ראשי המדינות והממשלות של שלושים החברות בברית נאט"ו התכנסו היום (חמישי) בבריסל לדיון חירום על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לדבריהם, "התוקפנות של רוסיה היא האיום החמור ביותר על הביטחון האירו-אטלנטי מזה עשרות שנים. מלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה ניתצה את השלום באירופה וגורמת סבל והרס אנושי עצום".

בנוסף לכך,  נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, נשא דברים במהלך הדיון ואמר כי "קייב, כמו כל המדינה שלנו, נלחמת כבר חודש. אנחנו לא באיגוד החזק ביותר בעולם, לא תחת המטרייה של סעיף חמש. אנחנו באזור אפור, בין המערב לרוסיה. אנחנו מגנים על כל הערכים המשותפים שלנו, אנחנו מגנים על כל הערכים האלה כבר חודש. חודש של התנגדות הרואית, חודש של סבל, כל זה לעיניי העולם כולו", אמר בפתח דבריו.

"במהלך עשרות השנים, רוסיה צברה משאבים ניכרים. משאבים צבאיים, כוח אדם וטכנולוגיה, פצצות, טילים. הם השקיעו כסף מטורף בפיתוח המוות בזמן שהעולם השקיע בפיתוח החיים. אוקראינה מחזיקה מעמד בגבורה, במחיר חייהם של אלפי בני אדם, במחיר של ערים שנהרסו, של כמעט כעשרה מיליון מהגרים", הוסיף.

בהמשך, מתח זלנסקי ביקורת נגד נאט"ו ואמר כי "פניתי אליכם בבקשה ברורה והגיונית לחלוטין: עזרו לסגור את השמים שלנו, בכל דרך. להגן על  עמנו מפני פצצות וטילים רוסים. לא קיבלנו תשובה ברורה. לאוקראינה אין נשק רב עוצמה נגד טילים, יש לנו להק מטוסים קטן בהרבה מרוסיה. לכן, היתרון שלהם בשמיים הוא כמו שימוש בנשק להשמדה המונית. ואתם רואים את ההשלכות היום - כמה אנשים נהרגו, כמה ערים נהרסו. הצבא האוקראיני נלחם כבר חודש בתנאים לא שווים, ואני חוזר על אותו הדבר כבר חודש".

פסגת נאט''ו (צילום: Jesco Denzel/BPA/Handout via REUTERS)
פסגת נאט''ו (צילום: Jesco Denzel/BPA/Handout via REUTERS)

"כדי להציל את האנשים ואת הערים שלנו, אוקראינה זקוקה לסיוע צבאי - ללא הגבלות. רוסיה משתמשת בכל הארסנל שלה נגדנו. הורס הכל, מבתים ועד כנסיות, ממחסני מזון ועד אוניברסיטאות, מגשרים ועד בתי חולים. אוקראינה פנתה אליכם בבקשה לקבל מטוסי,  כדי שלא נאבד כל כך הרבה אנשים. יש לכם אלפי מטוסי קרב, אבל עדיין לא נתתם לנו אחד. פנינו לקבל טנקים, כדי שנוכל להסיר את המצור מעל הערים שלנו -מריופול, ברדיאנסק, מליטופול ואחרים. ערים שבהן רוסיה מחזיקה מאות אלפי אנשים כבני ערובה  - ללא מים ואוכל".

"יש לכם לפחות 20,000 טנקים, אוקראינה ביקשה אחוז אחד מכל הטנקים שלכם. תנו לנו או תמכרו, אבל עדיין אין לא קיבלנו תשובה ברורה. הדבר הגרוע ביותר במלחמה הוא שאין תשובות ברורות לבקשות לעזרה. אוקראינה מעולם לא רצתה את המלחמה הזו. אנחנו לא רוצים להילחם שנים, אנחנו רק רוצים להציל את האנשים שלנו. אנחנו רוצים לשרוד, כמו לכל אומה יש לנו זכות לזה. אני לא מאשים את נאט"ו, אני רוצה להיות ברור, אתם לא אשמים. זה לא הטילים שלכם, זה לא הפצצות שלכם שהורסות את הערים שלנו. הבוקר, אגב, נורו פצצות זרחן תוצרת רוסיה. נאט"ו עדיין יכולה למנוע את מותם של אוקראינים מהפצצות רוסיות, מהכיבוש הרוסי. בכך שנתנו לנו את כל הנשקים שאנחנו צריכים", הוסיף.

עוד אמר הנשיא האוקראיני כי "מעולם לא חשבנו שנאט"ו ובעלות הברית שונות. שבעניינים של חיים ומוות אתם יכולים להיות כוח נפרד, אבל יחד - לא. שנאט"ו עלולה לפחד ממעשיה של רוסיה. אני בטוח שאתם כבר מבינים שמוסקבה לא מתכוונת להישאר באוקראינה, היא רוצה להגיע רחוק יותר, לחברות המזרחיות בנאט"ו - המדינות הבלטיות ולפולין. האם אז היא תפסיק לחשוב על איך רוסיה תגיב? האם אתם בטוחים שסעיף חמש יכול לעבוד?"

צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

"אספקה ​​כזו תלויה ישירות רק בהחלטות של נאט"ו, בהחלטות פוליטיות, אגב. MLRS, נשק נגד ספינות, אמצעי הגנה אווירית. האם אפשר לשרוד מלחמה כזו בלי זה? לעולם אל תגידו לנו שהצבא שלנו לא עומד בסטנדרטים של נאט"ו. הראינו למה הסטנדרטים שלנו מסוגלים וכמה אנחנו יכולים לתרום לביטחון המשותף של אירופה והעולם. כמה אנחנו יכולים לעשות כדי להגן מפני תוקפנות. נאט"ו עדיין לא הראתה מה הברית יכולה לעשות כדי להציל אנשים, להראות שזו באמת ברית ההגנה החזקה בעולם", הוסיף.

את דבריו סיכם זלנסקי בבקשה לקבלת ערבויות ביטחוניות: "העולם ואוקראינה מחכים לפעולה אמיתית, מעשים שיכולים לשמור על השקט. כל ההצעות מונחות על השולחן יחד עם הדרישות שלנו. אנחנו צריכים שלום ומיד, התשובות נמצאות אצלכם".