ראשי המדינות והממשלות של שלושים החברות בברית נאט"ו התכנסו היום (חמישי) בבריסל לדיון חירום על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה./ נשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, נשא דברים במהלך הכינוס ואיים כי "אם רוסיה תשתמש בנשק כימי באוקראינה - נגיב. אופי התגובה יהיה תלוי באופי השימוש".

בהתייחסו לסיוע הסיני לכאורה לרוסיה, הבהיר ביידן כי "סין יודעת שהעתיד הכלכלי שלה קשור יותר למערב מאשר לרוסיה". כמו כן, אמר הנשיא האמריקאי כי הוא חושב שצריך להסיר את רוסיה מפורום G20 וכי הנושא נידון במהלך פגישותיו עם מנהיגי העולם בבריסל. כמו כן, אמר כי אם מדינות כמו אינדונזיה ואחרות לא יסכימו להרחקת רוסיה, אז לדעתו, יש לאפשר לאוקראינה להשתתף בפגישות.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה במהלך הכנס כי "הזמן שבו ניתן להשתמש באנרגיה לסחטנות נגמר. דרישת רוסיה לשלם עבור גז ונפט ברובלים תהיה ניסיון לעקוף סנקציות, ולא נאפשר זאת. 
 
עוד קודם לכן, אמר נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי,  במהלך הדיון כי "מעולם לא חשבנו שנאט"ו ובעלות הברית שונות. שבעניינים של חיים ומוות אתם יכולים להיות כוח נפרד, אבל יחד - לא. שנאט"ו עלולה לפחד ממעשיה של רוסיה. אני בטוח שאתם כבר מבינים שמוסקבה לא מתכוונת להישאר באוקראינה, היא רוצה להגיע רחוק יותר, לחברות המזרחיות בנאט"ו - המדינות הבלטיות ולפולין. האם אז היא תפסיק לחשוב על איך רוסיה תגיב? האם אתם בטוחים שסעיף חמש יכול לעבוד?"

פסגת נאט''ו (צילום: Jesco Denzel/BPA/Handout via REUTERS)
פסגת נאט''ו (צילום: Jesco Denzel/BPA/Handout via REUTERS)

 
 בתוך כך,  מנהיגי המערב סיכמו לחזק את כוחותיהם במזרח אירופה, להגביר את הסיוע הצבאי לאוקראינה ולהחמיר את הסנקציות על רוסיה. גורם רשמי אמריקאי אמר כי וושינגטון ובעלות בריתה פועלות גם לספק לקייב טילים נגד ספינות. "סנקציות על תחומי האנרגיה הן דרך לעצור כסף לזרום לקופת המלחמה של פוטין", אמר ראש ממשלת לטביה ארתור קארינס.

עמיתו האסטוני בחר להתמקד בנפט וגז כדי למנוע מהכנסות ממכירת אנרגיה לממן את המלחמה. אבל הגוש לא קיבל תמיכה פה אחד בסנקציות נוספות. ראש ממשלת לוקסמבורג אמר שהגוש צריך להשאיר כמה אפשרויות פתוחות למקרה שהמשבר יחמיר, ועמיתו ההולנדי אמר שלא סוכמו סנקציות חדשות.

עם זאת, מנהיגי האיחוד האירופי צפויים לסכם בלרכוש במשותף גז ולקוות לעסקה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כדי להבטיח אספקה נוספת של גז טבעי. נאט"ו הזהירה גם כי על סין "להימנע מתמיכה במאמץ המלחמתי של רוסיה בכל דרך, ולהימנע מכל פעולה שתסייע לרוסיה לעקוף סנקציות", אמרה ראש ממשלת פינלנד, סננה מרין.

"פוטין כבר חצה את הקו האדום", אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והוסיף כי "ככל שהסנקציות שלנו יהיו קשות יותר, ככל שנוכל לעשות יותר כדי לעזור לאוקראינה, כך הדבר הזה יכול להיגמר מהר יותר". נשיא טורקיה אמר כי המטרה העיקרית של טורקיה כחלק ממאמצי התיווך שלה היא להפגיש בין נשיאי אוקראינה ורוסיה.

פסגת G7 (צילום: Doug Mills/Pool via REUTERS)
פסגת G7 (צילום: Doug Mills/Pool via REUTERS)


נשיא צרפת מקרון אמר כי מעצמות המערב מוכנות להגביר את הסנקציות נגד רוסיה במידת הצורך, במטרה לכפות הפסקת אש באוקראינה. "לסנקציות הללו יש השפעה והן מוחשיות ועלינו להמשיך בהן למען השפעתן המרתיעה", אמר והוסיף כי הוא מאמין שסין עדיין רוצה לעשות הכל כדי לעצור את המלחמה באוקראינה ולהימנע מלעשות כל דבר שיכול להסלים את המצב.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, אמר כי "האיחוד האירופי צריך 'למחוץ' את רוסיה בסנקציות על המלחמה באוקראינה. רוסיה מנסה להקים מחדש את אימפריית הרשע". ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר כי "קנדה תגביר את הלחץ על ידי סנקציות על 160 חברי מועצת הפדרציה הרוסית שאפשרו את הפלישה הלא מוצדקת הזו. אוטווה תטיל איסורים חדשים על ייצוא של סחורות וטכנולוגיות מסוימות לרוסיה, במטרה לערער ולשחוק את היכולות של הצבא הרוסי".

בנוסף לכך, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, העריך כי שאין זה סביר שתהיה מלחמה מלאה בין רוסיה לנאט"ו. עם זאת, הוא אמר שהמצב בשטח באוקראינה הוא "בלתי צפוי ", וכי נאט"ו מתמודדת עם מציאות חדשה וחייבת להיות מוכנה לטווח הארוך.