מלחמת רוסיה אוקראינה, היום ה-26: לאחר שאוקראינה סירבה להיכנע לאולטימטום שהציבה רוסיה, שקראה לכניעת תושבי מריופול בתמורה לפתיחת מסדרונות הומניטריים, התקיפות באוקראינה נמשכו. בקייב נהרגו שמונה אזרחים בהפצצת מרכז קניות מסחרי. 

כמו כן, במקביל לאיום מפני סנקציות נוספות, משרד החוץ הרוסי זימן את השגריר האמריקאי במדינה, ג'ון סאליבן, והודיע כי היחסים בין המדינות קרבים לסיומם לאור תוקפנותו של הנשיא ג'ו ביידן נגד מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין.

במקביל, על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, הממשל האמריקאי יעביר לאוקראינה מערכות הגנה אווירית מתוצרת ברית המועצות, אשר נרכשו על ידי הפנטגון לאורך עשרות שנים כדי ללמוד את הטכנולוגיה הסובייטית והוחזקו במחסן צבאי באלבמה.

המלחמה באוקראינה: שריפת ענק פרצה בשוק בחרקוב בעקבות הפגזה רוסית (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים: 

21:30: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הצהיר כי כל פשרה שתגובש בסוגיות הביטחוניות במסגרת הסכם אפשרי עם רוסיה תועלה למשאל עם. "התושבים יצטרכו להגיב לסוגים שונים של פשרות", אמר בריאיון לטלוויזיה הממלכתית. "בכל מקרה, אני מוכן לעשות הכל אם המהלך שלי יזכה לתמיכת העם".

20:10: גורם בכיר בנאט"ו אמר בראיון לרשת NBC כי בת בריתה הקרובה של רוסיה, בלארוס, צפויה לתקוף בקרוב את אוקראינה. הוא ציין כי בלארוס אף מתכננת לאפשר לרוסיה להציב נשק גרעיני על אדמתה.

19:55: מושל מחוז זפוריז'יה הודיע כי אוטובוסים שנועדו לפינוי אזרחים מאוקראינה, נפגעו על ידי הכוחות הרוסים, שגרמו לפציעתם של ארבעה ילדים.

פריסת כוחות רוסים בדרום בלארוס  (צילום: רויטרס)
פריסת כוחות רוסים בדרום בלארוס (צילום: רויטרס)

19:40: רוסיה העבירה לצלב האדום שמותיהם של יותר מ-500 אוקראינים שנפלו לכאורה בשבי, כך על פי סוכנות הידיעות IFAX.

19:00: התביעה באוקראינה פתח בחקירה נגד חיילים רוסים שתקפו חמש אניות שנשאו תבואה אוקראינית בנמל ברדיאנסק, כך על פי הודעת משרדו של התובע הכללי. התיק הפלילי יופקד בידיהם של תובעים מזפוריז'יה.

18:40: הממשל האמריקאי יעביר לאוקראינה מערכות הגנה אווירית מתוצרת ברית המועצות, אשר נרכשו על ידי הפנטגון לאורך עשרות שנים כדי ללמוד את הטכנולוגיה הסובייטית והוחזקו במחסן צבאי באלבמה - כך דווח בוול סטריט ג'ורנל. הציוד כולל מערכת הגנה ניידת מדגם SA-8, אולם לא מערכת S-300 שנרכשה בבלארוס.

18:20: משרד החוץ האוקראיני פרסם רשימת חברות הממשיכות לספק שירותים לרוסיה, תחת הכותרת: "מסים ברוסיה = מתים באוקראינה". בין החברות נמנו גם ענקית התרופות פייזר, רשת הספורט דקטלון, רשתות בנקאיות ועוד.

18:00: נשיא אוקריאנה, ולדימיר זלסקי, הבהיר כי קייב מריופול וחארקוב לעולם לא יכנעו לידיה של רוסיה.

17:50: בית המשפט ברוסיה אסר את השימוש ברשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם במדינה, בטענה כי פלטפורמת "מטא" מעבירה מסרים "קיצוניים" נגד רוסיה, כך על פי סוכנות הידיעות TASS. 

17:45: ראש עיריית קייב הודיע על הטלת עוצר נוסף, לאור החשש מפני תקיפות נוספות.

הפלישה הרוסית לאוקראינה: הריסות בבירה קייב (צילום: Press service of the State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)
הפלישה הרוסית לאוקראינה: הריסות בבירה קייב (צילום: Press service of the State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)

17:30: רוסיה הודיעה כי תפרוש משיחות השלום עם יפן בעקבות הסנקציות שהטילה טוקיו על אוקראינה. שתי המדינות טרם סיימו רשמית את הסכסוך ביניהן מאז מלחמת העולם השנייה, בשל העימות שעצר את הקשרים הכלכליים.

17:20: רוסיה דיווחה כי שיגרה טיל אוויר-קרקע מסוג קינז'אל ממרחק של אלף ק"מ לעבר מתקן באוקראינה.

17:00: שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, הודיע כי ב-5 באפריל תתקיים בברלין ועידת תרומות למען הפליטים האוקראינים.

16:32: משרד החוץ הרוסי זימן את השגריר האמריקאי במדינה, ג'ון סאליבן, והודיע כי היחסים קרובים להגיע לסיומם לאור תוקפנותו של הנשיא ג'ו ביידן נגד מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין. 

