ברקע היום ה-28 לפלישה הרוסית לאוקראינה, "הגרדיאן" הבריטי דיווח היום (רביעי) כי ישראל חסמה לאוקראינה את האפשרות לרכוש את תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO מחשש לכעסה של רוסיה. העיתון הבריטי מסר כי הפעולה הישראלית עלולה לערער את היכולות ההתקפיות של אוקראינה כנגד רוסיה וסותרת למעשה את סדרי העדיפויות של בת הברית הגדולה שלה, ארה"ב.

לאורך הלחימה נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מתח ביקורת על עמדתה של ישראל מאז החלה הפלישה ב-24 בפברואר ואמר בנאום שנשא בפני חברי הכנסת כי "ישראל תצטרך לתת תשובות על חוסר ההחלטיות בבחירת צד". לפי גורמים רשמיים, אוקראינה לחצה על ישראל משנת 2019, לנסות ולשכנע אותה לקבל רישיון לתוכנת הריגול המתקדמת. אך המאמצים לא נשאו פרי, ונדחו על ידי NSO ועל ידי משרד הביטחון.

בכירים במודיעין האוקראיני אמרו כי החלטתה של ישראל הותירה את הגורמים האוקראינים בתחושת "בלבול" וכי אין סיבה מספיק טובה, מדוע נמנעה מאוקראינה הגישה לתוכנת הריגול. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא מאמין שממשלת ארה"ב תומכת במאמציה של אוקראינה. גורמים נוספים דיווחו כי החלטתה של ישראל משקפת "חוסר רצון להכעיס את רוסיה", שיש לה קשר מודיעיני הדוק עם ישראל. אותם גורמים אמרו שישראל חוששת כי הפעלת התוכנה על ידי אוקראינה, תמקד במרכז הפעולה מספרי טלפון רוסיים, וזה ייחשב כאקט של תוקפנות נגד שירותי הביון של רוסיה.

בתוך כך, משרד הביטחון הגיב כי "החלטות מדיניות בנוגע לפיקוח על הייצוא, לוקחות בחשבון שיקולים ביטחוניים ואסטרטגיים הכוללים עמידה בהסדרים בינלאומיים. כעניין של מדיניות, מדינת ישראל מאשרת ייצוא של מוצרי סייבר אך רק לגופים ממשלתיים, לשימוש חוקי, ורק לצורך מניעה וחקירה של פשיעה וסיכול טרור, על פי הצהרות המשתמש".

סגן ראש הממשלה האוקראיני, מיכאילו פדורוב, מסר כי "ממשלת ישראל לא משתתפת בשלב זה בשום דיון או הקלה בנוגע לטכנולוגיה התקפית, אבל יש לנו שיחות מתמשכות עם הרבה מהחברות הישראליות בשוק והם בשלבים שונים. אבל שוב, הרשו לי לומר זאת, יש לנו מספיק יכולת להמשיך ולנצח ואנחנו מוסיפים כלים חדשים, כולל כלים מתפתחים, כל יום".