עדויות קשות חדשות הגיעו מהעיר האוקראינית הנצורה מריופול, כשהשלטון בקייב דחה את האולטימטום הרוסי לכניעת העיר האסטרטגית שבדרום־מזרח המדינה. בממשל האמריקאי מעריכים כי הרוסים מתחילים לשנות את תוכנית הפעולה לנוכח ההתנגדות האוקראינית הנוקשה.

משרד ההגנה הרוסי הודיע ביום ראשון בערב כי כל הכוחות האוקראיניים במריופול, שנצורה קרוב לשלושה שבועות, חייבים להיכנע עד השעה 5:00 בבוקר. הוא איים כי סירוב יביא לפגיעה בתושבים ובתשתיות והבטיח מעבר חופשי ללוחמים שיניחו את כלי הנשק.

אולם השלטון בקייב דחה על הסף את הדרישות. "לא יכולים להיות דיבורים על כניעה כלשהי, הנחת נשק", הצהירה סגנית ראש הממשלה אירינה ורשצ'וק. "כבר עדכנו את הרוסים בנוגע לזה. כתבתי להם: 'במקום לבזבז זמן על שמונה עמודים של מכתבים, פשוט תפתחו את המסדרון'".

הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
הריסות בעיר מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

מפקד הגדוד של כוחות אזוב בעיר מייג'ור דניס פרוקופנקו עדכן אתמול כי לפחות 3,000 אזרחים נהרגו, אך החשש הוא שהמספרים גבוהים יותר. "אנשים קבורים בקברים המוניים בלי שמות", אמר. "גופות רבות נותרו ברחובות. חלק נקברו בחיים". לוחם הגדוד קפטן סביאטוסלב פלמאר סיפר: "פצצות נופלות בכל עשר דקות", אבל הבהיר כי הם ממשיכים להילחם.

רומן קרגליאקוב, תושב מריופול שסייע בשבועות האחרונים לחלץ תושבים מהעיר הנצורה, סיפק תיאור קשה של המתרחש. "אנשים יצאו מבנייני דירות שרופים כדי לבשל אוכל על אש השריפות ברחוב", סיפר ל"גרדיאן". "נסעתי והיו רסיסי פגזים וכבלי חשמל וגופות ברחובות", הוסיף. "כאשר אתה פוגש את האנשים האלה, הם בייאוש מוחלט", הדגיש. "הם אומרים לי שהם יישארו במרתפים ויחכו עד שהשיירה ההומניטרית תפנה אותם לאוקראינה, אבל אני מבין שזה לעולם לא יקרה".

 שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל האשים אתמול את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה במריופול. "מה שמתרחש במריופול הוא כעת פשע מלחמה המוני שהורס הכל, פצצות וכולם מתים", אמר בפתח פגישת שרי החוץ של האיחוד בבריסל.

בינתיים הרוסים מחריפים גם את ההתקפות על הבירה קייב, והעירייה עדכנה אתמול כי יותר משבעים מבנים ניזוקו מאז תחילת המלחמה. לפחות שמונה בני אדם נהרגו בהפצצה לילית ברובע פודילסקי שבצפון מערב העיר ומרכז הקניות רטרוויל, שנפתח לפני שנתיים בלבד, נהרס לחלוטין.

אתמול גם פורסם כי בוריס רומנצנ'קו (96), ניצול שואה ששרד את מחנות הריכוז בוכנוולד, ברגן־בלזן ודורה־מיטלבאו ואת מחנה העבודה פנמידה, שבו אולץ לסייע בבניית טילי ה־V-2 הנאציים, נהרג ביום שישי בהתקפה על הבניין שבו גר בחרקוב שבאוקראינה כשדירתו נשרפה.

"מותו המחריד של בוריס רומנצ'נקו מראה עד כמה המלחמה באוקראינה מאיימת על ניצולי מחנות הריכוז", נמסר מארגון ההנצחה של דורה־מיטלבאו, שרומנצ'נקו שימש בעבר סגן הנשיא שלו.

נזק מהפגזה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפגזה רוסית במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

גורמי ממשל אמריקאיים העריכו אתמול כי הנשיא ולדימיר פוטין נאלץ לעבור ל"תוכנית ב'" בשל ההתנגדות האוקראינית, וכי הכוחות הרוסיים ינסו להחזיק בשטחים שבידיהם, ליצור גשר יבשתי בין חצי האי קרים לדונבאס ולהרחיב את שליטתם בדונבאס, תוך התקפות מרחוק בניסיון ללחוץ על הנשיא וולודימיר זלנסקי להיענות לדרישות של הקרמלין. "על פי ההערכות שלנו, נראה שפוטין עובר לטקטיקות של מצור", אמר אחד הגורמים ל"וול סטריט ג'ורנל".

אתמול קיימו צוותי המשא ומתן של אוקראינה ושל רוסיה שיחות נוספות בווידאו. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ציין אתמול: "לא נרשמה התקדמות משמעותית עד כה", והדגיש כי פגישה בין הנשיאים פוטין וזלנסקי עדיין אינה קרובה. "כדי לדבר על פגישה אנחנו צריכים קודם לעשות שיעורי בית, לתאם את תוצאות המשא ומתן", אמר.

פסקוב גם הבהיר כי הצד הרוסי מתנגד בתוקף לשיחות על הפסקת אש בשלב הנוכחי, מאחר שלטענתו האוקראינים מנצלים זאת כדי "להתארגן מחדש ולתקוף את הכוחות הרוסיים". "זה קרה שוב ושוב, ועל כן זה מסבך את התהליך", ציין.