16:00: זוג הורים ובתם, בעלת אזרחות ישראלית, נעצרו בידי הכוחות הרוסים במליטופול. על פ הודעת משרד החוץ הישראלי, שעות לאחר הדיווח על כך, השלושה שוחררו.

15:30: שרת האוצר של גרמניה, אנאלה ברבוק, הודיעה כי האיחוד האירופי ירחיב את משלוחי הנשק לאוקראינה, בשווי של כמיליארד יורו.

15:03: הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם אומר כי 925 אזרחים אוקראינים נהרגו ו-1,496 נפצעו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. 

15:00:
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי פנה לגרמניה בנאום משודר בבקשה "להציל את עיר הבירה קייב". 

זלנסקי נשיא אוקראינה (צילום: רויטרס)
זלנסקי נשיא אוקראינה (צילום: רויטרס)

14:30: שר ההגנה האוקראיני, אולקסי רזניקוב בפייסבוק: "כל כך הרבה עשרות אלפי חיים ברחבי אוקראינה ניצלו. היום מריופול מצילה את קייב, דניפרו ואודסה. כולם חייבים להבין את זה".

14:00:
השחקנים מילה קוניס ואשטון קוצ'ר גייסו למעלה מ-30 מיליון דולר עבור פליטים אוקראינים שנמלטו מהמדינה על רקע הפלישה הרוסית המתמשכת, כך דווח ברשת CNN. 

13:35:
ראש עיריית קייב דיווח כי באזור נרשם זיהום האוויר גדול בעקבות ההפגזה הרוסית על מרכז הקניות מוקדם יותר. 

13:07: הבנק הגרמני של גרמניה מזהיר כי הפלישה של רוסיה לאוקראינה משבשת את הסחר במדינה ומביאה לעלייה במחירי הדלק והחיטה. 

12:54:
הרשויות באוקראינה דיווחו כי יותר מ-66,000 איש וכמעט 14,000 כלי רכב חצו את גבולות המדינה לכיוון האיחוד האירופי ומולדובה. בימים האחרונים, תנועת הנוסעים בחלקו המערבי של הגבול נותרה יציבה.

12:20:
חיל האוויר של רוסיה פגע במתקן צבאי של צבא אוקראינה באזור רובנה באמצעות טילי שיוט, כך אמר משרד ההגנה הרוסי. 

12:18:
נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה אמר במסיבת עיתונאים כי מדינתו פועלת להפסקת כל יבוא האנרגיה מרוסיה: "קישור הגז עם פולין, החיבור התת-ימי עם שוודיה, סנכרון מערכת החשמל עם יבשת אירופה - כל זה ממחיש שליטא מתכוננת לחיות לחלוטין ללא משאבי אנרגיה רוסיים". 

12:01:
הרשויות באוקראינה דיווחו כי לפחות שמונה בני אדם נהרגו בהתקפה רוסית על מרכז הקניות של קייב. 

נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

12:00: ראש העיר של קייב הכריז על הטלת עוצר בין 20:00 בערב ועד 07:00 בבוקר למחרת.  

11:49: מנהיג הכוחות הפרו-רוסים בחבל דונייצק אמר כי ייקח לא פחות משבוע כדי "ללכוד את מריופול". 

11:39: הרשויות בספרד דיווחו כי 25,000 פליטים מאוקראינה הגיעו אל שטח המדינה מאז תחילת המלחמה. סוכנות הפליטים של האו"ם מעריכה שכמעט 3.5 מיליון אוקראינים נמלטו מארצם, ויותר משני מיליון מהם עברו לפולין השכנה. גם רומניה, הונגריה וסלובקיה מארחות מספר רב של פליטים.

11:30: הקרמלין הזהיר כי אירופה תיפגע קשות במקרה שבו יוטל אמברגו על הנפט הרוסי, דבר שיפגע במאזן האנרגיה של היבשת, אך לא של ארה"ב.  

11:14: דובר הקרמלין דיווח כי שיחות השלום בין מוסקבה לקייב עדיין לא הניבו פריצות דרך משמעותיות וקרא למדינות שיכולות להשפיע על אוקראינה להשתמש בכוחן כדי להשפיע על קייב במשא ומתן. 

10:48: הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל: "רוסיה הורסת את אוקראינה בלי שום כבוד לכללי המלחמה. רוסיה אשמה בפשעי מלחמה מאסיביים". 

10:45: סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ'וק אמרה כי אוקראינה "כמובן דחתה אולטימטום רוסי לכניעה של אנשים במריופול בתמורה למסדרון הומניטרי. המצב בעיר הנצורה קשה מאוד".

נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

12 במרץ: גבר הולך עם אופניים בין ההריסות של העיר מריופול  (צילום:  Evgeniy Maloletka)
12 במרץ: גבר הולך עם אופניים בין ההריסות של העיר מריופול (צילום: Evgeniy Maloletka)

צוות כיבוי אש משתלט על שריפה שנגרמה מהפגזה על העיר קייב (צילום: רויטרס)
צוות כיבוי אש משתלט על שריפה שנגרמה מהפגזה על העיר קייב (צילום: רויטרס)

נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
נזק מהפגזה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)