הסכם הגרעין: ברק רביד דיווח הערב (רביעי) באתר "אקסיוס" האמריקאי כי איראן לא הסכימה לתנאים של ארה"ב להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. גורמים איראניים מסרו כי הם אינם מסכימים להתחייב באופן פומבי להוריד את ההסלמה באזור, תנאי שארה"ב דרשה על מנת להסיר את הארגון מהרשימה השחורה.

בכיר במשרד החוץ האמריקאי אמר כי לא חל שינוי בעמדת ארה"ב בנוגע לייעוד משמרות המהפכה. בתוך כך, סנאטורים דמוקרטיים ורפובליקניים יחדיו, העלו דאגה לגבי הרעיון של הממשל להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור ומתחו על כך ביקורת. בכירים לשעבר במועצה לביטחון לאומי בעת כהונת דונלד טראמפ כנשיא, קראו לדרישה של ביידן "כניעה מסוכנת".

בתוך כך, דוברת המועצה לביטחון לאומי (NSC), אמילי הורן, מסרה כי "ארה"ב תיכנס מחדש להסכם הגרעין משנת 2015 (JCPOA) לטובת הביטחון הלאומי של המדינה ותחזיר את את איראן למלא את התחייבויותיה הגרעיניות. אם כי נותרו מספר פערים בולטים במשא ומתן הנוכחי. הנטל על סגירת הפערים הללו מוטלת על איראן". בנוסף, דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, נד פרייס, אמר ביום שלישי האחרון כי "ממשל ביידן דן זמן רב בחלופות עם צרפת, גרמניה, בריטניה, ישראל ומדינות המפרץ, על מנת להתכונן לתרחיש שבו לא ייחתם הסכם הגרעין".

משמרות המהפכה  (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

כזכור, אתר "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי המכשול האחרון לחתימה על הסכם הגרעין הוא הסרת משמרות המהפכה של איראן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור. בתוך כך, בעלות בריתה של ארה"ב, בין היתר ישראל ומדינות המפרץ, דורשות כי הארגון יישאר ברשימה.

גורמים בכירים בארה"ב מסרו כי כישלון במציאת פשרה עם איראן בנושא, עלול לגרום להתמוטטות המשא המתן, שנמשך כבר קרב לשנה. זאת, לאחר שפורסם כי כל המחלוקות האחרות כבר נפתרו. זה לא יהיה קל, מכיוון שארה"ב האשימה בעבר את משמרות המהפכה בהרג של מאות אזרחים אמריקאים. כוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה, פועל ככוח פרוקסי של איראן בכל אזור שבו פועלות המיליציות האיראניות, כמו בסוריה.

התומכים בהצעה, טענו כי הסנקציות האחרות על המשטר האיראני, ירחיקו חברות זרות מלקיים עסקים עם בחרות איראניות ויפחיתו את היתרונות הכלכליים של ההסכם עבור איראן. המתנגדים, טוענים שהרישום של משמרות המהפכה כארגון טרור, הוא אמצעי להרתעה והכרחי בנסיבות הקיימות. בטענה להסרת הארגון מהרשימה, גורמים אמריקאים טוענים כי האיום הנשקף ממנו, וגופים אחרים הרשומים ברשימת ארגוני הטרור, יהיה הרבה יותר גרוע אם איראן תקבל נשק גרעיני. זאת, לאור הפרסומים כי היא נמצאת כעת במרחק של מספר שבועות מלבד מלהחזיק כמות מספקת של אורניום מועשר על מנת להגיע לפצצה.