הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-28: המלחמה במזרח אירופה נמשכת גם היום כאשר הצבא הרוסי ממשיך בתקיפות אוויריות אינטנסיביות על מוקדים רבים במדינה. בעקבות כך, נמשכים הדיווחים על סנקציות כלכליות קשות מצד המערב על רוסיה ובתוך כך גם סנקציות בתחום האנרגיה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הצהיר היום (רביעי) כי רוסיה תתחיל למכור גז למדינות "לא ידידותיות" ברובל, לאחר שהקפאת נכסיה של רוסיה על ידי אותן מדינות, "הרס את האמון של מוסקבה".

שעון קיץ 2022: מתי מזיזים את מחוגי השעון שעה אחת קדימה?

פוטין נפגש עם שרי ממשלה בכירים, ובהצהרה לטלוויזיה המקומית הדגיש כי "רוסיה תמשיך, כמובן, לספק גז טבעי בהתאם להיקפי המחירים שנקבעו בחוזים מהעבר. השינויים ישפיעו רק על מטבע התשלום שישונה לרובל רוסי". הנשיא הרוסי הוסיף כי לממשלה ולבנק המרכזי יש שבוע אחד בלבד למצוא פתרון, כיצד להעביר את הפעולות הללו למטבע הרוסי, וכי ענקית הגז "Gazprom" תוזמן על מנת לבצע את השינויים הללו.

צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke)
צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke)

עוד דווח במדינה כי נכון ל-27 בינואר, מכירות הגז הטבעי של חברת גזפרום לאירופה ולמדינות אחרות, התבצעו בעיקר במטבע היורו. עוד הוסיף פוטין כי "צריך ליצור הליך מובן ושקוף של ביצוע תשלומים עבור הקונים הזרים, כולל רכישת רובל רוסי בשוק המטבעות המקומי שלנו".

בתוך כך, נמשכים הדיווחים על המאמצים להגיע להפסקת אש בין הצדדים. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר אמש כי "שיחות המשא ומתן קשות, אך אנו מתקדמים צעד אחר צעד". הוא הוסיף כי "אנחנו ממשיכים לעבוד בדרגים שונים כדי לוודא שרוסיה משוכנעת שצריך לעצור את המלחמה הנוראית הזו", הוסיף. בתוך כך, משרד החוץ הרוסי דיווח כי המדינות ערכו כבר שני חילופי שבויים ביניהן.

בצל הדיווחים, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם פוטין פעם נוספת, כך נמסר מהקרמלין. עוד נמסר כי "נפתלי בנט שיתף את הערכותיו לגבי המצב באוקראינה, תוך התחשבות במגעיו עם מנהיגי מספר מדינות זרות, והביע כמה רעיונות לגבי תהליך המשא ומתן המתמשך בין נציגי רוסיה ואוקראינה. ולדימיר פוטין נתן את הערכתו לגבי המשא ומתן והביע תנחומים על מתקפת הטרור בישראל".

על פי ההערכות, כ-100 אלף אזרחים לכודים בתוך מבנים, ללא גישה למזון, מים, או חשמל בעיר הנצורה. עם זאת, זלנסקי ציין כי יותר מ-7,000 תושבים הצליחו להימלט אמש. עוד טען הנשיא האוקראיני כי שיירה הומניטרית נתפסה על ידי כוחות רוסים ועובדי ממשלת אוקראינה נלקחו בשבי.