נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי שוחח הלילה (בין חמישי לשישי) עם ראש הממשלה נפתלי בנט פעם נוספת. לדברי זלנסקי, השיחה התקיימה לציון 30 יום לפלישה הרוסית למדינתו, כאשר מלבד בנט הוא שוחח עם מנהיגים נוספים מרחבי העולם. "עבר חודש מאז תחילת המלחמה. אם הרוסים היו יודעים למה הם מכניסים את עצמם, הם היו פוחדים לבוא", אמר נשיא אוקראינה. 

בתוך כך, במהלך היום בכיר בנציבות לזכויות אדם של האו"ם סיפר כי קיבל דיווחים על הרג אזרחים אוקראינים בידי חיילים רוסים בעת שניסו לצאת ממריופול במסדרון הומניטרי. לפי האו"ם, בעיר התגלה קבר אחים אשר מכיל 200 גופות אזרחים. כמו כן יש מקרים מתועדים של היעלמויות של פקידים אוקראינים, כאשר נראה כי חלקם נלקחו כבני ערובה.

במקביל, מועצת העיר מריופול עדכנה כי לפי ההערכות הנוכחיות כ-300 תושבים נהרגו בהפצצת התיאטרון מוקדם יותר החודש, ששימש כאחד המקלטים המרכזיים בעיר, עם בין 800 ל-1,300 אזרחים שהסתתרו בו מההפצצות. 

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

בשיחתו עם בנט, זלנסקי סיפר על השיחות שערך עם מנהיגי מדינות ה-G7, הפרלמנט השבדי, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והנשיא הליטאי גיטנאס נאוסדה ומנהיגים נוספים. הוא הסיף וציין כי מדינתו פונה למדינות ברחבי העולם על מנת שיטילו סנקציות נוספות נגד רוסיה.

"הארץ צריכה להתקדם בכיוון השלום, אנחנו קרובים. כל יום אנחנו קרובים יותר לניצחון בגלל שבמלחמה הזו זה בלתי אפשרי עבורנו להפסיד, פשוט אסור לנו. אנחנו לא יכולים לעצור לדקה, בגלל שכל דקה מקרבת אותנו לעתיד שלנו. 30 יום עברו, חודש. אם הרוסים היו יודעים למה הם נכנסים, הם היו מפחדים להתקרב", אמר זלנסקי בסרטון.

הנשיא זלנסקי אמר כי "השיחות נועדו לדבר אחד, שרוסיה תבין שהיא צריך לחפש שלום". באוקראינה רואים בישראל כמדינה אפשרית לניהול שיחות השלום בין הצדדים, כאשר המקום עליו דנו הוא ירושלים.

ראש הסגל של זלנסקי, אנדריי יירמק הוסיף בשיחת וידאו עם כתבים ישראלים כי "ישראול יכול להיות אחת מנותנות הערבות לאמנה בינלאומית גדולה שתספק ערבויות ביטחוניות ברורות. יש לנו יחסים חמים עם ישראל ואנחנו מעריכים את מאמצי התיווך".

עוד הוא אמר כי "אנחנו נדהמנו לגלות גורמים ישראלים, כולל ראש הממשלה בנט, מודעים למצב. אנחנו מאמינים שהוא נחוש לעשות כל מה שצריך כדי להביא שלום". למרות זאת, הוא הביע תרעומת על כך שישראל מסרבת לשלוח ציוד צבאי לאוקראינה.

12 במרץ: גבר הולך עם אופניים בין ההריסות של העיר מריופול  (צילום:  Evgeniy Maloletka)
12 במרץ: גבר הולך עם אופניים בין ההריסות של העיר מריופול (צילום: Evgeniy Maloletka)

ממשלת אוקראינה הודיעה כי במהלך היום ייפתח מסדרון הומניטרי מהעיר מריופול, על מנת לאפשר לתושבים לצאת מהעיר. בשלב זה, המעבר יתאפשר רק למי שיוכל לצאת בעזרת רכב פרטי.

בנוסף,העיר צ'רניהיב שבצפון אוקראינה נותקה למעשה על ידי כוחות רוסים, על פי דבריו של המושל האזורי. לטענתו, העיר נצורה ומוקפת על ידי הרוסים ואף נתונה תחת אש והפצצות של מטוסים רוסים.

בתוך כך, נשיא רוסיה לשעבר, דמיטרי מדבדב, אמר כי הלחץ של המערב רק מאחד את הרוסים. הוא טען עוד כי "זה טיפשי לצפות שהרשויות ברוסיה יושפעו מהסנקציות נגד אנשי עסקים רוסים". כמו כן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יגיע במהלך שעות היום לביקור בגבול אוקראינה-פולין, על מנת לבחון בעצמו את המתרחש באזור.

בנוסף, בפנטגון מתחו ביקורת על רוסיה וטענו כי "הפלישה לאוקראינה הפכה אותה לנטל על סין. יש מידה מסויימת של אמת בכך שמעשיו של פוטין באוקראינה הפכו את רוסיה לנטל אסטרטגי על השלטון בבייג'ינג. הנטל יותר גדול מאשר היה לפני שישה-שבעה שבועות, ובטח מאשר יותר לפני חצי שנה".

משרד ההגנה הבריטי פרסם דוח מודיעין חדש, ממנו עלה כי התקפות הנגד של הכוחות האוקראיניים אפשרו לה לכבוש מחדש שטחים רבים ועיירות עד לטווח של 35 קילומטרים ממזרח לקייב.  על פי העדכון, באוקראינה צפויים להיאבק ולנסות לדחוף אחורה את הכוחות הרוסיים דרך הציר הצפון-מערבי מקייב.

בדרום אוקראינה, כוחות רוסיה עדיין מנסים להקיף את העיר מיקולאייב על מנת להטיל מצור, תוך שהם מתקדמים לכיוון אודסה. למרות זאת, התקדמותם נתקלת בלא מעט בעיות לוגיסטיות ובהתנגדות אוקראינית.