דובר משרד ההגנה הרוסי הכריז כי אוקראינה צריכה לספק תשובה בכתב עד לחמש בבוקר לגבי ההצעות על מסדרונות הומניטריים מהעיר הנצורה מריופול. "אנחנו מצפים לתשובה על ההצעות ההומניות הטהורות של רוסיה, בשם הצלת תושבי מריופול והתשתית של העיר", אמר קולונל-גנרל מיכאיל מיזינצב.

הוא גם קרא לכל הכוחות שנמצאים בעיר להיכנע באופן מיידי כדי שיוכלו לצאת בשלום מהעיר. "לכל מי שיניחו את כלי הנשק שלהם מובטחת יציאה בטוחה ממריופול ויכולת לשמר את חייהם", אמר. "מפקדי היחידות של הרפובליקה של דונייצק ושל רוסיה יבטיחו את היציאה הבטוחה, בלי נשק, לכל מקום שתבחרו".

21:00: ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שוחח עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. על פי הודעת הראשון, השניים דנו באפשרויות לקידום האינטרסים של אוקראינה במהלך פגישת נאט"ו וחברי פורום G7 שיתקיימו השבוע. ג'ונסון הבהיר בתום השיחה כי "בריטניה תעמוד לצדה של אוקראינה מבחינה צבאית, כלכלית ופוליטית, במטרה לסיים את הלחימה הקשה". 

נאום זלנסקי מוקרן בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
נאום זלנסקי מוקרן בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

20:00: ראשת ממשלת אסטוניה, קאג'ה קאלאס, הבהירה בראיון לרשת CNN כי "פוטין לא צריך לנצח במלחמה הזו", כך אמרה.

18:50: הרשויות במריופול ממשיכות לבחון את גודל האסון שבהפצצת בית הספר לאומנויות בעיר, שאירע בשעות הבוקר. על פי יועצו של ראש העיר, אין נתונים מבצעיים מדוייקים על כמות האנשים שהסתתרו בבית הספר או על מספר הקורבנות.

18:00: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, נאם בפני חברי הכנסת בשידור חי בזום ותקף את ישראל על כך שאינה מסייעת למדינתו. "מה ישאר מהערים שלנו לאחר המלחמה המחרידה? אני בטוח שאתם חשים בכאב שלנו, אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה ואפילו אשרות כניסה. האם זו אדישות? אלו חישובים? או תיווך ללא בחירת צד? אתם תצטרכו לחיות עם הבחירות שלכם", כך אמר בנאומו.

17:40: דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, הודיעה כי אין בכוונתו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, לבקר באוקראינה במהלך השבוע הקרוב, במסגרת ביקורו באירופה. "הביקור יתמקד בהמשך גיוס התמיכה באוקראינה ובגינוי פעולותיו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, אך אין כוונה להגיע לאוקראינה", כך הבהירה בציוץ בטוויטר. 

16:00: כ-902 בני אדם נהרגו ו-1,458 נפצעו מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, לפני כשלושה שבועות, כך על פי ארגון זכויות האדם של האו"ם. אלא שעל פי הארגון, מספר ההרוגים עשוי להיות גבוה יותר, מאחר ואין נתונים עדכניים באשר למספר הקורבנות בעיר מריופול.

13 במרץ: רחפן תיעד רכב צבאי בוער במהלך הפלישה למריופול (צילום: רויטרס)
13 במרץ: רחפן תיעד רכב צבאי בוער במהלך הפלישה למריופול (צילום: רויטרס)

15:00: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, התראיין לרשת CNN והבהיר כי הוא מוכן לשאת ולתת מול מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין. עם זאת הזהיר כי אם השיחות ייכשלו, ההשלכות לכך יהיו "מלחמת עולם שלישית". הוא הוסיף: "אם יש סיכוי, אפילו של 1%, לעצור את המלחמה – עלינו לנצל את ההזדמנות הזו, אנו מאבדים אנשים על בסיס יומי", כך אמר בראיון.

הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

ילדה מחזיקה את ידה של אמה לאחר שנמלטה מאוקראינה לרומניה (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
ילדה מחזיקה את ידה של אמה לאחר שנמלטה מאוקראינה לרומניה (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)