אולגה וסילבקה סמגליוק, חברת פרלמנט באוקראינה, שוחחה הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על מצב הלחימה באוקראינה ועל נאומו של הנשיא זלנסקי אמש בפני הכנסת, בו השווה את המלחמה באוקראינה לשואה ול"פתרון הסופי", ואמרה: "אם חברי הכנסת לא רוצים לשמוע את האמת זו בעיה שלהם, גם ב-1940 היו מדינות שלא רצו לשמוע את האמת". 

בפתח דבריה התייחסה לנאומו של זלנסקי ואמרה: "חשבתי שהוא אמר בדיוק מה שרציתי לשמוע ועל מה שדיברתי עם כל העיתונים ששאלו אותי מישראל. שמעתי מה שגם אני רציתי לשמוע, שזה מה שקורה עכשיו באוקראינה - פוגעים בילדים רק בגלל שהם אוקראינים, לוקחים נשים גברים וילדים לבלארוס, אף אחד לא יודע מה איתם. ככה זה, ממש דומה לסיפורים שסבתא סיפרה לי מה קרה עם היהודים באוקראינה, מה שהנאצים עשו".

על הטענות שנשמעו מצד הח"כים על ההשוואה לשואה אמרה: "זה בעיה של חברי הכנסת, אם הם לא רוצים לשמוע אמת אז זו בעיה שלהם. בשנת 1940 היו מדינות שלא רצו לשמוע את האמת. אחרי זמן מתי שהכול נגמר והייתה מדינת ישראל כולם עכשיו רוצים לשמוע ושומעים את האמת מה קרה 80 שנה אחרי". 

היא הדגישה: "אני יהודייה, מה קורה עם האנשים שעכשיו במריופול? בחרקוב? ליד קייב איפה שאני עובדת וצריכה לתת עזרה לאנשים להוציא אותם? אני רואה את זה, תאמינו לי, אני חברת פרלמנט אוקראינית אבל אני יהודייה, מה שסבתא שלי סיפרה זה קורה עכשיו".

כשנשאלה אם אפשר להשוות את זה להשמדת מיליוני יהודים בגז בצורה שיטתית ענתה "אף אחד לא יודע מה קורה עם האנשים וכמה אנשים לקחו ומה עושים איתם. למה לקחו אותם? לטייל? זה דבר ראשון. דבר שני, הם לא מרשים לאנשים לצאת מהערים איפה שיש פיגועים, למה? למה הם עושים את זה? 115 מתו".

על הביקורת שנשמעה כלפי אמירתו של זלנסקי על האוקראינים שפעלו כחסידי אומות העולם כלפי היהודים בשואה אמרה "היו גם רוסים שעשו מה שאמרת. וגם בלארוסים עשו את זה. בכל מקום שהיו יהודים. יש 2,000 אוקראינים שעשו חסד ולקחו את היהודים ושמרו עליהם". 

על הכעס שנשמע כלפי זלנסקי, שביקש בנאומו בכנסת סיוע בנשק, אמרה: "אנחנו רק מבקשים אם אפשר אז תביאו לנו כיפת ברזל. זה דבר ראשון. דבר שני, שלא תהיה מגבלה לפליטים".

בהמשך הריאיון סמגליוק, שנמצאת ליד קייב, סיפרה על המצב בבירה כרגע: "המצב יותר טוב ממה שהיה, העסקים פתוחים, המסעדות מכינות אוכל בחינם למי שצריך. הצבא שלנו עשה הכול כדי לעצור את הרוסים על יד קייב אבל המצב ליד קייב רע. זה עוד ייקח זמן".

היא הוסיפה וסיפרה כי "הרוסים לא מרשים לצאת לאנשים מהמקלטים, יש שם גם ילדים, גם נשים שיולדות במקלט, אין להם אוכל, אין מה לשתות, ילדה בת 7 נפטרה רק בגלל שלא היה לה מים". היא סיפרה כי ישנם גם ילדים שנחטפים על ידי הרוסים: "הם לוקחים את האנשים ואף אחד לא יודע מה קורה איתם. יש שם גם ילדים".

כשנשאלה מי לדעתה נתן את הפקודה לפגוע בילדים ובאזרחים ענתה: "מי שהכי חשוב בצבא הרוסי, אני לא יודעת מי זה, אני חושבת שפוטין". כשנשאלה אם היא משווה בין פוטין להיטלר ענתה חד משמעית - "כן". 

על מצב המו"מ בין רוסיה לאוקראינה סיפרה כי "הנשיא זלנסקי אמר שהוא מוכן להיפגש עם פוטין ואנחנו רוצים פגישה. אנחנו רוצים גם שיהיה לנו ערובה שאף אחד לא ייכנס מחר לאוקראינה ולא יעשו מה שעכשיו עושים. אנחנו צריכים ביטחון". 

היא הוסיפה: "אני מקווה שהפגישה עם פוטין וזלנסקי תהיה בירושלים כי זה יהיה רגע היסטורי וזה כבוד לכל מדינה לארח את הפגישה הזאת. אנחנו מדברים על זה ורוצים את זה, אבל הרוסים ופוטין לא מוכנים". 

רה"מ בנט יוכל להביא את זלנסקי ופוטין לירושלים?
"אני לא בטוחה, אני לא מכירה את בנט ולא יודעת מה הוא חושב, אבל אני מקווה שהפגישה הזאת יכולה להיות בירושלים, בישראל, כי היהודים זוכרים מה קרה בשואה, ואני ממש מקווה שהאוקראינים שגרים בישראל ואני גם מדברת עברית ואני אוהבת את ישראל, אנחנו צריכים לעצור את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm