הסכם הגרעין: אתר "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח הבוקר (שלישי) כי המכשול האחרון לחתימה על הסכם הגרעין הוא הסרת משמרות המהפכה של איראן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור. בתוך כך, בעלות בריתה של ארה"ב, בין היתר ישראל ומדינות המפרץ, דורשות כי הארגון יישאר ברשימה.

גורמים בכירים בארה"ב מסרו כי כישלון במציאת פשרה עם איראן בנושא, עלול לגרום להתמוטטות המשא המתן, שנמשך כבר קרב לשנה. זאת, לאחר שפורסם כי כל המחלוקות האחרות כבר נפתרו. זה לא יהיה קל, מכיוון שארה"ב האשימה בעבר את משמרות המהפכה בהרג של מאות אזרחים אמריקאים. כוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה, פועל ככוח פרוקסי של איראן בכל אזור שבו פועלות המיליציות האיראניות, כמו בסוריה.

התומכים בהצעה, טענו כי הסנקציות האחרות על המשטר האיראני, ירחיקו חברות זרות מלקיים עסקים עם בחרות איראניות ויפחיתו את היתרונות הכלכליים של ההסכם עבור איראן. המתנגדים, טוענים שהרישום של משמרות המהפכה כארגון טרור, הוא אמצעי להרתעה והכרחי בנסיבות הקיימות. בטענה להסרת הארגון מהרשימה, גורמים אמריקאים טוענים כי האיום הנשקף ממנו, וגופים אחרים הרשומים ברשימת ארגוני הטרור, יהיה הרבה יותר גרוע אם איראן תקבל נשק גרעיני. זאת, לאור הפרסומים כי היא נמצאת כעת במרחק של מספר שבועות מלבד מלהחזיק כמות מספקת של אורניום מועשר על מנת להגיע לפצצה.

משמרות המהפכה  (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

הוול סטריט ג'ורנל דיווח בנוסף, כי הפער בין התומכים להסרת הארגון מרשימת הטרור למתנגדיו, מגיע בזמן קריטי. זאת, על רקע הדיונים שנעצר בווינה. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מאמין שארה"ב צריכה לפעול לפתרון הבעיה, במיוחד לאור הדיווחים על התקרבותה של איראן לפצצה גרעיני. בתוך כך, ביידן ויועציו הבכירים מאמינים כי הסכם הגרעין הוא האופציה הטובה ביותר כעת. כמו כן, הבית הלבן גם רואה בהסכם ככזה שמרסן את תוכנית הגרעין של איראן וכמפתח ליציבות המזרח התיכון, המאפשר לארה"ב להתמקד בסין וברוסיה.

לפי אנשים המעורבים בשיחות, ההצעה האמריקאית תסיר את המשמר מרשימת ארגוני הטרור הזרים בארה"ב אם איראן תתחייב לרסן את התוקפנות האזורית שלה ותימנע מלהתמקד באמריקאים. אם איראן לא תעמוד בהסכם, הרישום עלול להישלף מחדש. איראן, שמסרבת לנהל משא ומתן ישיר עם וושינגטון, עדיין לא הגיבה, ויצרה קיפאון שלטענת גורמים בכירים בארה"ב עלול לסכן את ההסכם.

בדרך לפסגה אזורית משותפת?
ראש הממשלה נפתלי בנט לן הלילה (בין שני לשלישי) במצרים לאחר שנפגש עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. במקביל להגעתו של בנט, נחת במדינה יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, ההערכה היא כי השלושה יקיימו פסגה משותפת.

נפתלי בנט ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נפתלי בנט ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

הפסגה האזורית צפויה לעסוק באינטרסים הביטחוניים המשותפים, מבחינת רה"מ בנט הנושא החשוב שאותו הוא מביא למפגש המשולש הינו הנושא האיראני - בכלל, והמלחמה הכלכלית בהם - בפרט. גם הנושא הכלכלי תופס מקום מרכזי בפגישה, המצרים זקוקים לעזרה בעניין עליית מחירי החיטה, והאמירתים במוקד הדיון על העלאת תפוקת הנפט.

על פי דיווח בעיתון המצרי "אל-אהראם", א-סיסי ובין זאיד דנו בהתפתחויות האחרונות בזירה הבינלאומית, כאשר השיחות "שיקפו הבנה הדדית בנושאים השונים", כך דווח. עוד נטען, כי השניים הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה המצרי-אמירתי במטרה להבטיח את הביטחון הלאומי ולהגביר את היכולת להתמודד אל מול אתגרים ואיומים המערערים את היציבות האזורית.