פרשן וואלה!, ברק רביד, שוחח הבוקר (חמישי) עם גולן יוכפז ואריה אלדד ב-103FM אודות הפרסום שלו אתמול באתר אקסיוס, כי איראן לא הסכימה לתנאים של ארה"ב להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.

"אני לא חושב שקרה משהו אתמול. הרי אין שיחות בווינה עכשיו. כבר לפני כמה שבועות הופסקו השיחות בווינה, והן הופסקו כיוון שהנושא האחרון שנותר במחלוקת הוא לא נושא שצריך בשבילו לגרור את כל הנציגים של כל המעצמות לווינה, אלא אפשר לנהל משא ומתן די פשוט בין ארה"ב לאיראן באמצעות האיחוד האירופי", פתח רביד את דבריו. 

"הסיפור הוא של משמרות המהפכה, ולכן השיחות האלה מתנהלות דרך האיחוד האירופי בהעברת מסרים. אין שיחות ישירות (בין איראן לארה"ב). על הפרק, איך מוצאים נוסחה להוצאת משמרות המהפכה מרשימת הטרור של ארה"ב. האמריקנים ביקשו מהאיראנים מחיר די נמוך בשביל זה - שהאיראנים יפרסמו הודעה פומבית ובה הם מתחייבים לרגיעה באזור המזרח התיכון. האיראנים אחרי כמה ימים הגיבו ואמרו, 'לא מתאים לנו. אנחנו לא מוכנים לפרסם הבטחה פומבית. אנחנו מוכנים לתת לכם מכתב אישי, פרטי, שלא יפורסם, שבו נגיד לכם כמה אנחנו מחויבים'", הוסיף.  

"מבחינת האיראנים יש פה משהו עקרוני. מה הצהרה כזאת בעצם אומרת בעיניים איראניות? היא אומרת בעצם ש'אנחנו מוותרים על הזכות שלנו להגנה עצמית', ככה האיראנים רואים את זה. לכן, נכון לעכשיו, הם לא מוכנים לתת הבטחה כזאת. הם מציעים כל מיני נוסחאות מפותלות של כן להגיד ולא להגיד, בינתיים הדבר הזה תקוע", המשיך רביד. 

כשנשאל האם אנחנו יותר קרובים היום להסכם, או הולכים ומתרחקים ממנו, השיב רביד: "אני חושב שהמגמה של השבוע-שבועיים האחרונים היא מגמת התרחקות, בין השאר בגלל שככל שהאיראנים ממשיכים לא להסכים אפילו להצעה האמריקנית הזאת שהיא באמת הצעה מרחיקת לכת, אז בבית הלבן די מצטננים מכל העניין הזה, מדוע? כי מתחיל להיות דיון פנימי פוליטי בתוך ארה"ב סביב הסוגיה של משמרות המהפכה, כי גם אנשים במפלגה הדמוקרטית שהם תומכים בחזרה להסכם הגרעין, הם אומרים 'עד כאן. אנחנו תמכנו בהסכם הגרעין, אנחנו לא תמכנו בזה שנגיד עכשיו שמשמרות המהפכה זה לא ארגון טרור, שהרי זה כן. אז איך אנחנו יכולים לעמוד מאחורי דבר כזה?' זה לא רק שהרפובליקנים מתנגדים לעניין הזה של משמרות המהפכה, אלא גם דמוקרטים, סנאטורים בכירים מהמפלגה של ביידן". 

"כל צד פה עכשיו טוען שהוא הגיע לקו האדום שלו. האמריקנים אומרים, 'יותר ממה שהצענו לכם, לא תקבלו. לא רוצים, לא צריך'. האיראנים אומרים, 'אם לא תוציאו את משמרות המהפכה מרשימת הטרור, אין הסכם גרעין. זה קו אדום'. עכשיו, האיראנים יצאו לחופשת ראש השנה האיראני וכולם מחכים לראות. אולי יתחילו שנה חדשה ומשהו ישתנה", סיים רביד את דבריו. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק 103fm